آنچه در روز هفتم ماه محرم بر کاروان «کربلا» گذشت

کارشناس علوم قرآنى گفت: روز هفتم ماه محرم را با عنوان حضرت «علی اصغر (ع)» نامگذاری کرده‌اند؛ وی کوچکترین سرباز «امام حسین (ع)» بود در عین حال یکی از سوزناک‌ترین وقایع دشت کربلا را رقم زد.
کد خبر: ۵۳۸۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۱ - 05August 2022

آنچه در روز هفتم ماه محرم بر کاروان «کربلا» گذشت

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «محمد علیپور» کارشناس علوم قرآنى در گفت‌وگویی پیرامون رویداد‌های روز هفتم ماه محرم در کربلا، اظهار داشت: در روز هفتم ماه محرم به دستور ابن زیاد بین لشکر «امام حسین (ع)» و رود فرات فاصله ایجاد شد و در روز هفتم عملاً هیچ یک از لشکریان «سید الشهدا (ع)» دسترسی به آب نداشتند.  

وی در همین راستا ادامه داد: در روز هفتم محرم «امام حسین (ع)» با عمر بن سعد ملاقات و گفتگو کردند، اما از آنجا که «خولی بن یزید اصبحی» دشمنی شدیدی با «امام حسین (ع)» داشت این دیدار را به گوش ابن زیاد رساند، ابن زیاد نیز پس از مطلع شدن از این قضیه دستور رسمی داد که دیگر هرگز ملاقاتی با «سیدالشهدا (ع)» و سپاهیانش نداشته باشند و بار دیگر بر بستن آب روی «امام حسین (ع)» و یاران گرامیشان تاکید کرد. عمر نیز پس از اینکه نامه را دریافت کرد سریعاً دستور ابن زیاد را اجرا کرد بدین ترتیب «سید الشهدا (ع)» سه روز منتهی به شهادتشان دیگر به آب دسترسی نداشتند.

علیپور افزود: پس از قطع شدن کامل مسیر دسترسی لشکر «امام حسین (ع)» به آب، فردی از لشکر دشمن رو به سوی «امام حسین (ع)» کرد و فریاد زد اى حسین به خدا سوگند که قطره‌ای از این آب را دیگر نخواهید نوشید، «امام حسین (ع)» نیز فرمودند: خدایا او را از تشنگی بکش و هرگز او را مشمول رحمت خود قرار نده.

وی افزود: فردی به نام «حمید بن مسلم» بیان کرده، پس از این اتفاق و گذشت مدت کوتاهی متوجه بیماری آن فرد که به «سیدالشهدا (ع)» گستاخى کرده بود شدم و هنگامی که به دیدنش رفتم متوجه شدم که آنقدر آب می‌آشامد تا شکمش بالا می‌آید، اما آن آب را برمی‌گرداند و باز فریاد می‌زند العطش او از خوردن آب سیراب نمى شد و سپس بعد از عذاب فراوانى که مى کشد مى میرد.

وی به نامگذاری روز هفتم ماه محرم اشاره و اظهار کرد: روز هفتم ماه محرم را با عنوان حضرت «علی اصغر (ع)» نامگذاری کرده‌اند ایشان کوچکترین سرباز «امام حسین (ع)» بودند و در عین حال یکی از سوزناک‌ترین وقایع دشت کربلا را رقم زدند.

یدالله بهتاش نیز در گفت‌وگویی پیرامون روز هفتم ماه محرم که با عنوان روز حضرت «علی اصغر (ع)» نامیده شده است گفت: حضرت «علی اصغر (ع)» در حقیقت کوچکترین شهید و سرباز «امام حسین (ع)» محسوب می‌شوند که در قیام عاشورا به شهادت رسیدند.

وی ارزش و اهمیت سیراب کردن تشنگان در دین مبین اسلام را مورد بررسی قرار داد و افزود: سیراب کردن تشنگان یکی از کار‌های بسیار نیک و سفارش شده در اسلام است به حدی که درقدیم چاه آب ایجاد می‌کردند و یا آب انبار‌هایى را برای استفاده عموم در اختیار آن‌ها قرار می‌دادند البته امروز شکل ارائه آب تغییر کرده است بیشتر آبسردکن‌هایی که در کنار مساجد، مغازه‌ها و یا حتی در برخی از کوچه‌ها قرار داده می‌شود ثواب بسیاری را برای ایجاد کننده آن به همراه دارد شاید یکی از بهترین کار‌هایی که می‌تواند برای مومنان ثواب داشته باشد خرید کنتور آب برای خانواده‌های فقیر است.

بهتاش، بیان کرد: سیراب کردن تشنگان به هر شکلی ثواب دارد اگر کسی حتی یک لیوان آب به دست فردی بدهد ثواب بسیاری را کسب کرده است همچنین اگر کسی در جاده گیر کرده باشد و شما به آن آب بدهید گویى ثواب بسیار برده اید، مرده‌ای را زنده کرده اید.

وی ادامه داد: ارزش و اهمیت آب در ماه محرم بیش از ماه‌های دیگر است، چون در این ایام آب را بر روی «امام حسین (ع)» و اهل بیتشان بستند از این رو روز هفتم را به عنوان روز حضرت «علی اصغر (ع)» که با لبی تشنه به شهادت رسید نام گذاری کردند.

این کارشناس علوم قرآنی در مورد حضرت «علی اصغر (ع)» و چگونگی شهادت ایشان در سرزمین کربلا اظهار کرد: حضرت «علی اصغر (ع)» در کربلا زمانی به شهادت رسیدند که بیشتر یاران و «اهل بیت (ع)»، «امام حسین (ع)» به شهادت رسیده بودند، پیرامون شهادت ایشان دو روایت وجود دارد ابتدا اینکه وقتی «امام حسین (ع)» نزدیک خیمه‌ها رسیدند و حضرت «علی اصغر (ع)» را به ایشان دادند «امام حسین (ع)» قصد بوسیدن فرزندشان را داشتند که حرمله با تیر خود حضرت «علی اصغر (ع)» را در آغوش پدر بزرگوارشان به شهادت رساندند.

وی به روایت دوم در مورد شهادت حضرت «علی اصغر (ع)» اشاره و ابراز کرد: روایت دوم بر این مبنا است که «امام حسین (ع)»، حضرت «علی اصغر (ع)» در آغوش گرفته و از خیمه‌ها دور شدند و هنگامی که در مقابله لشکر دشمن قرار گرفتند حضرت «علی اصغر (ع)» را به روی دست گرفتند، اما حرمله با تیر خود این سرباز کوچک «امام حسین (ع)» را به شهادت رساند.

وی پیرامون شهادت حضرت «علی اصغر (ع)» ابراز کرد: شهادت حضرت «علی اصغر (ع)» خود سندی است بر مظلومیت «امام حسین (ع)» و این موجی بزرگ در سراسر دنیا برای شناخت «سید الشهدا (ع)» و «اهل بیت (ع)» شد.

بهتاش به همایش شیرخوارگان حسینى که هر سال در اولین جمعه ماه محرم برگزار می‌شود اشاره و تصریح کرد: همایشی که با عنوان شیرخوارگان در اولین جمعه ماه محرم برگزار می‌شود تاثیری جهانی بر افکار عمومی دنیا داشته است و بسیاری از دشمنان را ترسانده است.

این کارشناس علوم قرآنی پیرامون رویکرد «امام حسین (ع)» پس از شهادت حضرت «علی اصغر (ع)» نسبت به دشمنان بیان کرد: «امام حسین (ع)» پس از شهادت حضرت «علی اصغر (ع)» پیکر پاک این طفل را به پشت خیمه‌ها بردند و پس از خواندن دو رکعت نماز ایشان را به خاک سپردند تنها شهیدی که در روز عاشورا دفن شده حضرت «علی اصغر (ع)» بودند، قطعا «امام حسین (ع)» پیش بینی می‌کردند که پیکره این طفل نوزاد زیر سم اسب‌ها قطعاً از بین خواهد رفت و اثری از آن باقی نخواهد ماند لذا ایشان خود حضرت «علی اصغر (ع)» را به خاک سپردند.

بهتاش به نمازی که «امام حسین (ع)» در کنار پیکر حضرت «علی اصغر (ع)» خواندند اشاره و ابراز کرد: دو رکعت نمازی که «امام حسین (ع)» در کنار پیکر حضرت «علی اصغر (ع)» خواندند برای پناه بردن به خداوند و مسئلت صبر بوده است، زیرا «امیرالمومنین (ع)» نیز زمانی که قصد داشتند پیکر حضرت «فاطمه زهرا (س)» را به خاک بسپارند برای صبر دو رکعت نماز در همانجا خواندند.

بهتاش، در بخش دیگری توسل و روضه خوانی برای حضرت «علی اصغر (ع)» را مورد بررسی قرار داد و خاطرنشان کرد: یکی از توسلاتى که حاجات بسیاری برآورده میکند توسل به حضرت «علی اصغر (ع)» است.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار