رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه:

نقش مسئولین هیئت‌های عزاداری در توسعه معارف قرآن/ قیام امام حسین (ع) برگرفته از تعالیم قرآنی بود

مجیدی‌مهر با اشاره به اهمیت تلاوت قاریان قرآن در مجالس عزای حسینی گفت: قیام امام حسین (ع)، یک قیام برگرفته از تعالیم قرآنی و برای بقای دین اسلام بود.
کد خبر: ۵۳۸۰۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸ - 06August 2022

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «حمید مجیدی مهر» رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اهمیت تلاوت قاریان قرآن در مجالس عزای حسینی اظهار داشت: قاریان قرآن همانطور که مورد تاکید بزرگان قرآنی ما نیز بوده و هست می بایست به گونه ای رفتار کنند که اولاً هیئت های عزاداری در هنگام دعوت از ایشان با کمترین صعوبت و سختی مواجه شوند و ایشان ساده‌ترین دعوت ها جهت تلاوت در مجالس عزای حسینی را با دل و جان پذیرا باشند و اینکه اگر می‌توانند خودشان نزدیکترین هیئت عزاداری محله‌شان را پیدا کنند و پیشقدم در تلاوت قرآن در مجلس عزای حسینی شوند.

رئیس مرکز امورقرآنی سازمان اوقاف در مورد نقش مسئولین هیئت های عزاداری در توسعه معارف قرآن و تلاوت قرآن در بین عزاداران حسینی گفت: در مراسم مختلف عزاداری سیدالشهداء و سایر ائمه معصومین علیهم صلوات الله اجمعین، هم تلاوت قرآن اهمیت دارد و هم توجه به محتوای عمیق و ژرف آیات نورانی آن و می بایست سخنرانان و مداحان در کنار قاریان قرآن تلاش کنند این معارف را به مردم منتقل کنند که در این بین نقش مسئولین هیئات مذهبی در پیاده سازی این فرهنگ بسیار مهم و محوری است و می بایست تلاوت قرآن را به عنوان برنامه اصلی در نظر بگیرند. این موضوع باعث می شود در یک افق زمانی میان‌مدت شاهد ظهور و بروز معارف قرآن و اهل بیت (ع) بصورت توامان در افکار و منش مردم باشیم؛ البته قاریان قرآن هم در مجالس عزاداری می بایست در انتخاب درست و دقیق آیات مربوط به استکبارستیزی، دفاع از دین الهی، جهاد فی سبیل الله، ایثار و شهادت، امر به معروف و نهی از منکر کوشا باشند.

مجیدی مهر در پاسخ به سوالی درباره ماهیت قیام امام حسین علیه السلام گفت: قیام امام حسین (ع)، یک قیام برگرفته از تعالیم قرآنی بوده است؛ قیام حضرت برای بقای دین اسلام بوده است و محور دین اسلام هم قرآن و امامان معصوم علیهم السلام که مفسران حقیقی قرآن بوده اند، می باشد. امام رضا (ع) در حدیثی که در کتاب بحارالانوار نقل شده است فرموده اند که هر کسی که یاد مصیبت های ما کند پس گریه کند و بگریاند که در روزی که چشمها گریان است چشمان او گریان نخواهد بود و هر کسی که در مجلسی بنشیند که معارف ما در آن مجلس بیان می شود در روزی که همان دلها مرده است او دل زنده خواهد بود. پس این نشان می دهد که ترویج معارف دین و قرآن در مجلس عزاداری اساساً موضوعیت دارد و مورد تاکید ائمه معصومین نیز بوده است و یقیناً یکی از مظاهر بودن قرآن و عترت در کنار هم است، این موضوع می بایست به سنت حسنه مستمر تبدیل شود.

وی تصریح کرد: از طرفی باید به نقش قرآن کریم در زندگی امام حسین (ع) نیز اشاره نمود آنجا که در شب عاشورا حضرت یک شب مهلت خواستند تا در آن شب عبادت کنند و قرآن بخوانند. یعنی اگر یک شب از عمر انسان باقی مانده باشد، انسان تلاش می کند تا بهترین کار را انجام دهد و امام فرمود می خواهم قرآن بخوانم یا در جریان واقعه کربلا، شخصی از یاران ایشان که قاری قرآن و در روز عاشورا به شهادت رسید،امام حسین (ع) هنگام شهادت، بر بالین ایشان حاضر شدند و او را در آغوش گرفتند و این کار حضرت نشان می دهد که تا چه اندازه به قرآن عنایت و توجه داشتند و در میان شهدا احترام خاصی برای قاریان قرآن قائل بودند.

دبیر ستاد عالی مسابقات قرآنی کشور همچنین گفت: برخی ها گمان می کنند قرآن خواندن فقط برای ماه مبارک رمضان مجالس ختم و به اصطلاح عامیانه مراسم فاتحه خوانی است و یا اینکه اگر کسی بیمار بود قرآن بر بالینش برای امید به شفا خوانده شود. همه اینها خوب است اما تلاوت قرآن در بسیاری از مواقع و مواضع موضوعیت دارد و کمتر موردی است که امر تلاوت قرآن در آن منع یا اکراه وقوعی داشته باشد. متاسفانه بحث تلاوت در عموم مراسمات مذهبی و خصوصاً مراسم عزاداری بسیار کم رونق و کم فروغ است و باید با یک برنامه ریزی درست این موضوع را اصلاح نمود. خوشبختانه راه‌اندازی موضوع نذر تلاوت در مجالس عزای حسینی بسیار اقدام مبارکی است که مدتی است راه اندازی شده است و می تواند به نشر معارف قرآن در هیئت های عزاداری کمک شایانی کند.

مجیدی مهر در مورد برنامه های سازمان اوقاف و امور خیریه در نشر معارف قرآن و اهل بیت افزود: الحمدلله شخص نماینده معزز ولی فقیه و ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه جناب آقای دکتر خاموشی در جلسات مختلف به مدیران ستادی و استانی تاکید کرده اند که هر کجا مراسمی برای عزای حسینی برقرار است حتماً قرائت قرآن نیز باید اهمیت داده شود و سازمان اوقاف در تلاش است با اجرای طرح هایی چون شمیم حسینی و بصیرت عاشورایی قرآن و اهل بیت را در بقاع و امامزادگان واجب التعظیم در مسیر نشر معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام گام بردارد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار