تعزیه‌خوان بندرعباسی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

لازمه شبیه‌خوانی حضرت ابوالفضل (ع) بصیرت و شناخت جایگاه آن حضرت است

«کیانپور» گفت: کسی که شبیه‌خوانی حضرت ابوالفضل علیه‌السلام را انجام می‌دهد، ابتدا باید دارای بصیرت و آگاهی نسبت به جایگاه آن حضرت باشد.
کد خبر: ۵۳۸۳۳۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۲۲ - 13August 2022

«آرش کیانپور» تعزیه‌خوان بندرعباسی و شبیه‌خوان حضرت عباس علیه‌السلام، در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در هرمزگان، شبیه‌خوانی در استان هرمزگان را یکی از قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین مراسم مذهبی در ایام محرم عنوان کرد و اظهار داشت: شبیه‌خوان حضرت ابوالفضل علیه‌السلام باید دارای بصیرت باشد و نسبت به جایگاه آن حضرت آگاهی داشته باشد.

این تعزیه خوان بندرعباسی ادامه داد: مقام حضرت ابوالفضل علیه السلام به حدی بالا بود که لقب باب الحوائج را به ایشان دادند. باید تعزیه خوان این نقش بصیرت داشته باشد، زمانی که امان‌نامه از لشکر دشمن برای آن حضرت آمد با آن بصیرتی که داشت پشت به دشمن کرد و برادر و امام زمان خودش را تنها نگذاشت.

کیانپور تصریح کرد: یکی از حس هایی که موقع اجرا کردن نقش حضرت ابوالفضل علیه السلام به من دست می دهد این است که وفاداری را حس می کنم یک حس وفاداری، یک حس خدایی به من دست می دهد.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۱۰ سال نقش حضرت ابوالفضل علیه السلام را ایفا می کنم، اضافه کرد: یکی از علت هایی که این نقش را انتخاب کردم این بود که پدرم همین نقش را اجرا می کرد من هم به دنبال علاقه ای که به این نسخه و این شبیه داشتم توانستم راه پدرم را ادامه بدهم و نقش حضرت ابولفضل را اجرا کنم.

کیانپور گفت: می‌توان گفت تعزیه خوانی به عنوان یک واژه عربی و به معنای عزاداری و برگرفته از فرهنگ نمایش منحصر به فرد ایرانی است.

این تعزیه خوان بندرعباسی اظهار داشت: تعزیه به معنای اجرای نوعی نمایش مذهبی به یاد حادثه عاشورا که «شبیه خوانی» هم گفته می شود. زنده نگه‌داشتن فرهنگ عاشورا از جمله کارهای فرهنگی است و تعزیه هنری است که می‌تواند در ارتقا فرهنگی چون فرهنگ عاشورا و شهادت تأثیر گذار باشد و نباید از اهمیت آن غافل بود.

کیانپور بیان کرد: قیام و پیام عاشورا و امام حسین (ع) همیشه جاوید و ماندگار است و هنرمندان با هنر تعزیه این واقعه ماندگار را روایت می کند چراکه بیان واقعه عاشورا در قالب هنر احساس و رابطه ای با مخاطب ایجاد می کند که سبب جذب مخاطب و مصائب و وقایع آن زمان می شود و هدف از برگزاری سوگواره تعزیه خوانی تحریف زدایی از متون نسخ شبیه خوانی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.

وی خاطرنشان کرد: هنر تعزیه در کشورمان در طول سال‌ها اگرچه فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرده اما همچنان فعال است و مناسبت‌های مذهبی همیشه بهانه‌ای است که هنرمندان تعزیه هنر خود را به نمایش بگذارند و به بهترین شکل نسل جدید را با وقایع مذهبی آشنا کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار