واکاوی سخنرانی‌های سید حسن نصرالله در رسانه‌های عبری

رسانه‌های عبری همواره سخنرانی‌های دبیرکل حزب‌الله لبنان، را با دقت و اضطراب ویژه‌ای دنبال می‌کنند و مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند و اذعان دارند که وی شخصیتی منحصر به فرد با کاریزما و هوش بالاست.
کد خبر: ۵۳۸۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۸ - 10August 2022

واکاوی سخنرانی‌های سید حسن نصرالله در رسانه‌های عبریبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، دبیرکل حزب الله لبنان روز گذشته در سخنرانی به مناسبت روز عاشورای حسینی (ع) در لبنان، خطاب به رژیم صهیونیستی هشدار داد: «لبنان و مردم این کشور دیگر سرقت منابع خود را بر نمی‌تابند و ما آماده تمام احتمال‌ها هستیم. ما در جنگ غزه پیام‌های موردنظر را دریافت کردیم و شاهد پایداری غزه بودیم؛ اما حساب ما در لبنان با شما چیز دیگری است. مقاومت امروز قوی‌تر از هر زمان دیگری است. هر گونه تعرض به هر فردی در لبنان بدون مجازات و پاسخ نخواهد ماند».

روزنامه قطری «رأی الیوم»، با اشاره به این هشدار شدیداللحن سید حسن نصرالله، در یادداشتی به بررسی این ادبیات و لحن دبیرکل حزب‌الله از منظر تحلیلگران و کارشناسان صهیونیست پرداخت.

تحلیلگران صهیونیست: نصرالله در حال آماده کردن افکار عمومی لبنان برای جنگ سوم لبنان است

در مقدمه این یادداشت آمده است: «اکثریت قریب به اتفاق کارشناسان، تحلیلگران، متخصصان و مستشرقان در اسرائیل، اتفاق نظر دارند که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله، اخیراً سرعت و لحن تهدیدات خود را در خصوص منازعه میان لبنان و این رژیم بر سر ترسیم مرزها، افزایش داده است. این تحلیلگران تاکید می‌کنند که طبق جلسات توجیهی که با مقامات ارشد امنیتی و سیاسی تل آویو برگزار می‌کنند، به این امر باور دارند که نصرالله در سخنرانی‌های اخیر خود افکار عمومی را در لبنان برای احتمال وقوع جنگ سوم لبنان آماده می‌کند.

این تحلیلگران در عین حال می‌گویند که اقدام حزب‌الله در اعزام پهپاد‌های خود به میدان کاریش در ماه گذشته، آغازی بر این امر بود و حاوی پیام شدیداللحنی برای اسرائیل بود مبنی بر این‌که نصرالله برای آغاز یک جنگ جدید کاملا آماده است، با این علم که رژیم اشغالگر بر اساس تحلیل‌های موجود، علاقه‌ای به این جنگ ندارد».

سخنرانی‌های نصرالله زیر ذره‌بین تحلیلگران و رسانه‌های صهیونیستی

نگارنده در ادامه می‌نویسد که رژیم صهیونیستی علاقه‌ای به آغاز یک جنگ جدید علیه حزب‌الله ندارد، زیرا همان‌طور که «روعی کایس» تحلیلگر امور عربی کانال ۱۱ تلویزیون رژیم صهیونیستی (کان ۱۱) می‌گوید: نوعی آسودگی خیال در میان تصمیم گیرندگان در اسرائیل در خصوص موازنه ترس و بازدارندگی بین اسرائیل و حزب‌الله، اززمان جنگ دوم لبنان در سال ۲۰۰۶ تا کنون پدیدار شد. وی می‌گوید، اما نصرالله اخیراً خود را به عنوان حامی لبنان از نظر اقتصادی و نه تنها امنیتی در میان لبنانی‌ها معرفی می‌کند. کایس نیز مانند سایر همکارانش در رسانه‌های عبری، ویدئو‌هایی را که نصرالله در آن، اسرائیل را تهدید می‌کند، منتشر می‌کند و ضمن ترجمه آن به عبری، به تجزیه و تحلیل آن می‌پردازد.

این خبرنگار شبکه کان در ادامه مدعی می‌شود: «نصرالله تهدیدات خود را افزایش داده، زیرا بحران اقتصادی لبنان بسیار تشدید شده است. بحران‌های اقتصادی بیشتر کشور‌ها را به اجتناب از جنگ به دلیل هزینه آن سوق می‌دهد، اما نصرالله از شرایط رو به وخامت اقتصادی در لبنان برای صدور بحران استفاده می‌کند و اسرائیل و آمریکا را متهم می‌کند که به دنبال سرقت ثروت‌های زیرزمینی لبنان و در دریا، به ویژه در میادین گازی در دریای مدیترانه، است؛ لذا تهدیدی که ممکن است در اوایل سپتامبر آینده، عملی شود، برخلاف دفعات قبل است و نصرالله مصمم است این تهدید را عملی کند و جنگ سوم لبنان را علیه اسرائیل به راه بیندازد».

بر اساس این یادداشت، از نظر تحلیلگران اسرائیلی، راهبردی که نصرالله آن را هدایت می‌کند، مانند بازی شطرنج است. اگر لبنان این گنج را از دریا، یعنی گازی که سود زیادی برای بودجه خالی بیروت به همراه دارد، به دست آورد، نصرالله خواهد گفت که تهدید‌های او اسرائیل را به وحشت انداخت، بنابراین موافقت کرد که سهم لبنان را به آن بدهد. اما در صورتی که این رژیم از دادن سهم لبنان از میادین گاز طبیعی خودداری کند، نصرالله با آن خواهد جنگید تا به لبنانی‌ها ثابت کند که تنها حامی آن‌ها از نظر امنیتی نیست بلکه از نظر اقتصادی نیز از آن‌ها حمایت خواهد کرد.

علاوه بر این، اسرائیلی‌ها تنها به واکاوی و تجزیه و تحلیل این راهبرد نصرالله بسنده نمی‌کنند بلکه تلاش می‌کنند که «در ذهن نصرالله سفر کنند» تا تفکرات این مرد را بررسی کنند. به عنوان مثال، وب سایت (YNET)، وابسته به روزنامه عبری (یدیوت آحارونوت)، می‌نویسد که نصرالله یک شخصیت عربی است که برای همه اسرائیلی‌ها به ویژه پس از عقب‌نشینی اشغالگران از جنوب لبنان در می‌سال ۲۰۰۰ بسیار شناخته شده است.

اضطراب در رسانه‌های عبری قبل و بعد از سخنرانی‌های نصرالله

به گزارش این وب‌سایت، «وقتی زمان سخنرانی نصرالله اعلام می‌شود، رسانه‌های اسرائیلی مانند سایر رسانه‌ها در خاورمیانه، قبل و بعد از سخنرانی وارد وضعیت هوشیاری و انتظار می‌شوند و از هر سخن نصرالله یک تیتر می‌گیرند. زیرا رسانه‌های عبری به کاریزمای دبیرکل حزب‌الله و توانایی او در ایجاد شور و نشاط در قلب‌ها و ذهن‌های مردم اذعان دارند و در عین حال، رسانه‌های اسرائیلی از موضع نصرالله و جایگاه او در جهان عرب و خونسردی او که وی را به عنوان رهبر یک سازمان بسیار قدرتمند هرچند تروریست، نگران ومضطرب هستند».

«یوآف لیمور» تحلیلگر صهیونیست امور نظامی می‌گوید: «عقب‌نشینی ارتش اسرائیل از جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰، رویداد تعیین‌کننده برای حزب الله بود و پس از آن، دبیرکل این حزب در لبنان و نیز کل جهان عرب به یک قهرمان تبدیل شد و در آن زمان سخنرانی "خانه عنکبوت" را داشت که در آن گفت اسرائیل ضعیف‌تر از خانه عنکبوت است».

اذعان رسانه‌های عبری به شخصیت منحصر به فرد با کاریزما و هوش بالای نصرالله

لیمور در گزارشی در روزنامه (اسرائیل هیوم) به نقل از ژنرال ذخیره «درور شالوم» یکی از اعضای وفادار به سرویس امنیتی اسرائیل که تا سال پیش، رئیس بخش تحقیقات در بخش اطلاعات نظامی «امان» خدمت می‌کرد نوشت: «نصرالله شخصیتی منحصربه‌فرد است، دارای تفکری توسعه یافته، با کاریزمای زیاد و هوش هیجانی عالی است. این ویژگی‌ها حزب‌الله را بسیار محبوب کرده است. نصرالله را نمی‌توان دست کم گرفت، او فردی جدی است و در طول سال‌ها ثابت کرده است که در جهان عرب، بزرگترین متخصص در امور اسرائیل و نیز خطرناک‌ترین دشمن اسرائیل است. زیرا او ما را بیشتر از دیگران می‌شناسد و پرونده‌ای باز شده علیه ما دارد».

از سوی دیگر، روزنامه یدیعوت آحارانوت نیز می‌نویسد که نصرالله به منزله جامعه‌شناس برای اسرائیل است، این مرد با دقت و با جزئیات به آنچه در اسرائیل می‌گذرد می‌پردازد، در مورد آفات این جامعه و نقاط ضعف قومی آن و اختلاف طبقاتی و درگیری‌های طائفه‌ای آن بسیار سخن می‌گوید و در اقتصاد اسرائیل متبحر است.

به نوشته این روزنامه عبری، «نصرالله به طور مکرر از مقامات، محققان و تحلیلگران ارشد اسرائیل نقل قول می‌کند، به ویژه زمانی که احساس می‌کند این تحلیل‌ها حاوی تحسین حزب الله یا شخص او است».

علاوه بر این، این روزنامه به نقل از منابع آگاه خود در تل آویو، نوشت که نصرالله با دقت و اهتمام ویژه‌ای، امور اسرائیل را که رسانه‌های عبری در تیتر‌های اصلی خود منتشر نمی‌کنند، زیر نظر دارد و شاهد مثال آن، اقتباس او در یکی از سخنرانی‌های اخیر، از نظرسنجی‌های اسرائیلی درباره ذهنیت و جهت‌گیری اسرائیلی‌ها و نیز مقاله‌های تحلیلی منتشر شده در رسانه‌های عبری و مقالات تحقیقاتی مراکز مطالعاتی و دانشگاه‌های اسرائیلی است.

حزب‌الله به راحتی تل‌آویو را به چالش می‌کشد

در پایان این یادداشت آمده است: «به طور خلاصه، رسانه‌های عبری به احتمال وقوع جنگ سوم لبنان بسنده نکرده، بلکه بسیار فراتر از آن پیش رفتند. همان‌طور که تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از یک منبع عالیرتبه اسرائیلی اعلام کرد، در صورتی که رژیم اشغالگر برای نابودی برنامه هسته‌ای ایران، این کشور را هدف قرار دهد، حزب‌الله از لبنان پاسخ می‌دهد وی تصریح کرد: "حزب‌الله توانایی‌های نظامی بسیار بالایی دارد که ما را به چالش می‌کشد، بنابراین ما همیشه در جبهه شمالی با پیش‌بینی حمله حزب‌الله آماده‌ایم"».

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار