«خیام» اثبات «ما می‌توانیم» ایران در اوج تحریم

پرتاب ماهواره «خیام» به فضا نه تنها حاکی از تحکیم و گسترش همکاری‌های ایران و روسیه است، بلکه پتانسیل رو به رشد جمهوری اسلامی ایران در زمینه صنعت فضایی را در اوج تحریم به نمایش می‌گذارد.
کد خبر: ۵۳۸۹۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۵ - 11August 2022

«خیام» اثبات «ما می‌توانیم» ایران در اوج تحریم

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «حسین اسوبعلی اف» کارشناس مسائل منطقه و مدیر مرکز پژوهشی «راه حل‌های عاقلانه» قرقیزستان در یادداشت به بررسی ابعاد پرتاب ماهواره ایرانی خیام از کشور قزاقستان پرداخت.

در این یادداشت آمده است: مسلمانان سراسر جهان موقعی که در سال ۲۰۰۹ ایران به عنوان نخستین کشور مسلمان اولین ماهواره ملی خود «امید» را به فضا پرتاب کرد، احساس غرور و افتخار نسبت به دستاورد‌های جمهوری اسلامی را تجربه کردند. این رویداد تاریخی به معنای نمایش ظرفیت‌های علمی و فناوری روزافزون جمهوری اسلامی بود که تحقق آن بدون پیروزی انقلاب اسلامی در بیش از ۴ دهه پیش غیر قابل تصور است.

پرتاب ماهواره خیام به مدار، مرحله جدیدی در توسعه برنامه فضایی ایران است که توانایی‌های جمهوری اسلامی در زمینه فضانوردی و سنجش از راه دور را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. تصویربرداری با دقت بالا و رصد داده‌های فضایی به طور خاص در زمینه‌های کشاورزی، محیط زیست و سایر نیاز‌های روزافزون ایران مورد استفاده قرار داده خواهد شد.

نکته مهم این است که پرتاب این ماهواره سرآغاز همکاری‌های راهبردی روسیه و ایران در فضا است که می‌تواند در آینده نزدیک و چشم انداز بلندمدت امکانات نامحدودی را نه تنها برای دو کشور، بلکه در عموم برای جامعه بین‌المللی فراهم کند.

بدیهی است افزایش توانمندی‌های برنامه فضایی ایران و دسترسی مستقل جامعه علمی جمهوری اسلامی به داده‌های دقیق رصد فضایی سطح زمین، منجر به افزایش سطح تحقیقات علمی و علمی- فنی دانشمندان ایرانی خواهد شد که در نهایت بر رشد دانش جهانی تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

بدون شک کشور‌هایی که از ایده پیشرفت و توسعه علمی بدون سیاسی کردن موضوع حمایت کرده و مخالف تلاش‌های برای محدود کردن و کنترل دسترسی به فناوری‌های پیشرفته هستند، از مرحله جدید توسعه برنامه فضایی ایران استقبال می‌کنند. به ویژه اینکه ایران در حال برنامه ریزی برای از سرگیری پرتاب پرتابگر‌های بومی و قرار دادن ماهواره‌های دیگر در مدار است.

منبع: فارس

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار