ششمین همایش آیین‌ها و سنت‌های عزاداری در بندرعباس برگزار می‌شود

«عرب» از برگزاری ششمین همایش آیین‌ها و سنت‌های عزاداری هرمزگان «تابوت و علم» در بندرعباس خبر داد.
کد خبر: ۵۳۸۹۵۷
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۱ - 11August 2022

«هادی عرب» دبیر انجمن تعزیه خوانی شهرستان بندرعباس، در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در هرمزگان، اظهار داشت: ششمین همایش آیین‌ها و سنت‌های عزاداری هرمزگان «تابوت و علم» در بندرعباس برگزار می شود. تابوت گردانی و حجله گردانی، یکی از قدیمی‌ترین مراسم سنتی هرمزگان است که قدمت آن بیش از  300 الی  400 سال است.

وی با اشاره به مراسم سنگ زنی، چاووشی خوانی و تعزیه خوانی که در ماه محرم برگزار می شود،افزود: در گذشته اگر بزرگان را به شهادت می رساندند مردم آن شهید را درون تابوت گذاشته و به نشانه احترام آن تابوت را روی شانه های خود می گذاشتند و به اماکن مقدس برده و در بین مردم می چرخاندند تا به همگان بگویند شهادت افتخار ماست.

عرب با اشاره به اینکه حرکت چرخش تابوت و حجله همراه با نوای ساز، سنج و دمام و برافراشتن علم ها است، افزود: مردم هرمزگان تابوت را در ماه محرم و روز تاسوعا و عاشورا بر روی دوش می گذارند، ساخت تابوت تحت نظر پیشکسوتان و خادمان اباعبدالله الحسین (ع) صورت می پذیرد.

وی ادامه داد:حجله‌گردانی و رقص تابوت از جمله آیین‌های کهن و دیرینه مردم هرمزگان است که در هر کدام از شهرهای آن بنا بر آداب و رسوم آن قسمت سبک و سیاق خاص خود را دارد.

دبیر انجمن تعزیه خوانی شهرستان بندرعباس گفت: در زمان های گذشته از روز هفتم محرم متولیان حسینیه ها و خادمان تابوت ها «معروف به تابوت امام حسین (ع)» را از تکایا و حسینیه ها بیرون می آورند و طی مراسمی نمادین به یاد قیام امام حسین(ع) به سوی قدمگاهی که در باور مردم منطقه‌، منسوب به حضرت علی (ع)است‌می بردند.

وی اضافه کرد: حاجتمندان، عاشقان و شیفتگان اهل بیت (ع) گرد تابوت منسوب به امام حسین (ع) می آمدند و با یاد و عشق اهل بیت به عزاداری می پرداختند و با توسل به خاندان رسالت (ع) حاجت های خود را از خداوند بزرگ درخواست می کردند.

عرب در پایان خاطرنشان کرد: امسال ششمین سالی است که «همایش آیین ها و سنت های عزاداری و تابوت گردانی در هرمزگان» به همت انجمن و شورای تعزیه‌خوانی بندرعباس در حسینیه ابوالفضل (ع) در منبر غلام جاویدی واقع در انتهای شهرک نصر(تپه الله اکبر) ساعت 21 برگزار می شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها