اقتدار میدان-۶/ دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

عصائب اهل الحق؛ نیرویی ویژه برای مبارزه با تکفیری‌ها و آمریکایی‌ها

گروه «عصائب اهل الحق» یا «شبکهٔ خزعلی» از بزرگ‌ترین گروه‌های شیعه فعال در عراق و سوریه است که در در عراق فعال است و در جنگ داخلی سوریه نیز شرکت داشت.
کد خبر: ۵۳۹۰۹۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۲ - 13August 2022

عصائب اهل الحق؛ نیرویی ویژه برای مبارزه با تکفیری‌ها و آمریکایی‌هاگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: گروه «عصائب اهل الحق» یا «شبکه خزعلی» از بزرگ‌ترین گروه‌های شبه‌نظامی شیعه فعال در عراق و سوریه است که در عراق حضور دارد و در جنگ داخلی سوریه نیز شرکت داشته است. «قیس الخزعلی» دبیرکل گروه «عصائب اهل الحق» بوده و پایه گذاری این گروه نظامی را در سال ۲۰۰۴ انجام داده است.

زمان تشکیل گروه «عصائب اهل الحق» در عراق

اما گروه «عصائب اهل الحق» عراق چگونه تشکیل شد؟ پس از قیام شیعیان در سال ۲۰۰۴ بود که «قیس الخزعلی» از ارتش مهدی وابسته به «مقتدی صدر» جدا شده و شبکه خودش به نام «شبکه خزعلی» را تشکیل داد. در واقع فعالیت اصلی گروه «عصائب اهل الحق» از زمانی آغاز شد که «ارتش مهدی» با آمریکایی‌ها آتش‌بس امضا کرد و به دنبال پایان خصومت و جنگ با نیرو‌های اشغالگر آمریکای رفت.

این در حالی بود که گروه «قیس الخزعلی» به جنگ با اشغالگران آمریکایی ادامه داد. در واقع در طی جنگ «خزعلی» دستور‌های خود را بدون نیاز به تأیید «مقتدی صدر» به شبه نظامیان خود صادر می‌کرد و آن‌ها را در مسیر مبارزه و مقابله با نیرو‌های آمریکایی راهنمایی می‌کرد.

مقابله با اشغالگران آمریکایی

در طی جنگ عراق این گروه به عنوان بزرگترین شبه نظامی در عراق شناخته می‌شد و آوازه و قدرت آن‌ها در سطح عراق و حتی آمریکایی تا اندازه گسترده شده بود که فرماندهان آمریکایی حاضر در عراق لقب «گروه ویژه» را به گروه «قیس الخزعلی» که بعده‌ها به گروه «عصائب اهل الحق» تغییر نام پیدا کرد، داده بودند.

گروه «قیس الخزعلی» آنقدر از توان و قدرت گسترده و حمایت مردمی در عراق برخوردار بود که رسما نبرد با نیرو‌های اشغالگر آمریکایی برای اخراج از عراق را آغاز گرد و در این مسیر بیش از ۶۰۰۰ حمله به نیرو‌های آمریکایی و نیرو‌های ائتلاف انجام داد.

در واقع می‌توان گفت که این گروه پس از آزادسازی عراق از اشغال نظامیان آمریکایی، با گردآوری شبه‌نظامیان شیعه، در گردان‌هایی به نام «مجامیع خاصه» و به فرماندهی شیخ «قیس خزعلی» به شکلی نوین پایه‌گذاری شد.

مبارزه با تروریست‌های‌ تکفیری داعش

اما با آغاز یورش تروریست‌های تکفیری داعشی به عراق که به دنبال اشغال این کشور و نابودی مراکز و امکان مذهبی – دینی و فرهنگی آن بودند فصل جدیدی از فعالیت‌ها و عملکرد گروه «قیس الخزعلی» فرارسید. این گروه با آغاز یورش داعش به عراق در سال ۲۰۱۴ میلادی وظیفه مراقبت از عتبات را بر عهده گرفت و به خوبی و با شایستگی تمام توانست از مراکز مذهبی و دینی عراق نگهداری و پاسداری کند.

رهبران «عصائب اهل الحق»

رهبری این گروه که شامل قیس الخزعلی، عبد الهادی الدراجی (سیاستمدار طرفدار جنبش مقتدی صدر) و اکرم الکعبی می‌شدند در نیمه سال ۲۰۰۵ با الصدر آشتی کردند.

تشکیل گروه «عصائب اهل الحق»

در نهایت پس از تحولات و رویداد‌های فراوان «عصائب اهل الحق» در ژوئیه ۲۰۰۶ تأسیس شد و تبدیل به یکی از گروه‌های ویژه شد که مستقل‌تر از «ارتش مهدی» عمل می‌کرد. در سال ۲۰۰۸ پس از منحل شدن «ارتش مهدی» شبکه خزعلی به یک شبکه کاملاً مستقل تبدیل شد.

تحولات مربوط به تشکیل گروه‌های نظامی مقاومت در عراق همچنان ادامه دات تا اینکه در نوامبر ۲۰۰۸ صدر تیپ «یوم الموعود» را تشکیل داد تا جایگزین «ارتش مهدی» شود. اابته «صدر» در خواسته‌ای غیرمعقول و زیاده خواهانه از گروه «عصائب اهل الحق» و سایر گروه‌های ویژه درخواست کرد که به این گروه جدید بپیوندند، اما رهبران این گروه‌ها با درک درست و صحیح از اوضاع امروز عراق و مشورت با بزرگان خود و همینطور درنظر گرفتن مصلحت کشور و ملت عراق این درخواست‌های غیرمنطقی و یا حتی مشکوک را نپذیرفتند.

مهمترین حملات «عصائب اهل الحق» به آمریکایی‌ها

همانگونه که در بالا هم اشاره شده است گروه «عصائب اهل الحق» تا امروز بیش از ۶۰۰۰ حمله به آمریکایی‌ها در عراق انجام داده است که از مهمترین آن‌ها می‌توان به حمله ۱۰ اکتبر ۲۰۰۶ به کمپ فالکون، به درک واصل کردن یک فرمانده نظامی آمریکایی در نجف، ساقط کردن یک هلی کوپتر انگلیسی از نوع لینکس در ۶ مه ۲۰۰۶ است.

حمله بزرگ به آمریکایی‌ها

معروفترین حمله‌ای که این گروه انجام داد، یورش به مقر آمریکایی‌ها در ۲۰ ژانویه ۲۰۰۷ بود. آن‌ها در پاسخ به تهدید‌ها و خرابکاری‌های اشغالگران به اتاق‌های نیرو‌های آمریکایی در کربلا نفوذ کرده، یک سرباز اشغالگر را کشته و چهار سرباز آمریکایی دیگر را اسیر کردند. البته بعد از این حمله، بود که نیرو‌های آمریکایی به این گروه حمله کردند و مغز متفکر یورش به مقر استانداری که «ازهر الدلیمی» بود را در بغداد به شهادت رساندند.

شاخه سوریه گروه «عصائب اهل الحق» تیپ «حیدر الکرار» نام داشت. این تیپ توسط «اکرم الکعبی» فرماندهی می‌شد که یک فرمانده نظامی «عصائب الحق» بوده و در «حلب» مستقر بود. این گروه در ابتدا زیر پرچم «تیپ العباس» می‌جنگیدند که مخلوطی از شیعه‌های سوری، عراقی و «حزب‌الله لبنان» است. اما این گروه به دلیل اختلاف با جنگجویان محلی سوری «تیپ العباس» در سال ۲۰۱۴ از یکدیگر جدا شدند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها