عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

مهم‌ترین اولویت دولت رسیدگی به معیشت مردم است/ نقش کلیدی روسیه در خنثی‌سازی تحریم‌ها

مالکی با بیان اینکه روند پیشرفت مبادلات اقتصادی بین ایران و روسیه کاملاً مثبت ارزیابی می‌شود، گفت: قطعاً این همکاری‌ها و فعالیت‌های اقتصادی در بی اثر کردن تحریم‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است
کد خبر: ۵۳۹۵۷۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۰ - 16August 2022

مهم‌ترین اولویت ایران رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم است، نه برجام/ نقش کلیدی روسیه در خنثی‌سازی تحریم‌ها«فداحسین مالکی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، پیرو فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر گسترش تعاملات اقتصادی با همسایگان و کشورهای همسو درخصوص وضعیت همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه، اظهار داشت: سال‌های سال است که رهبر معظم انقلاب بر گسترش روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و همسو تاکید داشته‌اند تا اولویت اولمان در سیاست خارجی ارتباط این کشورها باشند.

مالکی ادامه داد: بنا به دلایل مختلفی در دولت‌های گذشته این موضوع در دستور کار قرار نمی‌گرفت، اما خوشبختانه این موضوع در دولت حجت الاسلام رئیسی به عنوان اولویت اول سیاست خارجی کشور در حال پیگیری است، در این مدت یک ساله شاهدیم که ارتباطات خیلی خوبی با کشورهای منطقه برقرار شده است و به دنبال آن رفت و آمدهای زیادی در حال انجام است.

ایران با بهره‌گیری از ظرفیت کشورهای مختلف در صدد خنثی‌سازی تحریم‌هاست

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: رفت و آمدهای مقامات ارشد کشورهای همسایه به ایران نشان دهنده این موضوع است که جمهوری اسلامی ایران درصدد بهره‌گیری از ظرفیت کشورهای مختلف منطقه برای دور زدن و خنثی‌سازی تحریم‌ها است.

وی تاکید کرد: برخی از کشورها مانند فدراسیون روسیه موقعیت راهبردی نسبت به ما دارند، سطح رابطه دو کشور به دلیل ظرفیت‌های دو کشور برای رفع نیازمندی‌های مشترک به سرعت در حال گسترش است که تحولاتی جهانی و منطقه دلالت بر این موضوع دارد و شتاب گسترش روابط دو کشور را افزایش داده است.

بعد از بحران اوکراین روابط ایران-روسیه خاص‌تر پیگیری شد

مالکی با تاکید بر اینکه ایران قبل از بحران اوکراین یک شریک راهبردی در عرصه‌های مختلف نظامی، سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بود، تصریح کرد: بعد از بحران اوکراین این رابطه شکل دیگری به خود گرفت، به این معنی که بده بستان‌های روتین دو کشور خاص‌تر و با اهمیت بیشتری پیگیری شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در سفری که بنده از طرف مجلس شورای اسلامی و امیرعبدالهیان از طرف دولت، بعد از بحران اوکراین به روسیه داشتیم، مسائل دو جانبه زیادی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت و احساس شد که روس‌ها علاوه بر مسائلی مانند برجام و موضوعات منطقه‌ای در خصوص انرژی و کشاورزی نیاز بسیار جدی به جمهوری اسلامی ایران دارند.

وی بیان کرد: دو روز بعد از بازگشت ما به ایران روس‌ها تقاضا داشتند که وزرای نفت و کشاورزی ایران به مسکو سفری برای گسترش همکاری‌های دو جانبه‌ای داشته باشند که اکنون این همکاری‌ها شتاب بسیار بیشتری به خود گرفته است، حتی برای ایجاد مسیرهای ترانزیتی روس اعلام آمادگی کردند که می‌توانند با جمهوری اسلامی ایران همکاری‌های خود را آغاز کنند.

مالکی با بیان اینکه روند پیشرفت مبادلات اقتصادی بین ایران و روسیه کاملاً مثبت ارزیابی می‌شود، گفت: قطعاً این همکاری‌ها و فعالیت‌های اقتصادی در بی اثر کردن تحریم‌ها از همیت بالایی برخوردار است، در واقع ما اگر در سال‌های گذشته شروع به بهره‌برداری از ظرفیت‌های داخلی خودمان و گسترش تعاملات با کشورهای منطقه می‌کردیم تا کنون بسیاری از تحریم‌ها را بی اثر کرده بودیم و وضعیتمان قطعا بهتر بود ولی متأسفانه این اتفاق رقم نخورد.

مهم‌ترین اولویت جمهوری اسلامی ایران رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اکنون از دید جمهوری اسلامی ایران برجام از اولویت اول خارج شده و گسترش تعاملات اقتصادی با همسایگان مهم‌ترین اولویت سیاست خارجی و رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم محسوب می‌شود، البته کشورهای صاحب موقعیت اقتصادی، سیاسی، بین الملل و نظامی برتر مانند روسیه و چین به طبع از درجه اهمیت بالاتری برخوردار هستند.

وی بیان داشت:‌ با چین و روسیه به نحوی ارتباط راهبردی داریم که این کشورها دقیقاً در جهت دور زدن تحریم‌ها حرکت می‌کنند، در واقع با ارتباط با این کشور خواهیم توانست از زیاده خواهی‌های غربی‌ها جلوگیری کرده و تحریم‌هایشان را خنثی کنیم، اکثر کشورهای دنیا در شرایط فعلی جهان می‌خواهند روی پای خود بایستند.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار