یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

لایحه «جامع رسانه‌ای» گامی برای احقاق حقوق خبرنگاران

اصحاب رسانه امیدوارند با تصویب لایحه جامع رسانه‌ توسط مجلس شورای اسلامی، شاهد تحول اساسی در عرصه روزنامه نگاری و رفع تمامی موانع و مشکلات پیش رویشان باشند.
کد خبر: ۵۳۹۶۲۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۲۵ - 16August 2022

لایحه «جامع رسانه‌ای» گامی برای احقاق حقوق خبرنگارانگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس _ سمانه حسن‌خانی؛ مراسم بزرگداشت روز خبرنگار با عنوان «روایت اول» چند روز پیش با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در قسمتی از این مراسم اهالی رسانه و مطبوعات فرصت را غنیمت شمرده و به بیان درد دل و مطالبات خود پرداختند. در این دیدار وزیر ارشاد از تصویب لایحه جامع رسانه‌ای در مجلس شورای اسلامی خبر داد.

این لایحه جامع در کمیسیون فرهنگی دولت به تصویب رسیده است و با تصویب نهایی آن در هیات دولت و مجلس شورای اسلامی اصحاب رسانه امیدوارند شاهد تحول اساسی در عرصه روزنامه نگاری و رفع تمامی موانع و مشکلات پیش رویشان باشند.

رسانه‌ها که به عنوان رکن چهارم دموکراسی هستند امروز موضوعات مختلف ازجمله معیشت و اقتصاد، عدم آموزش و نگاه تخصصی، عدم پاسخگویی مسئولان و نبود استقلال آن‌ها را خسته کرده و با رخوت مواجه هستند و مجموع این مسائل در نحوه عملکردشان تاثیرگذار است.

خبرنگاران که به قول مسئولان چشم و گوش مردم هستند و همه تلاش خود را میکنند که بخش وسیعی از آنچه که در جامعه رخ می‌دهد را بازتاب دهند تا باری از مشکلات اقشار مختلف جامعه را بکاهند، اما خود دغدغه بیشتری دارند و عموما به علت نداشتن استقلال و رفاه گا‌ها برخی رسالتشان را به خوبی انجام نمی‌دهند و بسیار راحت قلم خود را به بیگانگان میفروشند تا در رفاه کامل به سر ببرند.

این لایحه مذکور اصلاحیه قانون مطبوعات است که سالهاست در دست تدوین بوده و انتظار جامعه مطبوعات کشور برای آگاهی از تعریف‌های این نظام رسانه‌ای است تا شاید بخشی از مشکلاتشان به دست این لایحه حل شود.

حتی برنامه پنجم توسعه هم بر تدوین لایحه جامع رسانه‌ی تاکید کرده است و در ماده ۱۰ برنامه پنجم با عنوان فرهنگ اسلامی - ایرانی، هم آمده که دولت موظف است به منظور ساماندهی فضای رسانه کشور، مقابله با تهاجم فرهنگ بیگانه و جرایم و ناهنجاری‌های رسانه، در چهارچوب سیاست و ضوابط مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و فراهم آوردن زمینه بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت رسانه‌ای اقدامات قانونی در مواردی را انجام دهد.

حال با توجه به سخنان اخیر وزیر ارشاد انتظار می‌رود در لایحه مذکور مواردی ازجمله اختصاص جایزه ویژه سال خبرنگاری به خبرنگاران متخصص و دارای خلاقیت‌های حرفه ای، تاسیس نهاد بیمه وکالت و خبرنگاری برای حمایت‌های مستمر از فعالیت‌های صنفی آنها، احداث مسکن، ارائه خدمات رفاهی و آموزشی درنظر گرفته شود تا این سفیران آگاهی و دانایی جامعه، رسالت خود را به درستی انجام دهند و درد و آلام جامعه را بکاهند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار