دبیر چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر:

جشنواره تئاتر فجر تغییر جدی خواهد داشت/ تئاتر و فیلم فجر همزمان برگزار نخواهند شد

زارعی با تاکید براینکه چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر در بخش رقابتی با تغییری جدی مواجه شده است، گفت: جشنواره تئاتر و فیلم فجر همزمان برگزار نخواهند شد.
کد خبر: ۵۳۹۶۶۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۰ - 15August 2022

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مراسم انتشار فراخوان و رونمایی از پوستر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی و کوروش زارعی دبیر در محل سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

ابتدای این مراسم که اجرای آن را علیرضا سعیدی برعهده داشت با حضور خبرنگاران و پخش آیاتی از قرآن کریم و همچنین سرود و جمهوری اسلامی ایران شروع شد. در ابتدا با حضور کاظم نظری و کوروش زارعی فراخوان جشنواره و پوستر مربوط به آن رونمایی شد و در ادامه نظری با تبریک روز خبرنگار و عذرخواهی از خبرنگاران این نشست را ترک کرد.

نظری پیش از ترک برنامه با اصرار و اعتراض خبرنگاران مبنی بر عدم برگزاری نشست خبری با اهالی رسانه در مدت مدیریت خود مواجه شد که به آن‌ها وعده برگزاری این نشست در آینده نزدیک را داد.

نشست رسانه‌ای چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر با صحبت‌های زارعی دبیر این جشنواره شروع شد. وی رد ابتدا با اشاره به اینکه حضرت زینب (س) به عنوان یک رسانه اتفاقات کربلا را فریاد زده‌اند تا چیزی تحریف نشود، عنوان کرد که همه ما وامدار ایشان هستیم و اگر حضرت زینب (س) نبود شاید حادثه کربلا در همان کربلا می‌ماند و رسانه‌ای نمی‌شد.

زارعی در ادامه با اشاره به برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی قبل از این نشست رسانه‌ای بیان کرد: جلسات هم‌اندیشی که در روزهای گذشته با اهالی رسانه برگزار کردیم ادامه دارد و در ادامه از پیشنهادات و انتقادات بقیه هنرمندان و پیشکسوتان نیز بهره‌مند خواهیم شد.

جشنواره تئاتر فجر تغییر جدی خواهد داشت/ تئاتر و فیلم فجر همزمان برگزار نخواهند شد

دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به فراخوان جشنواره اشاره و عنوان کرد: در فراخوانی که امروز منتشر شد تغیراتی ایجاد شده و یک یا دو بخش از جشنواره حذف شده است. طی همفکری که با هنرمندان دوره‌های قبلی و هنرمندان شهرستان‌ها داشتیم به این نتیجه رسیدیم که جشنواره تئاتر فجر در چند دوره اخیر شور و هیجان قبل را ندارد. من خودم محصول جشنواره تئاتر فجر بودم، با مسایل آن آشنا هستم و در آن حضور داشته‌ام.

چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر در بخش رقابتی با تغییری جدی مواجه شده و از شکل مرور و شرکت آثار بر صحنه اجرا شده در این جشواره به سمت شرکت تولیدات جدید و اجرا نشده پیش رفته است، زارعی در این رابطه توضیح داد: تمایل و رغبتی برای دیدن اجراهایی که در طول سال اجرا رفتند وجود نداشت و معمولاً گروه‌ها هم بی انگیزه بودند و با همه گروه در جشنواره شرکت نمی‌کردند لذا برای بازگشت شور و رغبت به جشنواره امسال همه آثار شرکت کننده در جشنواره از تولیدات تازه هستند و تلاش می‌کنیم تا در این دوره از آثار سال آینده تئاتر رونمایی کنیم، همچنین در بخش استان‌ها هم تولیدات برگزیده حضور می‌یابند. البته یک بخش ویژه مخصوص هنرمندان پیشکسوت و نمایش‌های پرمخاطب سال گذشته خواهیم داشت که به دعوت دبیر در این بخش حضور خواهند داشت.

زارعی در توضیح دلیل تأخیر در اعلام فراخوان جشنواره بیان کرد: امسال برای اولین بار بازخوان‌ها، بازبین‌ها و داوران برخی بخش‌ها را معرفی کردیم که اتفاق جدیدی است. هنوز بودجه جشنواره به ما اعلام نشده و به همین دلیل فراخوان را دیر اعلام کردیم. تمام تلاش‌مان این است که از دوستان بالادستی بودجه‌مان را بگیریم چون شرایط بسیار سخت شده و من چون خودم بازیگر و کارگردان تئاتر هستم شرایط نامناسب اقتصادی را می‌دانم.

وی در رابطه با ضعف‌های به وجود آمده از مشخص نبودن بودجه جشنواره گفت: اگر بخواهیم چند اثر خوب بین المللی از اروپا یا شرق آسیا را دعوت کنیم هزینه زیادی را باید متقبل شویم. هزینه‌های اسکان، رفت و آمد و یا دستمزد احتمالی گروه‌های حرفه‌ای باعث می‌شود تا چند اجرا این گروه‌ها در ایران چند ملیارد تمام شود. به هرحال مساله بودجه چالش عظیمی است که پیش روی ماست و امیدوارم دوستان وزارت ارشاد صحبت‌های من را بشنوند چون در غیر این صورت نمی‌توانیم از آثار با کیفیت بین‌المللی دعوت کنیم. قصد تعطیلی بخش بین‌الملل جشنواره را نداریم چراکه در این صورت بعداً می‌گویند کوروش زارعی بخش بین‌الملل جشنواره را تعطیل کرد. سابقه تئاتری من از سبقه مدیریتی اهمیت بیشتری دارد و خود را بدنام نمی‌کنم.

زارعی با توضیح این نکته که مثل سال‌های گذشته تئاتر شهرستان در اولویت ما است و سهم آن‌ها در بخش مسابقه تئاتر ایران بیشتر از تهران خواهد بود، درباره حضور گروه‌های شهرستانی در جشنواره توضیح داد: قول نمی‌دهم اما امیدوارم خدا به من کمک کند و بتوانم گروه‌های شهرستانی را چند روز بیشتر در جشنواره نگه دارم تا تبادل و انتقال تجربه بهتری صورت گیرد. تلاش‌مان این است که با حضور استادان برجسته از کشورهای دیگر ورک شاپ‌های خوبی برگزار کنیم. همچنین تلاش می‌کنیم همه افکار و سلایق را در جشنواره داشته باشیم البته کیفیت و ساختار آثار همان قدر مهم است که موضوع و محتوا برایمان اهمیت دارد.

جشنواره تئاتر فجر تغییر جدی خواهد داشت/ تئاتر و فیلم فجر همزمان برگزار نخواهند شد

هیچ کار تکراری در جشنواره امسال حضور نخواهد داشت مگر کارهای استادان و بزرگان تئاتر و یا نمایش‌های پرمخاطبی که به کیفیت جشنواره کمک می‌کنند و در بخش ویژه غیررقابتی اجرا می‌شوند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی رفع شائبه تک‌قطبی بودن جشنواره و همچنین حضور آثاری که قبلاً اجرا شده‌اند و به نظر می‌رسد از قبل برای شرکت در بخش مسابقه تولیدات تازه دعوت شده‌اند، گفت: تاکید می‌کنم هیچ کار تکراری در جشنواره امسال حضور نخواهد داشت مگر کارهای استادان و بزرگان تئاتر و یا نمایش‌های پرمخاطبی که به کیفیت جشنواره کمک می‌کنند و در بخش ویژه غیررقابتی اجرا می‌شوند.

انتشار فراخوان بازیگری توسط میلاد جباری مولانا برای نمایش کمیته مشترک و حضور این اثر در جشنواره فجر آن‌هم قبل از اعلام فراخوان جشنواره از حاشیه‌های پیش آمده در روز گذشته بود، زارعی در پاسخ به این حاشیه توضیح داد: درباره نمایشی که روز گذشته فراخوان بازیگری برای حضور در جشنواره داده بود باید بگویم که من اصلاً ایشان را نمی‌شناسم و قاطعانه می‌گویم که اگر کاری بهترین نمایش دنیا هم باشد ولی قبلاً اجرای عمومی شده باشد جایی در جشنواره من نخواهد داشت.

زارعی در رابطه با آثار شرکت کننده در جشنواره یادآور شد: امسال ما بین ۳۰ تا ۴۰ اثر در بخش مسابقه خواهیم داشت. جشنواره فجر تلاقی افکار مختلف است و قرار است شاهد تنوع شیوه‌ها و نگاه‌های مختلف باشیم. تنوع سلیقه ذات جشنواره است و برای ما کیفیت، موضوع و محتوا و عمل کردن طبق چارچوب فراخوان مد نظر است و هر هنرمندی در این راستا عمل کند قدمش روی چشم ماست.

زارعی درباره اینکه در جشنواره شما چقدر امکان حضور برای هنرمندانی تفکرات مختلف در میان چهره‌های تئاتر فراهم است تا تنوع و شور و اشتیاق مد نظر با حضور همه هنرمندان فراهم شود، گفت: طبق فراخوان حضور همه سلایق برای شرکت در جشنواره فراهم است و حتی ما از آقای دلخواه هم به عنوان یک سلیقه متفاوت و نگاه دانشگاهی دعوت کردیم که ابتدا هم پذیرفتند اما بعد به دلیل هجمه‌ها انصراف دادند. ما پذیرای همه دوستان هستیم اما اگر بودجه مناسب در اختیار داشته باشم می‌توانم از هنرمندان چهره و پیشکسوت برای حضور در این دوره دعوت کنم. همین مساله بودجه کمی دست و پای من را بسته است اما حتماً از هنرمندان شاخص دعوت به حضور در جشنواره خواهم کرد.

جشنواره تئاتر فجر تغییر جدی خواهد داشت/ تئاتر و فیلم فجر همزمان برگزار نخواهند شد

وی افزود: به هر حال و رزومه و جایگاه تئاتری دارم که خیلی مهم‌تر از جایگاه مدیریتی‌ام است بنابراین نمی‌خواهم در مقابل رفقا و همکارانم بایستم. ارتقای کیفی فرم و ساختار حتماً بعد از اجرای جشنواره مدنظر گروه‌ها قرار می‌گیرد و زمانی که محتوا پذیرفته شده دیگر مشکلی بابت اجرای عمومی وجود نخواهد داشت.

وی درباره زمان برگزاری جشنواره عنوان کرد: جشنواره از ۲۵ دی با بخش رادیو تئاتر آغاز و در روز اول بهمن اختتامیه بخش‌های مختلف مانند مسابقه نمایشنامه نویسی، رادیو تئاتر، پژوهش و مسابقه عکس و پوستر، اجراهای صحنه‌ای برگزار می‌شود و ۱۱ بهمن هم جشنواره چهل و یکم به پایان می‌رسد تا امسال جشنواره تداخلی با جشنواره فیلم فجر نداشته باشیم.

زارعی در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: قرار است برای ارزش قائل شدن به هموطنان عرب زبانمان بخشی از نمایش‌های بخش بین الملل به زبان عربی در شهر اهواز برگزار شود. همچنین بخشی از اجراهای جشنواره هم در شاهین شهر اصفهان اجرا داشته باشند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها