یادداشت/ روزبه قمصری

«شکست فشار حداکثری» آمریکایی‌ها را پای میز مذاکره آورده است

روز‌های آینده نشان خواهد داد که آیا دولت جو بایدن واقعا به‌دنبال احیای برجام و اجرای آن است یا همان راهی که «دونالد ترامپ» چهار سال پیش آن را طی کرد، ادامه خواهد داد.
کد خبر: ۵۳۹۸۲۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۵ - 17August 2022

کدام طرف باید نگران بدعهدی آمریکایی‌ها باشد؟گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: در طول دو روز گذشته اخباری مبنی بر نزدیک بودن توافق احیای برجام در رسانه‌ها منتشر شد و گمانه‌زنی‌های فراوانی پیرامون پاسخ ایران به پیشنهادات طرف اروپایی صورت گرفت و از طرف دیگر به موازات انتشار اخبار و تحلیل‌هایی در مورد پاسخ ایران به پیشنهادات اروپا درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها منابع خبری داخلی و خارجی خبری را در مورد گفت‌وگوی «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد دریافت پاسخ از سوی ایران را منتشر و بازتاب دادند؛ البته با توجه به حساس بودن شرایط فعلا از سوی هیچ طرفی پاسخ قطعی مخابره نشده است.

اما با توجه به برگزاری جلسه فوق العاده شورای عالی امنیت ملی کشور که عصر روز دوشنبه با حضور مقامات عالی کشور برگزار شد و در آن «علی باقری» مذاکره کننده ارشد کشور گزارش بسیار کامل و جامعی را پیرامون گفت‌وگو‌های رفع تحریم‌ها ارائه داد پیش‌بینی می‌شود تا پاسخ ایران تا انتهای شب گذشته به دست طرف‌های اروپایی رسیده است.

از سوی دیگر «حسین امیر عبدالهیان» وزیر امور خارجه کشورمان روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود که نهایتا تا ساعت ۱۲ شب آخرین جمع‌بندی به صورت مکتوب به اطلاع طرف‌های اروپایی خواهد رسید. او البته به این نکته اشاره کرد که باید ببینیم واکنش و بازخورد پاسخ ایران از طرف اتحادیه اروپا چه خواهد بود. ضمن اینکه وزیر امور خارجه کشورمان ابراز امیدواری کرده بود که در صورت انعطاف طرف آمریکایی رسیدن به توافق بسیار نزدیک خواهد بود.

این سخنان وزیر امور خارجه کشورمان در شرایط بیان شد که «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در سخنانی گفته بود که ما نظر نهایی خودمان را در مورد پیشنهاد اتحادیه اروپا به صورت روشن اعلام خواهیم کرد و در صورت اعلام تعهد ایران در سریع‌ترین زمان ممکن به توافق برخواهیم گشت.

با توجه به این مطالب به سادگی می‌توان پیش‌بینی کرد که آمریکا مجددا به دنبال انداختن توپ در زمین ایران است تا در صورت اینکه همانند موارد گذشته توافقی حاصل نشود ضمن محکوم کردن ایران به اتهام جلوگیری از توافق مسئولیت عدم هرگونه توافقی را از سر آمریکا باز کند. البته این روشی است که ایالات متحده در سال‌های اخیر همواره با هدف متهم جلوه دادن ایران در مسیر عدم توافق به آن متوسل شده است.

اما اگر یک بار دیگر به سخنان «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با دقت و ریزبینی بیشتری توجه کنیم، متوجه می‌شویم که او در سخنان دیروز خود درست است که دیپلماسی را بهترین وسیله موجود برای اعمال محدودیت درباره برنامه هسته‌ای ایران دانسته بود، ولی در مورد پاسخ آمریکا به اتحادیه اروپا عنوان کرده بود که آمریکا مفاد پاسخ خود را اعلام نخواهد کرد.

البته نکته بسیار مهم در این بین اطلاعات و اخباری است که به صورت غیر رسمی در رسانه‌ها منتشر شده است و آن عدم پاسخ شفاف طرف‌های اروپایی به نگرانی‌ها و دغدغه‌های جمهوری اسلامی ایران است. این در حالی است که طرف ایرانی به صراحت به اروپایی‌ها اعلام کرده که تامین مطالبات قانونی و به حق تهران برای به نتیجه رسیدن این مذاکرات لازم و ضروری است.

از سوی دیگر اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد روز گذشته (سه‌شنبه) در سخنانی پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا درباره توافق هسته‌ای را سازنده دانست و اعلام کرد اکنون توپ در زمین آمریکا است. در حقیقت با توجه به چنین وضعیتی دیگر آمریکا نمی‌‍تواند با سهل انگاری و عدم همکاری مناسب جهت رسیدن طرفین به توافق و شکست این مذاکرات ایران را مقصر جلوه بدهند.

در واقع دولت جو بایدن اگر می‌خواهد شکست و ناکامی دولت پیشین آمریکا را مجددا در دولت خود تجربه نکند باید شروط سه‌گانه ایران را پذیرفته و به آن عمل کند. این شروط نیز شامل این موارد است: آمریکا بپذیرد مقصر وضعیت فعلی بوده و مسیر اشتباه خود را تغییر بدهد، تحریم‌هایی که بعد از خروج از برجام اعمال کرده را تماما بردارد و تضمین بدهد تمام دولت‌های آمریکا به قوانین بین المللی و تعهدات پایبند باشند.

در پایان باید گفت روز‌های آینده نشان خواهد داد که ایالات متحده واقعا به‌دنبال حل و فصل مشکل موجود و به نتیجه رسیدن مذاکرات پرونده هسته‌ای ایران است یا اینکه بازهم همراه راه نادرستی که آمریکا از زمان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق این کشور برگزیده بود و تا امروز آن را ادامه داده است را طی خواهد کرد.

همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای در سخنان خود پیرامون مذاکره با آمریکا فرمودند فشار حداکثری آمریکا شکست خورده است. آنها این سیاست فشار حداکثری را برای قرار دادن ایران در موضع ضعف طراحی کرده بودند تا ایران را مجبور به حضور در پای میز مذاکره کنند. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران امروز با قدرت و اقتدار در برابر توطئه‌ها و زورگویی‌های آمریکا ایستاده است و در جریان مذاکرات رفع تحریم‌های هسته ای تا احقاق حقوق ملت بزرگ و سربلند ایران از پای نخواهد ایستاد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار