نماینده مردم در مجلس:

انتفاع اقتصادی مردم خواسته نمایندگان مجلس است

عمویی با اشاره به گزارش‌های دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزیر خارجه و رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، گفت: قانون اقدام راهبردی در پیشبرد منافع ملی تأثیرگذار بوده و ما در مسیر دستیابی به توافق هستیم.
کد خبر: ۵۴۰۰۴۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۶ - 17August 2022

انتفاع اقتصادی مردم خواسته نمایندگان مجلس

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «ابوالفضل عموئی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی در توضیح نشست غیرعلنی امروز (چهارشنبه ۲۶ مردادماه) مجلس شورای اسلامی با مسئولان و مجموعه تصمیم گیر مذاکرات هسته‌ای، اظهار داشت: امروز مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای غیرعلنی با افراد دخیل در موضوع مذاکرات هسته‌ای داشت، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، علی باقری رئیس تیم مذاکره کننده، همچنین محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و بهروز کمالوندی در جلسه نمایندگان حضور یافتند.

وی ادامه داد: در ابتدای جلسه، شمخانی درباره روند مذاکرات گزارشی ارائه کرد، تاکید اصلی وی این بود که قانون اقدام راهبردی مجلس مهم و اساسی است و در پیشبرد منافع ملی تاثیرگذار بوده است، از این جهت ادامه مسیر حرکت هم در چارچوب حمایت از این قانون طراحی خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه یادآور شد: امیرعبداللهیان نیز درباره مسائل کلان دیپلماتیک گزارشی ارائه کرد و باقری نیز به گفتگو‌های صورت گرفته و متن پیش نویسی که تاکنون بخش‌های عمده آن تهیه شده، پرداخت و به سوالات نمایندگان پاسخ دادند.

نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: براساس اطلاعاتی که در جلسه امروز مطرح شد، نکته کلیدی این است که در مرحله فعلی مذاکرات، پیشنهاداتی از سمت طرف مقابل در وین دریافت شده و جمهوری اسلامی نیز در مورد پیشنهاد‌ها که پیشنهاد‌های باقیمانده از مسائل باقیمانده بوده، پاسخ آن‌ها را ارائه کرده است و پاسخ مورد توجه طرف مقابل به جهت بررسی قرار گرفته و در حال بررسی آن هستیم که پاسخ آن را از مسیر و کانال‌های موجود دریافت خواهیم کرد.

عمویی اظهار کرد: اگر با پاسخ جمهوری اسلامی ایران موافقت شود، ما در آستانه یک توافق هستیم. با این توضیحات می‌توان تاکید کرد که ما هنوز به یک توافق کامل دست نیافته ایم، اما در مسیر دستیابی به آن قرار داریم. نکته دیگر اینکه براساس گزارشات اعلام شده موضوع منافع ملی به صورت خاص در این مذاکرات هسته‌ای و انتفاع اقتصادی خواسته کلیدی نمایندگان مجلس و دستور کار تیم مذاکره کننده بوده است. انتفاع اقتصادی به این معنی که موانعی که به صورت غیرقانونی در تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایجاد شده، برطرف شود.

وی افزود: به عنوان خاص نفت جمهوری اسلامی ایران بدون محدودیت به فروش برسد و منابع آن به صورت بانکی و قانونی قابل دسترسی باشد تا از آن برای تامین نیاز‌های کشور استفاده کنیم. همین طور اصول برنامه هسته‌ای ما به عنوان اساس برنامه که دستاورد بومی و صلح آمیز است، حفظ شود. نهایتاً با پذیرش محدودیت توافق سال ۲۰۱۵ مجدداً اجرایی شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این چارچوب مهمترین خواسته لغو تحریم هاست که باید به صورت اساسی مورد توجه قرار گیرد. تیم مذاکره کننده تا الان این موضوع را پیگیری کرده و همچنان در مسیر این مباحث است. اخذ تضمین‌های کافی نیز جزو خواسته‌های نمایندگان بود که توضیحات کافی در این زمینه داده شد. طرف مقابل اصل ارائه تضمین به جمهوری اسلامی ایران و راستی آزمایی رفع تحریم‌ها را پذیرفته و جزئیاتی به عنوان راهکار برای آن ارائه شده است و جزو متن مذاکرات است.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار