دفاع‌پرس گزارش می‎‌دهد؛

بازگشایی فرصت‌های جهانی برای سینمای ایران در تعاملات منطقه‌ای

رویکرد جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استفاده از ظرفیت‌های فنی و سینمایی کشورهای همسایه می‌تواند عرصه جدیدی برای بازگشایی فرصت‌های نو برای سینمای ایران در جهت تعاملات بین‌المللی و افزایش تولیدات سینمایی و رونق اقتصاد هنر به همراه داشته باشد.
کد خبر: ۵۴۰۱۳۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰ - 18August 2022

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس: رویکرد جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیگیری مسائل فرهنگ با رویکرد خودکفایی در حوزه کاغذ، توسعه صادرات محصولات فرهنگی، تولیدات مشترک سینمایی و ماموریت‌های رایزنان فرهنگی کشورمان برای شناسایی ظرفیت‌های جدید در تعاملات فرهنگی انعکاس و بازتاب خاصی در رسانه‌های داخلی داشته است.

تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تغییر ریل‌گذاری‌های گذشته فرهنگ البته کلیدواژه‌ای است که طی یک سال گذشته عمر دولت سیزدهم بسیار شنیده شده است. هرچند هنوز سیاست روشنی از رویکرد جدید دولت برای اهالی فرهنگی و هنر مشخص نشده است اما آنچه روشن پیش‌وروی مخاطبین و اهالی رسانه از این سخنان قرار می‌گیرد تغییر جدی در رویکردها و سیاست‌ها در مواجهه با موضوع فرهنگ و هنر است.

رویکرد سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در توجه به دفاتر استانی و ظرفیت‌سازی برای سینمای ایران با توجه به ظرفیت‌های سینمای منطقه مورد تاکید قرار گرفته است. انتصاب محمد خزاعی با سابقه طولانی در جایگاه تهیه کنندگی سینما و دبیری چندین دوره جشنواره فیلم فجر و جشنواره جهانی فیلم مقاومت انتصاب شخصیتی آشنا با مسائل سینما بود که می‌توانست برای اهالی فرهنگ و سینما امید به روزهای درخشان را به همراه آورد.

سفر به عراق و تفاهم‌های سینمایی

توجه به ظرفیت‌های بین‌المللی با اولین سفر محمد خزاعی به کشور عراق کلید زده شد. این سفر در راستای تداوم، گسترش و تقویت همکاری‌های دو جانبه فرهنگی و سینمایی دو کشور و پیرو دعوت رسمی وزارت فرهنگ و جهانگردی و امور سینمایی عراق صورت گرفته است.

حضور در هفته سینمای ایران در بغداد، امضای تفاهم‌نامه همکاری در زمینه تبادل، نمایش و عرضه تجاری آثار سینمایی «بلند، مستند، کوتاه و به‌ویژه، کودک و نوجوان»، زمینه سازی برای حضور سینماگران، برگزاری هفته‌های فیلم، ارائه دانش فنی و تخصصی از طریق ظرفیت انجمن سینمای جوانان ایران برای اعزام استاد و مربی تخصصی در زمینه آموزش به عراق، تقویت شرایط انجام پروژه‌های تولید مشترک بر اساس مفاهیم و موضوعات منطقه‌ای و راهبردی، هم‌فکری در زمینه برگزاری هفته‌های فیلم مشترک، پیشنهاد برای توسعه زیرساخت سینمایی عراق با بهره‌گیری از تجارب موسسه سینماشهر و بخش خصوصی سینمای ایران و غیره از جمله برنامه‌های پیش بینی شده در این سفر عنوان شده است.

ظرفیت‌های بین‌الملل برای سینمای ایران

دومین سفر محمد خزاعی برای افزایش تعاملات سینمایی به کشور روسیه روز گذشته صورت گرفت. رئیس سازمان سینمایی به دعوت آال یورونا مانیلوو معاون وزیر فرهنگ فدراسیون روسیه با هدف گسترش همکاری‌های سینمایی، شناخت توانمندی‌های دو طرف در حوزه تولید و پخش آثار سینمایی و گسترش ظرفیت‌های اکران و ایجاد بازار تجاری برای سینمای ایران به روسیه رفت.

دیدار با رئیس دپارتمان سینما و توسعه دیجیتال، رئیس دفتر بین‌الملل وزارت فرهنگ، رئیس موزه دولتی و مرکزی سینما، رئیس شبکه تلویزیونی ان تی وی، مدیرعامل پلتفرم پخش فیلم و سریال پرمییر وان، رئیس موسسه تولید و توزیع فیلم سنترال پارتنرشیپ، بازدید از موسسه موس فیلم، مدیرعامل آرشیو ملی سینمای روسیه، مدیر اجرایی بنیاد سینمای روسیه، مدیر برنامه ها و رئیس کمسیون انتخاب جشنواره بین المللی فیلم مسکو و همچنین نشست مشترک با جمعی از تهیه کنندگان، توزیع کنندگان و دست‌اندکاران صنعت سینمای روسیه از برنامه‌های پیش‌بینی شده در این سفر عنوان شده است.

سینمای ایران در دوره جدید فعالیت خود سیاست‌های جدیدی از جمله استفاده از بازارهای بزرگ کشورهای منطقه و توانمندی‌های آنها برای ارتقای سینما و گسترش ظرفیت‌های اکران و بازاریابی را در پیش گرفته است. روسیه یکی از کشورهای مهم منطقه در حوزه سینما است که هر ساله فیلم‌های متعددی در قالب‌های گوناگون تولید و عرضه می‌کند.

دلیل سفر محمد خزاعی به کشور روسیه ارتقا مناسبات فرهنگی بویژه در حوزه سینما عنوان شده است و قرار است در این سفر چند تفاهمنامه‌ای همکاری از جمله معاون وزیر فرهنگ فدراسیون روسیه در جهت تسهیل امور سینمایی فی مابین به امضا برسد که اجرایی‌سازی این تفاهم‌ها و آغاز تولیدات مشترک برای سینمای ایران می‌تواند ظرفیت جدیدی برای افزایش تولیدات و تعاملات فرهنگی را به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار