یادداشت/ شهاب شعبانی‌نیا

نقش ویژه صنعت دفاعی در ارتقاء قدرت بازدارندگی کشور

تعامل نیرو‌های مسلح کشور با بخش صنعت کشور و به‌خصوص همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، موجب شده که ایران با طراحی و ساخت ادوات پیشرفته دفاعی، به بازدارندگی دفاعی اطمینان‌بخشی دست یابد و به یک قدرت مطرح نظامی تبدیل شود.
کد خبر: ۵۴۰۵۰۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۰ - 21August 2022

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- شهاب شعبانی‌نیا؛ روز صنعت دفاعی (۳۱ مرداد) فرصت مناسبی است تا نیم‌نگاهی به عملکرد جمهوری اسلامی ایران در زمینه طراحی و تولید محصولات مورد نیاز نیرو‌های مسلح و خودکفایی کشورمان در این عرصه داشته باشیم؛ موفقیتی که مرهون پیروزی انقلاب اسلامی در ایران است.

در واقع انقلاب اسلامی، تأثیرات شگرفی بر صنعت دفاعی کشورمان داشت و توانست طی چهار دهه گذشته، ایران را از کشوری صرفاً واردکننده و مصرف‌کننده به صادرکننده محصولات دفاعی و کشوری توانمند در عرصه نظامی تبدیل کند.

ایران تا پیش از انقلاب، از وجود ده‌ها هزار مستشار نظامی به‌ویژه مستشاران نظامی آمریکا در سطح نیرو‌های مسلح خود بهره می‌بُرد و استفاده از جنگ‌افزار‌های مختلف، بدون کسب اجازه از مستشاران یادشده برای نظامیان ایرانی امکان‌پذیر نبود؛ به‌طوری که یکی از پیشکسوتان ارتش در خاطرات خود به این نکته اشاره کرده است که ارتش در یکی از شهر‌های مرزی برای واگذاری تعداد معدودی گلوله خمپاره (پنج گلوله) به ژاندارمری، ناچار بود که موافقت آمریکایی‌ها را جلب کند.

طبیعتاً در چنین شرایطی، ایران نیاز‌های دفاعی خود را صرفاً از طریق خرید تجهیزات نظامی مختلف از کشور‌هایی مثل آمریکا و انگلیس تأمین می‌کرد و خودش قادر به طراحی و تولید هیچ‌یک از ادوات نظامی نبود؛ اما وقوع انقلاب و سپس جنگ تحمیلی که با تحریم‌های همه‌جانبه علیه کشورمان همراه بود، نیرو‌های مسلح و به‌ویژه متخصصان صنعت دفاعی کشور را بر آن داشت تا اولین گام‌ها را در مسیر استقلال دفاعی و دستیابی به خودکفایی بردارند که شکل‌گیری سازمان جهاد خودکفایی در سطح نیرو‌های مسلح، عامل مهمی در این زمینه محسوب می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته مسیری سخت و طولانی را طی کرد و سرانجام توانست با تکیه بر توان دانشمندان و متخصصان داخلی به یک قدرت مطرح نظامی در منطقه و حتی جهان تبدیل شود.

تعامل مستمر نیرو‌های مسلح با دانشگاه و بخش صنعت کشور و به‌خصوص همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، موجب شده است که ایران در زمینه طراحی و تولید انواع موشک، پهپاد، رادار، سامانه‌های پدافندی و ادوات جنگال در میان کشورهای برتر جهان قرار بگیرد و به بازدارندگی دفاعی اطمینان‌بخشی دست یابد.

واگذاری فناوری ساخت موشک از سوی ایران به نیرو‌های مقاومت در جبهه‌های مختلف از یمن گرفته تا فلسطین و لبنان نیز موجب عمق‌بخشی به توان بازدارندگی دفاعی کشورمان شده است.

همچنین تولید انواع پهپاد‌های شناسایی، رزمی و انتحاری که از به‌روزترین فناور‌های بهره می‌برند، بر توان دفاعی کشورمان به شکل چشمگیری افزوده و به اذعان مقامات نظامی آمریکا، موجب از دست رفتن برتری مطلق هوایی ایالات متحده در سطح منطقه شده است.

در کنار این موضوع، ساخت کارخانه تولید پهپاد‌های ایرانی در یکی از کشور‌های همسایه و فراهم شدن زمینه صادرات پهپاد نیز موجب شده است که صنعت دفاعی کشورمان باب جدیدی را در حوزه صادرات غیرنفتی کشور بگشاید و موجب ارزآوری و کسب سود برای کشور شود.

اما باید خاطرنشان کنیم آنچه که نیرو‌های مسلح کشور را به این جایگاه پر افتخار رسانده است، در کنار پیروی از تدابیر اصولی و خردمندانه فرمانده معظم کل قوا، باور به شعار «ما می‌توانیم» بوده است.

در واقع، خودکفایی نیرو‌های مسلح و درخشش امروز صنعت دفاعی کشور مرهون مدیریت جهادی و مجاهدت دلیرمردانی است که ضمن اعتقاد و باور قلبی به شعار «ما می‌توانیم»، عمر خویش را صرف تحقیق و پژوهش در این عرصه کردند، با وجود مشکلات مختلف پا پس نکشیدند و به تلاش‌های جهادگونه خود ادامه دادند؛ مردانی همچون شهیدان فخری‌زاده و طهرانی‌مقدم.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها