گروسی باز هم ادعا‌های پادمانی علیه ایران را تکرار کرد

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر ادعا‌های خود درباره برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کرد.
کد خبر: ۵۴۰۹۷۹
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۹ - 22August 2022

گروسی باز هم ادعا‌های پادمانی علیه ایران را تکرار کردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (دوشنبه) در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان ان بار دیگر ادعا‌های اثبات‌نشده درباره تحقیقات از برخی اماکن در ایران را تکرار کرد.

گروسی در این مصاحبه خطاب به ایران اظهار داشت: «به ما اطلاعات و پاسخ‌های ضروری و دسترسی به افراد و اماکن را بدهید تا بتوانیم درباره چیز‌های خیلی زیادی که هنوز به توضیحات نیاز دارند شفاف‌سازی کنیم. وقتی که این اتفاق رخ بدهد ما هر چیزی را کنار خواهیم گذاشت و گزارشی برای توضیح درباره آنچه اتفاق افتاده تهیه خواهیم کرد و این مسائل فیصله خواهند یافت.»

وی در اظهاراتی که احتمالاً به ادعا‌های مربوط به «مواد هسته‌ای اعلام‌نشده در ایران» اشاره داشت اضافه کرد: «اجازه بدهید توضیحی در اختیار ما قرار بگیرد. آن‌ها الان کجا هستند؟ آن موقع، قادر خواهیم بود گزارشی داشته باشیم که می‌گوید درباره این مسئله شفاف‌سازی کرده‌ایم.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال‌های گذشته برخی از ادعا‌های مطرح‌شده از سوی رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران را مورد توجه قرار داده و تکرار کرده است. تهران این ادعا‌ها را ساختگی دانسته و آن‌ها را رد کرده است.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ماه پیش تصریح کرد تهران به سوالات مطرح‌شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ دقیق داده، اما آژانس مبنای گزارش‌هایش را اطلاعات دریافتی از دشمنان ایران قرار می‌دهد.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خردادماه سال جاری قطعنامه‌ای به تصویب رساند که تهران را به عدم همکاری با این نهاد بین‌المللی در خصوص یافت شدن «مواد هسته‌ای اعلام‌نشده» در «چندین مکان اعلام‌نشده در ایران» متهم می‌کند. آژانس ادعا کرده که ایران بر خلاف تعهداتش در «توافقنامه پادمان‌های ان‌پی‌تی» مواد هسته‌ای خودش را اعلام نکرده است.

ایران در واکنش به این قطعنامه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد فعالیت تعدادی از دوربین‌های فراپادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران را متوقف کرده است.

در بیانیه‌ای که سازمان انرژی اتمی در آن زمان صادر کرده بود تصریح شد: ««جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حسن نیت ایران است، نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده، بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولان مربوطه داده شده است.»

سازمان انرژی اتمی در این بیانیه همچنین یادآور شده است: البته بیش از ۸۰ درصد از دوربین‌های موجود آژانس دوربین‌های پادمانی هستند که کمافی‌السابق فعالیت این دوربین‌ها ادامه خواهد یافت.

ادعا‌های امروز گروسی در حالی تکرار شده که طرف‌های برجام منتظر پاسخ آمریکا به پیشنهادات مطرح‌شده از سوی ایران برای اجرای کامل برجام هستند.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج ماهه از پنجشنبه گذشته، ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد. این مذاکرات به مدت چهار روز ادامه داشت و روز دوشنبه ۱۷ مرداد با پرواز هیئت‌های شرکت‌کننده به پایتخت‌ها به پایان رسید.

برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال‌تایمز مدعی شده بود بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که حاوی راهکار‌های به‌روز‌شده‌ای در خصوص رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

جمهوری اسلامی ایران روز ۲۴ مرداد اعلام کرد پاسخ و ملاحظات خود در خصوص پیشنهادات اتحادیه اروپا را ارائه داده است و منتظر واکنش آمریکا است.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که پیشنهادات ایران را دریافت کرده‌اند و در حال بررسی آن هستند. جوزپ بورل، امروز دوشنبه (۳۱ مرداد) اعلام کرد که پاسخ ایران به پیشنهادا اتحادیه اروپا معقول بوده است.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعا‌های پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

گروسی در مصاحبه با سی‌ان‌ان درباره اینکه آیا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آماده فیصله دادن به تحقیقات آژانس در ایران است گفت: «کنار گذاشتن تحقیقات کاری نیست که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قبل از طی شدن فرایندی مناسب، آن را انجام می‌دهد یا اینکه هرگز آن را انجام خواهد داد.»

وی اضافه کرد: «مسئله ساده است. از من می‌پرسند شما آماده‌اید این تحقیقات را کنار بگذارید؟ این مسئله به یک موضوع ساده بستگی دارد. آیا ایران با ما همکاری خواهد کرد؟ به ما اطلاعات و پاسخ‌های ضروری و دسترسی به افراد و اماکن را بدهید تا بتوانیم درباره چیز‌های خیلی زیادی که هنوز به توضیحات نیاز دارند شفاف‌سازی کنیم.»

گروسی اضافه کرد: «وقتی که این اتفاق رخ بدهد ما هر چیزی را کنار خواهیم گذاشت و گزارشی برای توضیح درباره آنچه اتفاق افتاده تهیه خواهیم کرد و این مسائل فیصله خواهند یافت؛ بنابراین طرح این ایده‌ها که ما بر مبنای مسائل سیاسی انجام کارهایمان را متوقف خواهیم کرد برای ما غیرقابل پذیرش است.»

مدیر کل آژانس در ادامه گفت: «هر کسی ممکن است نظری در این خصوص داشته باشد. من به این [نظرات]احترام می‌گذارم. ما یک وظیفه قانونی داریم که عبارت است از روشن‌سازی بسیاری از چیز‌هایی که ایران باید درباره آن‌ها توضیح بدهد.»

وی اضافه کرد: «اگر من بتوانیم این مسائل را شفاف‌سازی بکنم، خوشحال‌ترین فرد دنیا خواهم بود. برای اینکه این اتفاق رخ بدهد، ایران باید با ما همکاری کند. آماده تعامل دوباره هستیم، چون مدت زیادی است که داریم تلاش می‌کنیم. تنها چیزی که ما می‌خواهیم این است... چون، این مسئله موجد نگرانی نه فقط برای برجام بلکه برای همه دنیا است.»

گروسی در پاسخ به این سوال که آیا آماده است بدون دریافت پاسخ‌های خواسته‌شده از ایران به تحقیقات این نهاد بین‌المللی فیصله بدهد گفت: «مطمئنا خیر. ما می‌خواهیم که این موضوعات را شفاف کنیم، اما تا کنون، ایران به ما پاسخ‌های موثق فنی ارائه نکرده است.»

لحن رافائل گروسی درباره ایران پیش از این مورد انتقاد قرار گرفته است. «یوسری ابوشادی»، بازرس اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حدود دو هفته پیش گفته بود که اظهارات اخیر گروسی که گفته برنامه هسته‌ای ایران از لحاظ «ظرفیت و بلندپروازی» رو به پیشرفت است را نمی‌پسندد.

گروسی یک هفته قبل‌تر در جمع خبرنگاران در وین گفته بود: «آن‌ها یک برنامه هسته‌ای بلندپروازانه دارند که لازم است به صورت مناسب مورد راستی‌آژمایی قرار بگیرد. این برنامه بسیار بسیار سریع نه فقط به پیش بلکه به سمت حاشیه‌ها هم حرکت می‌کند. برنامه هسته‌ای آن‌ها هم از لحاظ بلندپروازی و هم از لحاظ ظرفیت رو به رشد است.»

«بلندپروازی‌های هسته‌ای»، عبارتی است که معمولاً مقام‌های رژیم صهیونیستی، آمریکا و کشور‌های اروپایی هنگام توضیح درباره برنامه هسته‌ای ایران از آن استفاده می‌کنند. رافائل گروسی، با آنکه در کسوت ریاست آژانس اتمی مأموریتی فنی در خصوص برنامه هسته‌ای دارد معمولاً از ادبیات همین طرف‌ها برای توصیف برنامه هسته‌ای ایران استفاده می‌کند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار