نقض چند باره آتش‌بس یمن؛ ائتلاف سعودی یک کشتی سوخت یمن را توقیف کرد

سخنگوی رسمی شرکت نفت دولت نجات ملی یمن خبر داد که ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی، یک کشتی حامل گازوئیل یمن را توقیف کرده است.
کد خبر: ۵۴۲۰۲۴
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۶ - 27August 2022
نقض چند باره آتش‌بس یمن؛ ائتلاف سعودی یک کشتی سوخت یمن را توقیف کردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، عصام المتوکل سخنگوی رسمی شرکت نفت دولت نجات ملی یمن خبر داد که ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی به رهبری آمریکا، یک کشتی نفتی یمن را توقیف کرده است.
 
المتوکل به خبرگزاری رسمی یمن (سبأ) گفت که ائتلاف سعودی، کشتی «تیارا» را که حامل سوخت گازوئیل است، توقیف کرده است؛ هر چند که این کشتی، از سازمان ملل مجوز ورود دریافت کرده است.
 
وی با بیان اینکه این اقدام ائتلاف سعودی، نقض عمدی آتش‌بس یمن است، گفت که سازمان ملل هم برای  جلوگیری از این دزدی دریایی، هیچ اقدام مثبتی نکرده است.
 
سخنگوی رسمی شرکت نفت دولت نجات ملی در پایان تأکید کرد که با احتساب این کشتی، ائتلاف سعودی، چهار کشتی حامل سوخت یمن را توقیف کرده است.
 
این در حالی است که دولت صنعاء می‌گوید کشورهای عضو ائتلاف متجاوز سعودی ثروت‌های نفتی یمن را به سرقت می‌برد که ۸۰ درصد از بودجه عمومی این کشور را پوشش می‌دهد.
 
دولت صنعاء تاکید کرده است که ائتلاف متجاوز سعودی میلیون‌ها بشکه نفت را توسط کشتی‌های غول‌پیکری که تقریباً ماهانه به بنادر یمن می‌آیند، به فروش می رساند  چیزی که در سایت‌های نظارت بین‌المللی دریانوردی دیده می‌شود و بیش از ۱۲ میلیون بشکه نفت یمن از ابتدای سال جاری ۲۰۲۲ تا ماه ژوئن گذشته به سرقت رفته است.
 
سخنگوی شرکت نفت دولت صنعاء می‌گوید: یمن به عنوان یک کشور تولیدکننده نفت مانند سایر کشورهایی که ثروت نفتی ندارند آسیب دیده است،  زیرا این کشور از درآمدهای نفت خامی که به بانک ملی عربستان واریز می‌شود، سودی نمی‌برد.
 
وی با تاکید بر اینکه ائتلاف تحت رهبری آمریکا مسئولیت بحران نفتی یمن را بر عهده دارد، ادامه داد: ما کشوری تولیدکننده نفت هستیم در حالی که مانند کشورهایی که ثروت نفتی ندارند، رنج می‌بریم.
 
المتوکل با بیان اینکه هیچ کشتی وجود ندارد که در مدت  آتش‌بس کنونی توسط ائتلاف متجاوز توقیف نشده باشد، تاکید کرد: زمانی که قیمت بنزین در دوران شیوع کرونا کاهش یافته بود، بیش از ۱۵ هزار کشتی یمنی توقیف شد.
 
المتوکل با اشاره به اینکه «ائتلاف نمی‌خواهد پالایشگاه‌های صافر کار کنند،گفت که در صورت بهره‌برداری از این پالایشگاه ها بحران نفت یمن کاهش خواهد یافت و هر گونه تمدید آتش‌بس هم بر جنبه اقتصادی متمرکز خواهد بود».
 
ائتلاف متجاوز سعودی از ششم فروردین ۹۴ با چراغ سبز آمریکا یمن را هدف گرفته است اما طی این هفت سال با مقاومت ملت یمن نتوانست به هیچ کدام از اهداف تجاوز خود دست یابد و در نتیجه از رمضان گذشته مجبور به پذیرش آتش‌بس شد، اگرچه در موارد متعدد آن را نقض هم کرده است.
 
انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار