حمایت سوریه از اصل «چین واحد»

سوریه در واکنش به قرارداد تسلیحاتی جدید میان آمریکا و تایوان، ضمن محکومیت دخالت‌های آمریکا در امور داخلی چین و اقدامات بی‌ثبات‌کننده واشنگتن، بر پایبندی دمشق به اصل «چین واحد» تأکید کرد.
کد خبر: ۵۴۳۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۴ - 04September 2022

دمشق از اصل «چین واحد» حمایت می‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، سوریه تداوم دخالت‌های آمریکا در امور داخلی چین را به‌شدت محکوم و بر حمایت از پکن در دفاع از حاکمیت و امنیت خود و پشتیبانی از اصل «چین واحد» تأکید کرد.

وزارت امور خارجه سوریه امروز (یکشنبه) در حساب توئیتری خود ضمن اعلام این موضع دمشق اعلام کرد: ما شدیداً ادامه تشدید تنش‌های نظامی از سوی آمریکا و تهدید صلح و امنیت بین‌المللی در سراسر جهان از طریق معامله تسلیحاتی تحریک‌آمیز با تایوان را محکوم می‌کنیم. ما در دفاع از حاکمیت و امنیت چین در کنار این کشور هستیم و حمایت خود را از اصل «چین واحد» تکرار می‌کنیم. سوریه همواره بر حمایت مطلق و نامحدود خود از تلاش‌ها و مواضع اصولی چین در مواجهه با مداخلات خارجی در امور داخلی این کشور، اعم از تایوان، هنگ‌کنگ یا سین‌کیانگ تأکید می‌کند.

وزارت امور خارجه سوریه در پایان تأکید کرد: حق چین برای اتخاذ هر تصمیم و برداشتن هر گامی به منظور حفظ حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی خود، قابل مذاکره و سازش نیست.

رسانه‌های خبری روز گذشته اعلام کردند که وزارت امور خارجه آمریکا با فروش احتمالی ۱.۱ میلیارد دلار تجهیزات نظامی به تایوان موافقت کرده است. فروش تسلیحات آمریکا به تایوان شامل ۶۰ موشک ضد کشتی و ۱۰۰ موشک هوا به هواست. پنتاگون این بسته نظامی را پس از مانور‌های گسترده چین در اطراف جزیره تایوان ارائه کرد.

چین در واکنش به این تصمیم آمریکا تهدید کرد که اقدامات متقابلی اتخاذ خواهد کرد. سخنگوی سفارت چین در واشنگتن در بیانیه‌ای گفت: فروش احتمالی تسلیحات به تایوان به شدت روابط چین و ایالات متحده و صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان را به خطر می‌اندازد.

چین، تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و بر بازگشت مسالمت‌آمیز آن به خاکش تأکید دارد. آمریکا نیز با اینکه تایوان را از نظر سیاسی به رسمیت نشناخته، اما اصلی‌ترین حامی این جزیره در برابر تهدیدات پکن است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها