هنرمند مستندساز در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

مستند «بازی اعداد» روایتگر اشغال افغانستان توسط آمریکا

«وهاج» گفت: مستند «بازی اعداد» روایتگر ۲۰ سال اشغال افغانستان و حضور آمریکا و هم‌پیمانانش در ناتو است که به زودی از رسانه ملی پخش خواهد شد.
کد خبر: ۵۴۳۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹ - 05September 2022

«عباس وهاج» کارگردان مستند «بازی اعداد» در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد اظهار داشت: اعدادی مثل دو هزار ۹۷۴، ۹۱ هزار و یا ۴۷ هزار و ۲۴۵، مربوط به اشغال افغانستان طی ۲۰ سال و حضور آمریکا و هم‌پیمانان او در ناتو است؛ ۲۰ سالی که باعث شد سراسر این کشور زیبا تبدیل به آوار شود و از هر کجای آن بوی خون به مشام برسد.

وی با بیان این که تلخی بعضی اعداد برای افغانستانی‌ها فراموش نشدنی است، گفت: در مستند بازی اعداد تصاویری از اقرار سربازان و فرماندهان عالی رتبه آمریکایی در رابطه با کشتار بی‌رحمانه مردم افغانستان به‌همراه مستندات تصویری از جنایات حضور نیروهای آمریکا و ناتو در خانه‌ها، خیابان و مساجد تا بیمارستان که حتی آمریکایی‌ها به بیمارستان پزشکان بدون مرز هم رحم نکردند، دیده می‌شود.

وهاج خاطرنشان کرد: در این مستند همچنین گزارشاتی از سربازهای آمریکایی ارائه شده است که به کشتار مردم بی‌گناه افغانستان با استفاده از سلاح‌های شیمیایی مانند فسفر سفید اقرار کرده‌اند.

این مستندساز با بیان اینکه آمریکا ۲ تریلیون دلار برای غارت افغانستان هزینه کرده است، گفت: بررسی و پیگیری این جنایات توسط دادگاه بین‌المللی لاهه باعث شد تا نه تنها واشنگتون به‌دنبال جبران و اصلاح رفتار وحشیانه خود نباشد، بلکه این دادگاه بین‌المللی و همه قضات آن توسط ایالات متحده به سختی تحریم و اعتبارات مالی آن‌ها توقیف شود.

وی با اشاره به این که سردبیر سایت ویکی‌لیکس، جولیان آسانژ در پی افشا و انتشار اسناد محرمانه این جنایات بازداشت شد، افزود: بررسی این اتفاقات و اسناد در مستند بازی اعداد تماشای این فیلم را دیدنی‌تر می‌کند همچنین با تماشای این مستنند متوجه می‌شویم که آمریکا خیرخواه هیچ کشور و ملتی نیست و فقط برای غارت وارد کشوری می‌شود.

وهاج درخصوص ایده ساخت مستند بازی اعداد تصریح کرد: با توجه به فرارسیدن سالگرد فرار مفتضحانه آمریکا از افغانستان بعد از ۲۰ سال ویرانی و همچنین همزمان شدن با ۱۱ سپتامبر ایده ساخت این مستند شکل گرفت.

کارگردان مستند بازی اعداد عنوان کرد: این مستند به تهیه‌کنندگی ساسان فلاح‌فر و به قلم مهدی نعمت اللهی در مرکز مستند حقیقت تهیه شده است و قرار است در شهریورماه از رسانه ملی پخش شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها