رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس:

امام خمینی (ره) با هنر خود، دفاع مقدس را اعتقادی کرد/ عملکرد سپاه در جنگ تحمیلی نوآورانه بود

سردار «نایینی» گفت: هنر امام خمینی (ره) این بود که این جنگ را اعتقادی کرد و دفاع مقدس در امتداد عاشورا و انقلاب اسلامی قرار گرفت و هر کسی در این جنگ شرکت کرد، احساس کرد آن‌جا تکرار عاشوراست.
کد خبر: ۵۴۳۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸ - 05September 2022

امام خمینی (ره) با هنر خود، دفاع مقدس را اعتقادی کرد/ عملکرد سپاه در جنگ تحمیلی نوآورانه بودبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سردار «علی‌محمد نایینی» رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه، امروز (دوشنبه) در مراسم رونمایی از کتاب‌های «به شرط بهشت» و «خانه بیست و ششم»، با اشاره به نقش امام خمینی (ره) در دفاع مقدس، اظهار داشت: در شرایطی که ثبات سیاسی نبود و پایه‌های قدرت نظام هنوز شکل نگرفته و آرایش مناسب نظامی در مرز نداشتیم و همه راهبرد دشمن نیز کاملا دقیق و درست بود، امام خمینی (ره) به‌عنوان یک فقیه هوشمند شجاع در عصر غیبت توانستند، این جنگ پیچیده را اداره کنند.

رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه گفت: قدرت امام خمینی (ره) در بسیج اجتماعی مردم و برانگیختن جامعه و در به صحنه آوردن ظرفیت‌هایی که مستحبات دشمن قرار نداشت، بود.

وی با بیان اینکه در دفاع مقدس به‌عنوان یک جنگ پیچیده و طولانی، همه اقشار جامعه حضور داشتند و آن چیزی که موازنه جنگ را به نفع ما تغییر داد، برانگیختن مردم و امتداد دادن خط مقدم جبهه‌ها در همه اقشار جامعه بود. گفت: هنر امام خمینی (ره) این بود که این جنگ را اعتقادی کرد و دفاع مقدس در امتداد عاشورا و انقلاب اسلامی قرار گرفت و هر کسی در این جنگ شرکت کرد، احساس کرد آن‌جا تکرار عاشوراست.

سردار نایینی تأکید کرد: متاسفانه بر روی نقش امام خمینی (ره) در دفاع مقدس کار نکردیم که ایشان چگونه توانست با این خطر بزرگ مقابله و این تهدید را به فرصت تبدیل کند و اینکه دشمن دفاع مقدس را هدف قرار می‌دهد، به‌خاطر این است که دفاع مقدس سرمایه ما است و این سرمایه و فرصت، موجب شد تا جوانان رشد کرده و در دولت‌سازی و جامعه‌سازی به کادرهای نظام تبدیل شوند.

رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه با بیان اینکه یکی از افشاری که در دفاع مقدس نقش داشت، دانش‌آموزان بودند، تصریح کرد: ۳۶ هزار شهید، حدود سه هزار جانباز و حدود سه هزار آزاده دانش‌آموز داریم که این آمار بسیار قابل توجه است و تنها منحصر به دفاع مقدس نیست؛ بلکه دانش آموزان از ارکان جدی پیروزی انقلاب اسلامی بودند و در سایر جبهه‌های مبارزه سیاسی نیز همین گونه بودند و یک موردی که در تاریخ ماندگار شد، حماسه ۱۳ آبان است.

وی با اشاره به نقش مدارس در دفاع مقدس، گفت: برخی مدارس به قله‌هایی در دفاع مقدس تبدیل شده و کانون به حرکت درآوردن دیگر مدارس بودند و یک حس و حال هویت جمعی و فضای رقابت نسبت به جبهه در میان دانش آموزان وجود داشت.

سردار نایینی با اشاره به نقش راویان جبهه‌ها در دوران دفاع مقدس، تصریح کرد: جنگ ابعاد مختلف داشت و یک بُعد آن این بود که رزمنده سلاح در دست می‌گرفت و می‌جنگید و خیلی‌ها را به زور در بخش تبلیغات نگه می‌داشتیم و گاها می‌رفتند و در عملیات‌ها شرکت می‌کردند.

وی با بیان اینکه رزمندگان تبلیغات متن جنگ و رزمندگان دفتر سیاسی و دفتر مطالعات جنگ، حوادث مدیریت و هدایت جنگ را ثبت و ضبط می‌کردند، گفت: تقریبا رزمندگان که در بخش‌های تخصصی جنگ بودند، ترجیح می‌دادند که در خط مقدم مستقیما با دشمن بجنگند؛ اما با نگاه راهبردی خود، نسبت به تحریف جنگ نگرانی داشتند.

رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه با اشاره به اینکه راویان که وظیفه آن‌ها ثبت و ضبط مسایل جنگ بود، کار بسیار بزرگی انجام می‌دادند، بیان داشت: گنجینه بی‌بدیل و منحصر به فرد و اسناد و منابع جنگ که امروز در اختیار داریم، حاصل مجاهدت‌های آن‌هاست.

وی با تاکید بر اینکه کارهایی که در دوران دفاع مقدس، در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شده است، کاملا نوآورانه بود، گفت: تاکتیک‌های جنگیدن، جنگ‌های شبانه و نحوه زدن به دل دشمن، کارهای بسیار خلاقه‌ای بود و حتی تجربه‌های دوران دفاع مقدس در متن درس‌های دافوس نیز وجود نداشت.

سردار نایینی، جوانانی که به‌عنوان فرمانده و یا واحدهای تخصصی، در جنگ حضور پیدا کردند، از دل انقلاب اسلامی بدون تخصص نظامی آمدند؛ اما با انگیزه بالا، با هوش و استعداد فوق‌العاده و احساس مسئولیت در هر بخش جنگ ماموریت خود را انجام دادند.

وی با بیان این‌که در حوادث مهم هرچه فاصله زمانی بیشتر می‌شود، خطر تحریف و فراموشی آن بیشتر خواهد شد، گفت: دفاع مقدس یک حادثه بسیار مهم و به‌عنوان یک جنگ طولانی، پیچیده و با یک جغرافیای گسترده، هرچه فاصله زمانی بیشتر از این حادثه داشته باشیم، خطر تحریف و فراموشی آن بیشتر خواهد شد و آن‌چیزی که  از این آسیب جلوگیری می‌کند، اسناد و منابعی است که در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه وجود دارد که این اسناد و منابع یک ثروت ملی منحصربه‌فرد هستند.

رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه با اشاره به وجود ۴۰ هزار نوار کاست از جلسات تحلیلی و هدایت جنگ و همچنین صوت بیسیم لشکرها و قرارگاه‌ها مصاحبه‌ها و گفت‌وگوهای اختصاصی و مشاهدات ثبت شده در این مرکز، خاطرنشان کرد: کارهای بی‌بدیل ممتاز به‌عنوان آثار پژوهشی و مهم‌ترین منبع تمام روایت‌های جنگ مربوط به مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس است و در چند سال اخیر هم به‌صورت گسترده‌تر از قبل، در حوزه مطالعات اجتماعی، به جنبه‌های اجتماعی جنگ در حوزه داستان، خاطره، زندگی‌نامه فرماندهان شهید جنگ، تاریخ‌نگاری استان‌ها و نقش اقشار مختلف در جنگ ورود پیدا کردیم.

سردار نایینی تصریح کرد: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه امسال اگر موفق شود که تمام پیش‌بینی‌های خود به‌عنوان پروژه‌های سال ۱۴۰۱ را فعال کنیم و قرارداد‌های پژوهشی بسته شود، بیش از ۸۵۰ پروژه فعال در این مرکز خواهیم داشت؛ درحالی که در ابتدای سال تعداد این پروژه‌ها حدود ۵۶۰ پروژه بود که بقیه آن، پروژه‌های جدیدی است که بر اساس یک نقشه جامع پژوهشی امسال فعال خواهد شد.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها