یادداشت/ سید محمدجواد میرخانی

پیاده‌روی اربعین؛ استمرار دفاع مقدس و جبهه مقاومت

دفاع از جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان «حرم» و دفاع از حرم مطهر اهل‌بیت (ع) هم در دفاع مقدس و هم در جبهه مقاومت، موجب شده است تا امروز رویداد عظیم «پیاده‌روی اربعین» در میان توطئه‌های دشمنان حفظ و تقویت شود.
کد خبر: ۵۴۴۴۱۳
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۴:۲۷ - 17September 2022

پیاده‌روی اربعین؛ استمرار دفاع مقدس و جبهه مقاومتگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ سید محمدجواد میرخانی؛ هشت سال دفاع مقدس صحنه رویارویی حق علیه باطل است؛ از آن‌جایی که کشورهای شرقی و غربی به‌خصوص ابرقدرت‌ها و همچنین کشورهای مرتجع عربی با حمایت مالی و تسلیحاتی خود، «صدام» را پشتیبانی کردند تا با حمله به کشورمان، انقلاب اسلامی ایران که یک تفکر جدیدی در دنیای دوقطبی شرق و غرب است را از همان ابتدای شکل‌گیری خود، در نطفه خفه کند؛ بنابراین رزمندگان اسلام به ۲ دلیل مقابل دشمن بعثی رفتند؛ اول این‌که از این تمامیت ارضی و ناموس این سرزمین دفاع کردند و دوم این‌که به دفاع از تفکر انقلاب اسلامی ایران که همانا تجلی «اسلام ناب محمدی (ص)» است، پرداختند.

هشت سال دفاع مقدس که سپری شد، سال‌ها بعد، استکبار جهانی با تشکیل گروه تروریستی داعش و حمایت‌های همه‌جانبه از آن، همین جبهه رویارویی حق علیه باطل را مجدداً احیا کرد؛ اما این‌بار نه در مرز‌های ایران، بلکه در کشور‌هایی که تفکر انقلاب اسلامی ایران به آن‌ها صادر شده و تا بیخ گوش رژیم صهیونیستی هم رفته و برای آن رژیم نامشروع به یک تهدید جدی تبدیل شده است؛ بنابراین باز هم رزمندگان اسلام که این‌بار گستره ملیت آن‌ها وسیع‌تر شده و یک سپاهی از رزمندگان ایرانی، عراقی، سوری، افغانستانی، پاکستانی و... را تشکیل داده است، با فرهنگی برگرفته از دوران دفاع مقدس، به مقابله با جبهه باطل رفتند؛ از آن‌جایی که سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به‌عنوان بزرگ‌فرمانده این جبهه، فرموده است: «دفاع مقدس قله است و مقاومت دامنه قله است».

سیدالشهدای مقاومت همچنین در وصیت‌نامه خود فرموده است: «امروز قرارگاه حسین بن علی، ایران است. بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرم‌ها می‌مانند. اگر دشمن، این حرم را از بین برد، حرمی باقی نمی‌ماند، نه حرم ابراهیمی و نه حرم محمّدی (ص)»؛ لذا می‌توان نتیجه گرفت که رزمندگان جبهه مقاومت یا همان مدافعان حرم، با بهره‌گیری از فرهنگ دفاع مقدس، هم به دفاع از حرم اهل‌بیت (ع) پرداختند و هم این‌که آب و خاک جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان «حرم» یعنی مرکز توسعه و ترویج اسلام ناب محمدی (ص) حفظ شد و به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی «شهدای مدافع حرم رفتند با دشمنی مبارزه کردند که اگر این‌ها مبارزه نمی‌کردند، این دشمن می‌آمد داخل کشور... اگر جلویش گرفته نمی‌شد، ما باید این‌جا در کرمانشاه و همدان و بقیه استان‌ها با این‌ها می‌جنگیدیم...».

«دفاع مقدس» به‌عنوان قله و «مقاومت» به‌عنوان دامنه آن، ۲ وجه شباهتی بزرگ با همدیگر دارند و آن وجه شباهت‌ها، دفاع از تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان «حرم» و همچنین دفاع از حرم مطهر اهل‌بیت (ع) در عراق و سوریه است که به‌عنوان یک محور مشترک در این ۲ جبهه رویایی حق و باطل شناخته می‌شود.

رزمندگان اسلام در دفاع مقدس علاوه بر دفاع از تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران، در واقع آمال و آرزوی آن‌ها این بود که با سرنگونی حکومت متجاوز بعثی، به عتبات عالیات برسند و آن را از دست حکومت تکفیری‌مسلک بعثی نجات دهند؛ همان‌گونه که در جبهه مقاومت نیز هم از تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان «حرم» و هم از حرم مطهر اهل‌بیت (ع) در عراق و سوریه دفاع شد.

اگر بخواهیم نمونه‌هایی از آمال و آرزوی رزمندگان دفاع مقدس برای رسیدن به عتبات عالیات، خصوصاً کربلای معلی را مثال برنیم، این نمونه‌ها کم نیستند که یکی از این مصادیق، نوحه «کربلا، کربلا ما داریم می‌آییم...» و یا نوحه «جاده و اسب محیاست بیا تا برویم؛ کربلا منتظر ماست بیا تا برویم...» است که در تاریخ دفاع مقدس ماندگار شده‌اند و همچنین در وصیت‌نامه‌های شهدا نیز این مصادیق بسیار دیده می‌شوند؛ لذا اگر به این نمونه‌ها توجه کنیم، به این نکته می‌رسیم که دفاع از حرم مطهر اهل‌بیت (ع) وجه شباهت دفاع مقدس و جبهه مقاومت است؛ همان‌گونه که این نوحه‌ها، این‌روزها به سبک جدیدی توسط یکی از مداحان جوان برای جبهه مقاومت خوانده می‌شود.

دفاع از جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان «حرم» و دفاع از حرم مطهر اهل‌بیت (ع) در عراق و سوریه، هم در دفاع مقدس و هم در جبهه مقاومت، موجب شده است تا امروز رویداد عظیم «پیاده‌روی اربعین» شکل گرفته و در میان توطئه‌های دشمنان حفظ و تقویت شود، تا وحدت و برادری میان مسلمانان تقویت شود، که این موضوع موجب تقویت استحکام محور مقاومت خواهد شد. از طرفی دیگر، پیاده‌روی اربعین رسانه‌ای بزرگ است که اولاً پیام عاشورا را به جهانیان می‌رساند و دوماً قدرت محور مقاومت را به رخ مستکبران جهان خواهد کشید و همان‌گونه که امام خمینی (ره) در دوران دفاع مقدس فرموده‌اند «راه قدس از کربلا می‌گذرد»، این آمال بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی ایران در نهایت تحقق یابد؛ بنابراین پیاده‌روی اربعین را می‌توان استمرار دفاع مقدس و جبهه مقاومت دانست.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار