دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

مقاومت دلیرانه ایران در پنجمین روز جنگ تحمیلی/ دست به دامان شدن صدام برای میانجی‌گری سازمان‌های جهانی

در پنجمین روز جنگ، جمهوری اسلامی به تدریج اعتماد به نفس بیشتری نسبت به ادامه جنگ و مقابله با تجاوز ارتش بعثی عراق یافته است، در مقابل عراق که در یکی دو روز اول جنگ از هرگونه اقدام میانجی‌گرانه سر باز می‌زد، اعلام می‌کند که هرگونه ابتکار بین‌المللی را برای پایان دادن به جنگ خواهد پذیرفت.
کد خبر: ۵۴۵۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۵ - 26September 2022

مقاومت دلیرانه ایران در پنجمین روز جنگ تحمیلی/ دست به دامان شدن صدام برای میانجی‌گری سازمان‌های جهانیبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، از نخستین ساعات پنجمین روز، نیرو‌های بعثی برای تصرف خرمشهر فشار سنگین‌تری وارد کردند و موفقیت‌هایی نیز به دست آوردند، لیکن با ایستادگی رزمندگان اسلام، مجدداً وضعیت خرمشهر بهبود یافت.

در این روز تلاش دشمن برای نزدیک شدن به اهواز ادامه داشت، پادگان حمیدیه در معرض سقوط قرار گرفت و اقدامات دشمن برای تصرف بستان به نتیجه نرسید. در منطقه میانی، دهلران در محاصره نیرو‌های بعثی قرار گرفت و سد «کنجانچم» به دست آن‌ها افتاد و گیلانغرب تا مرز سقوط پیش رفت.

امروز حملات هوایی دشمن به نقاط استراتژیک ادامه یافت و هواپیما‌هایشان علاوه بر پشتیبانی نیرو‌های متجاوز، به بیش از ۱۰ شهر حمله کرده، فرودگاه‌ها، تاسیسات نفتی و صنعتی و ... را بمباران کردند که تعدادی از هواپیما‌های متجاوز نیز سرنگون شدند.

توان نیرو‌های خودی در برابر دشمن تنها حدود ۲۰۰ نفر مسلح به ژ۳ است، نیرو‌های سپاه به منظور ایجاد تاخیر در ورود نیرو‌های دشمن، پل خرمشهر را منهدم کرده‌اند. در گزارش اداره مرکزی اطلاعات سپاه آمده است که مردم در تلاش برای مقابله با دشمن هستند و مکرراً از سپاه درخواست سلاح دارند. در ادامه پیشروی دشمن حدود ساعت ۸ صبح نیرو‌های زرهی بعثی از طرف جاده تا ۱۰ کیلومتری رسیده‌اند و در سمت دیگر با استفاده از پل پیش‌ساخته از غرب «پل نو» رد شده‌اند و از مرز شلمچه تا پشت «صد دستگاه» خرمشهر رسیده‌اند. طولی نمی‌کشد که نیرو‌های دشمن به یک کیلومتری پادگان دژ می‌رسند.

آبادان همچنان زیر آتش بمب‌ها و سلاح‌های دوربرد دشمن قرار دارد و نیرو‌های زرهی بعثی برای نفوذ به داخل شهر در تلاش هستند. اطلاعات سپاه در گزارشی اعلام می‌کند ساعت ۱۳:۴۵ ارتش، سپاه و مردم به تانک‌های بعثی حمله کرده‌اند که ۱۲ تانک منهدم شد و بقیه تانک‌ها مجبور به عقب نشینی شدند و مهمات زیادی از خود به جای گذاشتند.

شب بار دیگر دشمن با اجرای آتش و به کارگیری تانک‌ها تحرکات خود را شدت بخشید. سپاه اهواز وضعیت خرمشهر را در ساعت ۲۱:۳۰ چنین گزارش می‌کند: «نیرو‌های بعثی هنوز از پلیس راه عبور نکرده‌اند، ۲۰ تانک آن‌ها پشت انبار مخابرات شروع به پیشروی کرده‌اند. اکثر تانک‌های بعثی در قسمت جاده شلمچه مستقر هستند.

در محور بستان تلاش دشمن برای پیشروی در این منطقه ادامه دارد. روی شهر مدام آتش می‌ریزد. نیرو‌های خودی برای جلوگیری از نفوذ دشمن به بستان پل ورودی جبهه بستان را منفجر کرده‌اند. اداره مرکز اطلاعات سپاه ساعت ۲۲:۳۰ وضعیت را چنین گزارش کرده است: «نیرو‌های مهاجم به ۲۰ کیلومتری اهواز رسیده‌اند. نیرو‌های خودی در حال عقب‌نشینی هستند. بعثی‌ها از طرف دشت آزادگان به موازات رودخانه بستان، پیشروی کرده‌اند و به حمیدیه رسیده‌اند و عن‌قریب پادگان حمیدیه را تصرف می‌کنند. آن‌ها توسط تانک‌ها و سلاح‌های سنگین پشتیبانی می‌شوند.»

جبهه میانی

جاده دهلران از دو طرف توسط دشمن قطع شده و شهر در محاصره قرار گرفته است. به گفته یک مقام استانداری ایلام: «حدود ۵۰ تانک دشمن به طرف دهلران پیش می‌آیند. دو گردان خودی نیز در محاصره بعثی‌ها هستند. هم اکنون تا پاسگاه رضاآباد (منطقه مهران) در دست بعثی‌هاست. ما با کمبود تجهیزات روبرو هستیم مثلاً از مهران تا صالح‌آباد فقط سه قبضه توپ داریم.»

اداره مرکزی اطلاعات سپاه گزارش کرد که برادران سپاهی نقاطی از شهر اشغال شده مهران را مین‌گذاری کرده‌اند. پاسگاه «عین خوش» که در تصرف دشمن بود، بعد از ۱۳ ساعت درگیری پس گرفته شد و طی این نبرد چهار تانک دشمن به غنیمت درآمد و نفراتش دستگیر شدند. سد «کنجانچم» در محور مهران پس از یک نبرد پنج ساعته بین برادران پاسدار و نیرو‌های دشمن، ظهر امروز به دست بعثی‌ها افتاد.»

طبق گزارشی از گروهان ژاندارمری ناحیه مازندران که در گروهان سومار مامور بوده است تاکنون ۱۱۰ نفر از افراد این گروهان مفقود شده‌اند. اداره مرکزی اطلاعات سپاه طی گزارشی اعلام کرد: «نیرو‌های بعثی از قصر شیرین به طرف گیلان غرب پیشروی کرده‌اند، تا ساعت ۱۶ امروز به ۲۰ کیلومتری شهر رسیده و به دنبال آن ارتش به طرف اسلام‌آباد، پاسگاه «قلاجه» عقب نشینی کرده است.»

در گزارش ساعت ۱۸ همین اداره آمده است: «گیلان غرب در حال سقوط است.»

تهاجم هوایی

تهران، بوشهر، خارک، آبادان، اهواز هدف هواپیما‌های دشمن قرار گرفته‌اند. یک میگ بعثی به پالایشگاه تهران حمله کرد که مورد اصابت قرار گرفت و در کهریزک سرنگون شد. در آبادان تاسیسات نفتی مورد حمله دشمن قرار گرفت. دو میگ بعثی پالایشگاه کرمانشاه را بمباران کردند. فرودگاه همدان نیز دو بار بمباران و خساراتی به باند فرودگاه وارد شد.

در جمهوری اسلامی به تدریج اعتماد به نفس بیشتری نسبت به ادامه جنگ و مقابله با تجاوز ارتش بعثی عراق پیدا شد، در مقابل عراق که در یکی دو روز اول جنگ کشور‌ها و سازمان‌های بین المللی را از هرگونه اقدام میانجی‌گرانه منع می‌کرد، حال که نیروهایش زمین‌گیر شده‌اند، اعلام می‌کند که هرگونه ابتکار بین‌المللی را از طرف هر کشور دوست یا مسوولی برای پایان دادن به جنگ خواهد پذیرفت.

آمریکا و شوروی نیز گرچه ظاهرا در قبال جنگ ایران و عراق موضعی بی‌طرفانه‌ اتخاذ کرده‌اند، اما هر دو کشور نسبت به اهداف و سیاست‌های طرف دیگر با سوءظن می‌نگرند و مبنای مشترکی برای همکاری در مورد جنگ و منطقه نمی‌یابند.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار