سرلشکر محمد باقری مطرح کرد؛

آخرین محرم شهید باقری/ از مقتل امام حسین تا تحقق شهادت

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در روایتی از برادر شهیدش، با بیان خاطراتی به شرح سلوک و ارادت شهید حسن باقری در تکریم و تعظیم عزای سیدالشهدا علیه‌السلام پرداخت.
کد خبر: ۵۴۵۳۵۶
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۲ - 18September 2022

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، اربعین ابا عبدالله الحسین (علیه‌السلام) فرصت مغتنمی است برای انتشار بخشی از خاطره سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح از برادر شهیدش «حسن باقری» فرمانده وقت قرارگاه کربلا که در ادامه می‌خوانید؛

«شهید حسن باقری در شب‌های قبل از عملیات محرم که فرماندهی قرارگاه کربلا و فرماندهی عملیات را برعهده داشت، در آبان سال ۱۳۶۱ و حدود سه ماه قبل از شهادت خود (نهم بهمن ۱۳۶۱) در آخر جلسات بررسی طرح‌های عملیاتی و کنترل آمادگی لشکر‌ها و واحدها، قسمت‌هایی از مقتل حضرت ابا عبدالله الحسین (علیه‌السلام) را از روی کتاب ارشاد شیخ مفید (ره) می‌خواند و با سوز و گداز و اشک و آه توضیح می‌داد و آن امام شهید را برای استعانت و امداد از خداوند برای پیروزی رزمندگان اسلام واسطه قرار می‌داد.

آخرین محرم نورانی شهید باقری/ رفتار‌هایی که نشان از شهادت شهید باقری داشتند

روز عاشورا نیز که چند روز به شروع عملیات مانده بود، همراه شهید «مجید بقایی» (جانشین قرارگاه کربلای سپاه) به بهبهان رفت و در مراسم عزاداری و سینه‌زنی به رسم آن شهر شرکت کرد و پس از بازگشت، از تأثیرگذاری آن مراسم تعریف می‌کرد. 

این حالات شهید باقری در آن ایام برای دوستان و فرماندهان مسلم کرده بود که مدت زیادی او را در کنار خود نخواهند داشت و این روحیات نشان از آمادگی برای پرواز را در او نشان می‌داد.

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد.»

عملیات محرم

عملیات «محرم» آبان سال ۱۳۶۱ در منطقه عمومی موسیان روی ارتفاعات جبال حمرین آغاز شد. این عملیات با طراحی و فرماندهی مشترک سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران عملیاتی در دل محرم با حضور ۶۶ گردان از سپاه و ارتش، ضربات مهلکی به ارتش بعث عراق وارد کرد.

عملیات محرم علاوه بر آزادسازی شهر‌های دهلران و موسیان با خنثی کردن تبلیغات دشمن بعثی و حامیانش زمینه را برای عملیات‌های بعدی نیز فراهم کرد.

آخرین محرم نورانی شهید باقری/ رفتار‌هایی که نشان از شهادت شهید باقری داشتند

در این عملیات دلاورمردان با عبور از موانع ایذایی دشمن و شرایط سخت و توپوگرافی خشن منطقه توانستند علاوه بر آزادسازی ۷۰۰ کیلومتر مربع از خاک ایران سه هزار و ۴۰۰ نظامی دشمن بعث را به اسارت درآورند.

تحقق شهادت

سردار شهید حسن باقری در تاریخ ۹ بهمن‌ ۱۳۶۱ و اندکی پیش از آغاز عملیات والفجر مقدماتی، در حال انجام عملیات شناسایی در منطقه فکه و در سنگر دیده‌بانی، مورد اصابت گلوله خمپاره قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار