جغرافیای حماسه؛

بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد، پشتیبان بهداری رزمی در پشت جبهه

بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد در دوران دفاع مقدس، یکی از بیمارستان‌های فعال مشهد در خصوص بستری و مداوای مجروحین جنگی بود.
کد خبر: ۵۴۵۸۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۵:۵۰ - 01October 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، نیروهای خراسانی از نخستین روزهای دفاع مقدس حضوری فعال و نقشی تأثیرگذار در دفاع از میهن اسلامی داشتند، به‌گونه‌ای که خراسان بزرگ در راستای ادای دین به انقلاب و ولایت، نقش تأمین نیروی انسانی را با بیش از ۹.۵ درصد کل اعزام‌های کشور را به خود اختصاص داد.

خراسان بزرگ در دوران دفاع مقدس علاوه بر کارکنان نیروهای مسلح، ۳۰۸ هزار و ۲۵۶ نفر بسیجی را به یگان‌های رزم اعزام کرد و یگان‌های رزم خراسان در دوران دفاع مقدس در ۹۸ عملیات شرکت داشت.

با توجه به نقش محوری شهر مشهد به‌عنوان کانون جهاد و مقاومت در دوران دفاع مقدس، به معرفی اماکنی که در خلق این حماسه ماندگار نقش داشتند، خواهیم پرداخت. این طرح پژوهشی تحت عنوان «جغرافیای دفاع مقدس مشهد» به سفارش مدیریت اسناد و مدارک اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی، توسط «محمدحسین حکیم‌نژاد» تهیه شده است.

بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد

بیمارستان محراب‌خان در سال ۱۳۳۳ در شمال شرقی شهر مشهد که یکی از مناطق مستضعف‌نشین این شهر بود در زمینی به مساحت ۴۳ هزار متر مربع تأسیس شد. این بیمارستان ابتدا با بخش‌های داخلی، اطفال و اورژانس، شروع به فعالیت کرد و به‌تدریج توسعه یافت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نام این بیمارستان از «محراب‌خان» به نام «شهید هاشمی‌نژاد» تغییر نام داد. اداره بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد در سال ۱۳۶۰ طی قراردادی به دانشگاه علوم پزشکی مشهد واگذار شد. این بیمارستان در دوران دفاع مقدس، یکی از بیمارستان‌های فعال مشهد در خصوص بستری و مداوای مجروحین جنگی بود.

مجروحینی که از خطوط مقدم جبهه به شهرهای مختلف پشت جبهه ازجمله مشهد اعزام می‌شدند به بیمارستان‌های مختلف این شهر همچون بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد منتقل‌ شده و پس از بستری و بهبود نسبی، از طریق بخش مددکاری بنیاد شهید، مستقر در بیمارستان زمینه بازگشت مجروحین به شهرهایشان فراهم می‌شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار