یادداشت/

جشن عاطفه‌ها؛ کمک‌رسانی به آتیه‌سازان این مرز و بوم

امداد به کودکان و نوجوانان نیازمند و مهیاسازی وسایل تحصیل علم برای این افراد، در واقع زمینه‌ای برای پیشرفت و آبادانی آینده‌ی کشور است.
کد خبر: ۵۴۶۸۶۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۸ - 23September 2022

جشن عاطفه ها؛ کمک رسانی به آتیه سازان این مرز و بومگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- علی عبدالصمدی؛ در فرهنگ عمومی کشور ما، روزهای پایانی تابستان مقارن با برگزاری جشن بزرگ عاطفه‌هاست. فلسفه‌ی برگزاری این جشن بزرگ خیریه، در آستانه‌ی آغاز سال جدید تحصیلی، کمک رسانی به دانش آموزان محروم و بی بضاعت است.

طی دهه‌های گذشته، کمیته‌ی امداد مهم ترین رکن و پایه‌گذار این سنت حسنه جهت کمک رسانی به آینده سازان این مرز و بوم بوده است.

این نهاد خیریه با ایجاد پایگاه‌ها و ایستگاه‌های جمع آوری کمک‌های نقدی و غیر نقدی در سطح معابر شهرها و روستاها، اهتمام ویژه ای در جهت نیل به این هدف داشته است. کمیته ی امداد و احتمالا سایر نهادها و ارگان هایی (مانند بهزیستی و...) که طی چند دهه‌ی اخیر در این حرکت خداپسندانه مشارکت کرده اند، به نیکی توانسته اند فرهنگ کمک رسانی به افراد محروم را در جامعه ی نهادینه کنند.

البته نباید فراموش کرد که چنین اقدامات خداپسندانه ای در تمدن ایرانی و آموزه های اسلامی ریشه داشته اما در شکل و قالب یک جشن خیریه ی عمومی در دهه ی هفتاد (یعنی نخستین دهه ی پس از اتمام جنگ تحمیلی) پویشی نوپا و تازه بنیان بود.

نقش رسانه ها در زمان شکل گیری این پویش انسانی و خداپسندانه غیر قابل انکار است. رادیو و تلویزیون که در آن زمان بیشترین مخاطب را به خود اختصاص داده بودند، در تبلیغ و ترویج این جشن نقشی به سزا را ایفا کردند. سازمان صدا و سیما با استقرار گزارشگران خود در بسیاری از پایگاه ها و ایستگاه های جمع آوری کمک ها و معرفی کردن این امر به عنوان هنجار پسندیده ی اجتماعی توانست در جلب و جذب مشارکت های عمومی به عنوان اهرمی رسانه ای، بیشترین و بهترین نقش را داشت باشد.

در حدیثی از امام هشتم علی ابن موسی الرضا علیه السلام من باب کمک به مومنین نیازمند آمده است: هرکس اندوه و مشکلی را از مومنی بر طرف سازد، خداوند در روز قیامت قلب او را شاد می کند.(کافی، جلد۳، صفحه ۲۶۷).

از همین روست که فرهنگ کمک کردن به دیگران بالاخص دانش آموزان نیازمندی که قرار است آتیه سازان این مرز و بوم باشند، در حیقیقت به مثابه پی نهادن سنگ بنایی جهت پیشرفت جامعه در دهه های آتی است.

امداد به کودکان و نوجوانان نیازمند و مهیا سازی وسایل تحصیل علم برای این گونه از افراد در واقع زمینه چینی برای پیشرفت آینده ی کشور خود ماست. هرگز این نکته قابل انکار نیست که تامین دانش آموزان نیازمند امروز برابر با تامین نیروی انسانی ماهر فرداست.

کمیته‌ی امداد در کنار سازمان صدا و سیما و سایر نهادهای خیریه‌ی دولتی و خصوصی می توانند با مشارکت هر چه بیشتر در این پویش سراسری بزرگ کما فی السابق در این حرکت عمومی نقش پررنگی را بازی کنند و در جلب مشارکت‌های عمومی پویاتر و کوشاتر از پیش باشند.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار