الکاظمی از «آیت‌الله سیستانی» در سازمان ملل تشکر کرد

نخست‌وزیر پیشبرد امور عراق در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل، از آیت‌الله سیستانی به خاطر حفاظت از روند دموکراتیک در عراق تشکر و قدردانی کرد.
کد خبر: ۵۴۷۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴ - 24September 2022

الکاظمی از «آیت‌الله سیستانی» در سازمان ملل تشکر کردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر پیشبرد امور عراق شب گذشته (جمعه) در سخنرانی هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به تشریح مهم‌ترین تلاش‌های منطقه‌ای و چالش‌های داخلی کشورش پرداخت.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی دولت عراق «واع»، الکاظمی در این سخنرانی درباره روند‌های سیاسی عراق اظهار داشت: «این دولت تلاش کرد تا با حمایت شورای امنیت و سازمان ملل انتخاباتی عادلانه و صادقانه برقرار کند. در اینجا، مایلم از همه سازمان‌ها، کشور‌ها و همه کسانی که به حمایت از این انتخابات کمک کردند، به ویژه مرجع عالی‌قدر آقای سیستانی، به خاطر حفاظت از روند دموکراتیک در عراق تشکر و قدردانی کنم».

الکاظمی درباره وضعیت سیاسی عراق افزود: «با وجود موفقیت در انتخابات، نیرو‌های سیاسی نتوانستند بر سر تشکیل دولت به توافق برسند و این امر منجر به ایجاد یک انسداد سیاسی شد. حالا دولت من خواستار گفت‌وگوی جدی و شفاف بین همه نیرو‌های سیاسی و احزاب مختلف شده است؛ تا در مورد راه‌های برون رفت از بحران سیاسی کنونی، تلاش دولت برای برآوردن مطالبات مردم، امیدواری در دستیابی به اهداف ملی و تضمین آینده آن صحبت کنیم».

نخست‌وزیر پیشبرد امور عراق درباره تلاش‌های منطقه‌ای بغداد تصریح کرد: «عراق تمایل دارد تا منبع ثبات در محیط‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خود باشد و به دنبال نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌ها و تلاش برای یافتن راه‌حل‌های صلح آمیز پایدار برای بحران‌های منطقه‌ای و اختلافات بین کشور‌های منطقه است. بغداد با ارائه ابتکارات بسیاری در جهت تضمین حفاظت از صلح و امنیت در منطقه ما که مدت‌هاست از جنگ‌ها و بحران‌ها رنج می‌برد، سیاست متوازن خود را امتداد می‌دهد».

وی در این باره خاطرنشان کرد: «بغداد میزبان جلسات بسیاری بین کشور‌های منطقه بوده است. این نتیجه سیاست متعادلی است که دولت عراق با دیپلماسی خود در قبال کشور‌های همسایه در پیش گرفته و با آنان همکاری می‌کند؛ تلاش بغداد برای [تضمین]منافع همه طرف‌ها و همچنین تشویق همکاری‌های منطقه‌ای و خنثی کردن بحران‌ها در این محیط است.

الکاظمی روز گذشته (جمعه) در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل تاکید خواهد کرد عراق موفق شده دیدگاه‌های ایران و عربستان و چند کشور دیگر را به هم نزدیک کند؛ امری که باعث شد تا این کشور‌ها روابط خود را با یکدیگر احیا کنند.

پیش از این «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق نیز تاکید کرده بود که سخنرانی نخست‌وزیر این کشور در مجمع عمومی سازمان ملل به مسائل داخلی بغداد از جمله نتایج انتخابات و پرونده تشکیل دولت آتی اختصاص خواهد یافت.

وی همچنین با بیان اینکه شرایط برای دور بعدی مذاکرات منطقه‌ای بین تهران و ریاض مهیاست، درباره مذاکرات لغو تحریم‌های علیه ایران هم گفت که عراق، «مذاکرات هسته‌ای بین تهران و واشنگتن را تأیید می‌کند، زیرا تنش، تأثیر منفی بر اوضاع داخلی عراق دارد».

پایان پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها