«نقد رتوریک ادبیات حماسی دفاع مقدس» رونمایی شد؛

سردار بایرامی: پژوهش دفاع مقدس ضروری است

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس با تاکید براینکه پژوهش در عرصه ادبیات دفاع مقدس دارای جنبه‌های آموزشی خواهد بود، گفت: کتاب‌های پژوهشی برای کسانی که قصد دارند در زمینه ادبیات دفاع مقدس ورود پیدا کنند، موثر و راه‌گشا خواهد بود لذا پژوهش دفاع مقدس ضروری است.
کد خبر: ۵۴۷۵۰۲
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱ - 26September 2022

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست رونمایی از کتاب «نقد رتوریک ادبیات حماسی دفاع مقدس»، با حضور کریم شنی نویسنده کتاب، سردار عباس بایرامی رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس و حسین صفری معاون اقتصاد و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

بایرامی: پژوهش دفاع مقدس ضروری است

سردار بایرامی در ابتدا از رونمایی ۶۰۰ کتاب دفاع مقدس در هفته جاری خبر داد و با تاکید بر اینکه برنامه‌های متنوع ادبی در هفته دفاع مقدس تدارک دیده شده است، گفت: در عرصه پژوهش و تحقیقات دفاع مقدس با وجود اینکه کارهایی صورت گرفته اما جای کار بسیاری در زمینه‌های مختلف آن وجود دارد.

وی با تاکید براینکه پژوهش در عرصه ادبیات دفاع مقدس دارای جنبه‌های آموزشی خواهد بود، خاطرنشان کرد: کتاب‌های پژوهشی برای کسانی که قصد دارند در زمینه ادبیات دفاع مقدس ورود پیدا کنند، موثر و راه‌گشا خواهد بود.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس به حمایت از بخش پژوهش را ضروری دانست و با بیان اینکه کتاب‌های پژوهشی نیازمند حمایت ویژه است چراکه مخاطب خاص دارد و همانند رمان و خاطره با اقبال عمومی روبرو نیست، افزود: رهبر انقلاب در یک مطالبه‌ای به مغفول ماندن نقش فرماندهی امام خمینی(ره) در دفاع مقدس پرداختند که ما در این زمینه نیازمند پژوهش‌های علمی هستیم.

صفری: نقد ادبیات دفاع مقدس ضروری است

در ادامه، حسین صفری معاون اقتصاد و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات ایران به تشریح رویکرد فرهنگی این نهاد پرداخت و با تاکید براینکه میزبانی از رویدادهای فرهنگی ویژه کتاب را وظیفه ذاتی خود می‌دانیم، گفت: برنامه‌های دفاع مقدس برای این مجموعه دارای اولویت است و اذعان داریم معرفی و نشست کتاب موجب روشنگری در حوزه کتاب خواهد شد.

وی اطلاع‌رسانی ویژه درخصوص ادبیات دفاع مقدس را ضروری دانست و تاکید کرد: هرقدر بتوانیم موضوعات دفاع مقدس را برای مخاطب تبیین کنیم، پیشبرنده خواهد بود.

صفری نقد ادبیات دفاع مقدس را یک ضرورت دانست و خاطرنشان کرد: نقد ادبیات دفاع مقدس باعث خواهد شد قلم‌ها بهتر شود و نوقلمان این عرصه نیز بتوانند چالش‌های این عرصه را بشناسند و ناشران جدیدی به آن اضافه شود چراکه موضوع دفاع مقدس سرشار از سوژه‌هایی است که خوانند را مجذوب می‌کند.

شنی: جهانی کردن ادبیات دفاع مقدس نیازمند «نقد رتوریک» است

در بخش پایانی، کریم شنی با تاکید براینکه کتاب «رتوریک ادبیات حماسه و معاصر»، یک روش پژوهشی است که برای اولین‌بار در ایران مورد استفاده قرار گرفته درحالی که در دنیا پیشینه ۱۰۰ ساله دارد و در اروپا کرسی دانشگاهی دارد، گفت: این اتفاق حاصل جمع دانش‌ها است و یک اتفاق تجربی تلقی می‌شود.

این نویسنده و پژوهشگر به تشریح روند نگارش این کتاب پرداخت و با تاکید براینکه «نقد رتوریک ادبیات حماسی دفاع مقدس» موجب خواهد شد نویسندگان از مخاطبین جهانی شناخت حاصل کنند و متناسب با علاقه مخاطبین جهانی از دفاع مقدس بگویند، گفت: اگر قصد داریم ادبیات دفاع مقدس را جهانی کنیم باید «نقد رتوریک» را به نویسندگان منتقل کنیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار