کارشناس علوم قرآنی مطرح کرد؛

ارزش زیارت «امام رضا (ع)» از منظر «امام هادی (ع)»

حسین‌نیا گفت: «امام هادی (ع)» در مورد زیارت «امام رضا (ع)» فرمودند: هر که به زیارت آن حضرت بشتابد و در راه رفتن به طوس قطره‌ای از آسمان بر سر او فرود آید، حتی اندکی به رنج و زحمت افتد جسم او بر جهنم حرام خواهد شد.
کد خبر: ۵۴۷۵۰۹
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۳ - 26September 2022

چند نکته مهم در پیاده روی زائران «امام رضا (ع)»

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «محمدجعفر حسین‌نیا» کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگویی پیرامون پیاده‌روی شهادت «امام رضا (ع)»، اظهار داشت: پیاده روی اربعین آثار فراوانی را در جامعه اسلامی داشته و به عبارت دیگر تبیین بیعتی دیگر با «امام رضا (ع)» است و ادامه این جریان موجی در جامعه ایجاد می‌کند که این موج هدفی را با خود به همراه دارد و آن مسئله شکل گیری تمدن اسلامی و گسترش حاکمیت اسلام در سراسر جهان است.

وی پیرامون اینکه پیاده روی زائران «امام رضا (ع)» حامل سه نکته است، ابراز کرد: پیاده روی زائران «امام رضا (ع)» نکاتی را در خود نهفته دارد، در گام نخست محبت قلبی است که نسبت به «امام هشتم (ع)» در قلب زائران وجود دارد، نکته دوم مسئله فعال شدن روحیه از خود گذشتگی و ایثار در مسیر این پیاده روی است چراکه در این راه هیئت‌ها تنها به سینه زنی اکتفا نمی‌کنند بلکه موکب‌هایی بر پا شده و به زائران «امام هشتم (ع)» خدمت می‌کنند، در پیاده روی کفش زائران را واکس می‌زنند و پا‌های خسته زائران را ماساژ می‌دهند و در گام سوم این موضوع حرکتی ارزشمند است که نوید آینده‌ای روشن برای ظهور «حضرت، ولی عصر (عج)» به خود به همراه دارد.

حسین نیا به شکل گیری روحیه ایثار در جریان پیاده روی زائران «امام رضا (ع)» اشاره و تاکید کرد: پیاده روی زائران «امام رضا (ع)» روحیه ایثار را شکل می‌دهد که از فرآیند اجتماعی نشات گرفته و در خلال آن می‌توان به پایه‌های تمدن اسلامی دست یافت، پیاده روی زائران «امام رضا (ع)» رویکرد زیارت را تغییر داده و باعث شده منفعت گرایانه و سودگرایانه به زیارت این امام بزرگوار نگاه نشود بلکه از زاویه‌ای جدید به زیارت ایشان نگاه شود.

وی به سه محور و اهرم مهم برای امامت که نقشی کلیدی در جامعه دارد اشاره و اظهار کرد: امامت به سه محور کلیدی برای راهنمایی و هدایت جامعه نیاز دارد، محور اول نفوذ در قلب‌ها، محور دوم نفوذ علمی و محور سوم نفوذ اقتصادی است، مامون با علم بر این موضوع سعی کرد تا این سه محور را از «امام رضا (ع)» بگیرد و برای مهار نفوذ علمی و اقتصادی ایشان تلاش زیادی انجام داد، اما هیچ یک از این تلاش‌ها ثمری نداشت.

حسین‌نیا درباره فضلیت‌های پیاده روی و زیارت «امام رضا (ع)» اظهار کرد: زیارت «امام رضا (ع)» فضلیت‌های فراوانی دارد، علت اینکه فضلیت این زیارت ارزش و اهمیت بسیار دارد را باید در بیانات «امام جواد (ع)» جستجو کرد، در روایات تاریخی بیان شده است که «حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)» نزد «امام جواد (ع)» رفتند و از ایشان در مورد ثواب و ارزش زیارت «امام رضا (ع)» سوال کردند، «امام جواد (ع)» در پاسخ به ایشان فرمودند: فضیلت زیارت پدرم «امام رضا (ع)» برتر از زیارت «امام حسین (ع)» است، زیرا پدرم در طوس زائران محدودی را دارد، اما «امام حسین (ع)» مورد توجه شیعه، سنی و حتی افرادی از سایر ادیان است.

وی با تاکید بر زیارت «امام رضا (ع)» از سوی سایر «ائمه معصومین (ع)» اشاره و ابراز کرد: «امام هادی (ع)» در مورد زیارت «امام رضا (ع)» فرموند: هر که به زیارت آن حضرت بشتابد و در راه رفتن به طوس قطره‌ای از آسمان بر سر او فرود آید، حتی اندکی به رنج و زحمت افتد جسم او بر جهنم حرام خواهد شد.

کارشناس علوم قرآنی به تاثیر حرکت سیاسی «امام رضا (ع)» در جامعه اسلامی اشاره و ابراز کرد: «امام رضا (ع)» با اجبار به طوس رفتند، مامون در صدد بود تا از امامت ایشان برای منافع خود استفاده کند. «امام هشتم (ع)» با تدبیر خود حیله و نیرنگ دشمن را خنثی کردند، ایشان پایه‌های اساسی حرکت شیعه به شهر طوس را فراهم کرده و با این حرکت ایران را محور انتشار تشیع قرار دادند. ادامه این روند به پایه گذاری حرکت انقلاب اسلامی منجر شد و تا جریان ظهور «ولی عصر (عج)» خاتمه و به طول می‌انجامد.

وی پیرامون ویژگی‌ها و سیره رفتاری «امام رضا (ع)» اظهار کرد: «امام هشتم (ع)» دارای سیره اخلاقی ارزشمندی همچون کرامت هستند، این بعد اخلاقی «امام رضا (ع)» همچنان و پس گذشت سال‌ها ادامه دارد و باعث شده تا در بین مردم با عنوان امام رعوف و با کرامت شناخته شوند و از سراسر دنیا به زیارت این امام بزرگوار بیایند.

حسین نیا به حدیث «سلسلة الذهب» که در نیشابور بیان شده و جنبه‌های فراوان اجتماعی را در بر دارد اشاره و تاکید کرد: هنگامی که «امام رضا (ع)» به نیشابور رفتند و مردم گرد ایشان جمع شدند و از ایشان در خواست کردند تا برای آنان حدیثی را بیان کنند، ایشان در جواب حدیث معروف «کَلِمَةُ لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی بِشُروطِها وَ أنَا مِن شُروطِها، هیچ معبودی بجز الله نیست دژ و حصار من خدا است پس هر کس به دژ و حصار من داخل شود از عذاب من امنیت خواهد یافت، و این شروطی دارد و من علی بن موسی الرّضا یکی از آن شرط‌ها هستم».

وی پیام‌های حدیث «سلسلة الذهب» را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: شروط کلمه «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ» اقرار به امامت «امام رضا (ع)» و سایر «ائمه معصومین (ع)» است، از آنجا که محور حرکت عالم بر مدار فرمان و خواست خداوند حرکت می‌کند توجه به توحید و پس از آن امامت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

حسین نیا دو پیام مهم «امام رضا (ع)» برای جامعه اسلامی را مطرح و بیان کرد: حدیث «سلسلة الذهب» تاکید دارد که بعد از شناخت امام باید به تبیین تقویت رابطه خودتان با خودتان اشراف داشته باشید و در این امر بکوشید، از اختلاف دوری و از بدگویی و بد دهنی نسبت به یکدیگر بپرهیزید. اگر این دو پیام ارتباط «امت با امام» و ارتباط «مردم با مردم» مورد توجه قرار بگیرد پایه‌های جامعه اسلامی استحکام بیشتری می‌کند. این نکته‌ای است که باید در پیاده روی آن را در نظر گرفت.

وی با اشاره به پیام‌های اخلاقی موجود در سوره حجرات و تاکید «امام رضا (ع)» بر سیره رفتاری مردم در جامعه اشاره و ابراز کرد: در سوره حجرات پیام‌های اجتماعی و فرهنگی فراوانی برای مردم جامعه نهفته است، از مردم خواسته شده تا همواره برای هر کاری «پیامبر اکرم (ص)» را به عنوان الگو مد نظر قرار دهند، «امام رضا (ع)» نیز در حدیث «سلسلة الذهب» بار دیگر بر حرکت مردم در راستای امامت تاکید کرده‌اند.

کارشناس علوم قرآنی پیرامون نحوه به شهادت رسیدن «امام رضا (ع)» بیان کرد: مامون «امام رضا (ع)» را به دربار خواند و با زهر «امام هشتم (ع)» را مسموم کرد، وقتی پس از آن «امام رضا (ع)» به خانه آمدند صورت خود را پوشانده بودند و حالشان بد شده بود، فرش‌ها را کنار زدند و روی زمین دراز کشیدند، زیرا می‌خواستند همانند جد بزرگوارشان «امام حسین (ع)» بر روی خاک به شهادت برسند، در این زمان «امام جواد (ع)» بر بالین «امام رضا (ع)» رسیدند.

وی درباره بهترین و با فضیلت‌ترین اعمال روز شهادت «امام رضا (ع)» خاطرنشان کرد: بجا آوردن غسل و زیارت «امام رضا (ع)» یکی از اعمال پرفضیلت سالروز شهادت ایشان است، اما بی‌شک یکی از اعمال پر فضیلت در سالروز شهادت «امام رضا (ع)» تفکر در عمق رویداد‌ها و وقایع شهادت این امام بزرگوار است، از سوی دیگر توجه به ارتباط قلبی با «امام هشتم (ع)» و عزاداری و ریختن اشک برای شهادت ایشان مورد تاکید بوده و فضیلت فراوانی را برای زائرانی که از دور و نزدیک به این امام بزرگوار احساس ارادت دارند به همراه خواهد داشت.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار