روایتی از حضور ۲ هزار شهید افغانستانی در دفاع مقدس

در مستند «در جستجوی تاریخ گمشده» روایتی از حضور رزمندان افغانستانی در دفاع مقدس مطرح شده است.
کد خبر: ۵۴۷۶۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۲ - 28September 2022

روایتی از حضور افغانستانی در دفاع مقدس/ یادی از ۲ هزار شهید افغانستانیبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، به گفته آمار نه چندان متقن تعداد دو هزار نفر از رزمندگان افغانستانی در دوران دفاع مقدس دوشادوش رزمندگانی ایرانی با دشمن بعثی جنگیده و به شهادت رسیده‌اند، این در حالی است که امکان دارد آمار شهدای افغانستانی دفاع مقدس بیشتر هم باشد.

رزمندگان افغانستانی در جریان جنگ تحمیلی در قالب تیپی به نام «تیپ ابوذر» به مناطق عملیاتی دفاع مقدس رفتند. تشکیل تیپ ابوذر با چند هدف صورت گرفت، ابتدا کسب تجربه برای حضور افغانستانی‌ها در دفاع از کشور خود مقابل متجاوزان خارجی و دیگری آمادگی برای داوطلبینی که علاقه به حضور در جبهه‌های دفاع مقدس داشتند.

طرح سردار «حکیم جوادی» مبنی بر تشکیل این تیپ توسط فرماندهان سپاه پذیرفته و خودش نیز مامور تشکیل تیپ ابوذر شد؛ لذا افغانستانی‌های مقیم تهران، قم، کاشان و حومه این شهر‌ها در پادگان‌های سپاه دوره‌های آموزشی تخصصی تخریب، شناسایی و... را گذراندند و پس از طی دوره‌های آموزشی و تربیت فرماندهان کادر‌های این تیپ انتخاب شدند. «عبدالرضا رحمانی» و «علی حکیم جوادی» برادر سردار «حکیم جوادی» به همراه چند افغانستانی کادر‌های اصلی این تیپ را تشکیل دادند و نیرو‌ها در قالب چهار گردان سازماندهی شدند و گروه نخست در اولین ماموریت در زمستان سال ۶۴ به قرارگاه رمضان در غرب کشور اعزام شد و در محور‌های پاوه، نوسود، قله شمشی و تپه شهیدان رجایی و باهنر خط پدافندی تشکیل دادند.

«غلامعلی حسنی» از فرماندهان افغانستانی این تیپ می‌گوید: «رزمندگان این تیپ خود را فرزندان امام خمینی (ره) می‌دانستند. به لحاظ اعتقادی نیز نیرو‌ها مجاهد و شهادت‌طلب بودند به گونه‌ای که وقتی می‌خواستیم نیرو‌ها را به عقب برگردانیم با ما دعوا می‌کردند که ما آمده‌ایم اینجا شهید بشویم نه اینکه برگردیم.

پس از گذشت یک سال از تشکیل تیپ ابوذر در سال ۶۵ و با به شهادت رسیدن تعدادی از نیرو‌های این تیپ، پشتیبانی خوبی از سوی قرارگاه در رابطه با این تیپ صورت نگرفت و فرماندهان این تیپ تصمیم به انحلال آن گرفتند. نیرو‌های تیپ ابوذر از آن روز به عنوان یکی از غمگین‌ترین روز‌های عمر خود یاد می‌کنند.

مستند «در جستجوی تاریخ گمشده» روایتی از افغانستانی‌هایی است که در جبهه‌های دفاع مقدس حضور یافتند. این مستند به کارگردانی «ساسان فلاح فر» در مرکز رسانه فاطمیون تولید شده و جمعه هشتم مهر از ساعت ۱۰ صبح در سالن هویزه مشهد مقدس به اکران عمومی درخواهد آمد.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار