دستیار ویژه و قائم‌مقام در امور جامعه هدف بنیاد شهید:

دولت سعودی هنوز پاسخ روشنی درباره فاجعه منا ارائه نکرده است

«ثقفی» با اشاره به مسئولیت دولت سعودی در خصوص فاجعه منا، گفت: متأسفانه دولت سعودی از ابتدا زیر بار کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی نرفت و خودشان کمیته‌ای تشکیل دادند و تا امروز هم پاسخ روشنی پس از هفت سال ارائه نکرده‌اند.
کد خبر: ۵۴۸۳۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۰ - 01October 2022
دولت سعودی هنوز پاسخ روشنی درباره فاجعه منا ارائه نکرده استبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، همایش سراسری «لاله‌های سفید» ویژه بزرگداشت شهدای منا، امروز (شنبه) با حضور «سید صادق حسینی» رئیس سازمان حج و زیارت، حجت‌الاسلام والمسلمین «سید عبدالفتاح نواب» نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت، حجت‌الاسلام والمسلمین «سید علی قاضی عسکر» تولیت آستان مقدس حرم عبدالعظیم حسنی، «کامیار ثقفی» دستیار ویژه و قائم مقام در امور جامعه هدف بنیاد شهید و امور ایثارگران و جمعی از مسئولان شهر ری، در سالن «شیخ صدوق» حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار شد.

دستیار ویژه و قائم مقام در امور جامعه هدف بنیاد شهید و امور ایثارگران در این مراسم، با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ضرورت زنده نگه داشتن یاد شهدای فاجعه منا، اظهار داشت: گفته شده است که در فاجعه منا، بین ۲ تا هشت هزار نفر از حجاج با لب تشنه به شهادت رسید‌ه‌اند که در این بین ۴۶۵ تن از شهدا مربوط به ایران اسلامی بودند.

وی افزود: شهدای عزیزی که به فیض شهادت نائل آمدند، از پاک‌ترین انسان‌های زمان خود بودند. از زمانی که مُحرم شدند و یا از زمانی که نیت حج کردند، با اطاعت از فرامین الهی و حرام کردن حلال خدا، نشان دادند می‌توان تسلیم محض فرمان خداوند بود.

ثقفی تصریح کرد: حج از این منظر یک رزمایش بزرگ است که نشان می‌دهد می‌توان بی‌آنکه معصوم بود، تسلیم خداوند شد. شهدا طواف را در محضر خداوند انجام دادند. روزی گرفتن این شهدا در محضر خدا، روزی گرفتنی متفاوت و نزد پروردگار بودن آن‌ها به نوعی دیگر است و علاوه بر اینکه جایگاه‌شان در بهشت دیده می‌شود، به وجهه الله نظر پیدا می‌کنند.

وی با بیان این‌که شهدا در جنت مأوا می‌گزینند که برای خانواده‌های معظم شهدا دلگرمی است، گفت: از این جهت شهادت را تبریک می‌گوییم؛ چراکه بهترین نقطه‌ای است که انسان بدان می‌رسد و شهدای منا در بالاترین جایگاه که جایگاه شهادت است، قرار دارند؛ در واقع طواف‌شان را در محضر خداوند انجام دادند و این بالاترین چیزی است که انسان می‌تواند به دست بیاورد.

ثقفی در خصوص مسئولیت دولت سعودی در خصوص فاجعه منا، بیان کرد: مطالباتی که از سوی نظام و خاصه رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان شد، تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی و اخذ مطالبات به حق خانواده شهدا و پرداخت دیه است. متأسفانه دولت سعودی از ابتدا زیر بار کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی نرفت و خودشان کمیته‌ای تشکیل دادند و تا امروز هم پاسخ روشنی پس از هفت سال ارائه نکرده‌اند. در عین حال تعهدات دیگر را هم عملی نکردند. حادثه مشکوک بود و چند روز قبل هم حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام به وقوع پیوست که آن هم محل تأمل است.

دستیار ویژه و قائم مقام در امور جامعه هدف بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه کف موضوع در این فاجعه، بی‌مسئولیتی دولت سعودی است، افزود: اینکه چرا تعداد زیادی شهدا از جمهوری اسلامی بوده و زمانی که حجاج ایرانی به گذرگاه رسیدند، این حادثه به وقوع پیوست، محل بررسی بوده و این موضوعات ضرورت پیگیری حقوقی موضوع را بیشتر کرده است؛ اما به دلیل نداشتن روابط دیپلماتیک، نتوانستیم کار را جلو ببریم و البته ستادی در وزارت امور خارجه برای این موضوع تشکیل شده است.

ثقفی گفت: همه شهدا در مسیر خدا و در راه کسب رضایت خدا جهاد کردند. هجمه‌های بسیاری در طول ۴۰ سال به انقلاب اسلامی شده است، اما دشمنان نتوانستند آسیبی برسانند که این باعث تحیر آن‌ها شده است. ایمان و باور عملی به خداوند و مشاهده درست بودن وعده‌های خداوند، جایگاه انقلاب اسلامی را نشان می‌دهد؛ البته آسیب‌هایی هم وارد شده که به واسطه نقاط ضعف ما بوده است. از این رو تبیین عظمت جمهوری اسلامی را رهبر معظم انقلاب اسلامی یک جهاد می‌دانند.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی در پیگیری آرمان‌های خود مُصر است و همیشه هجمه‌های بسیاری در زمینه‌های مختلف به سمت انقلاب اسلامی بود و بر اساس تحلیل دشمنان، نباید این انقلاب تا به امروز دوام می‌آورده است؛ اما موجب تحیر آن‌ها شده که این انقلاب هر روز قوی‌تر شده است.

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین «سید عبدالفتاح نواب» نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت، با اشاره به جایگاه شهدای حج، اظهار داشت: این شهدا منعمین خدا و انتخاب شده هستند. یکایک این لب‌تشنگان جز آن‌چه خدا از ما خواسته است، چیزی نمی‌خواهند؛ چراکه جان خود را در راه خدا داده‌اند.

حجت‌الاسلام نواب با بیان این‌که بعثه مقام معظم رهبری در خدمت خانواده‌های شهدا به ویژه شهدای مناست، گفت: تلخ‌ترین روز تاریخ حج برای همه، روز عید قربان حج سال ۱۳۹۴ بود. روحانی کاروانی می‌گفت طاقت ندارم از این راهرو بروم تعدادی از زائران کاروان از دنیا رفتند و خانواده آن‌ها گریه می‌کنند و من زمانی که از این‌جا گذر می‌کنم، بی‌اختیار اشک می‌ریزم.

وی افزود: اگر از این شهدا بپرسیم چه چیزی از ما می‌خواهید، می‌گویند همان چیز که خداوند در قرآن فرموده را انجام بدهید. شما ببینید مردم برای زیارت مزار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تا شهر کرمان می‌روند و ایشان نیز می‌گفت که دستورات خداوند را انجام دهید؛ خداوند می‌فرمایند هر کجا دچار کاستی شدید و نظرها مختلف شد، مرجع خدا و رسول خداست؛ پس برای حل مشکلات باید نگاه به آن کانون نورانی کرد.

همچنین «عبدالله مرتضوی» مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌های استان تهران نیز در این همایش اظهار داشت: سلام و سلامت خداوند به تمامی شهدا به‌ویژه به شهدای منا که در دیار غربت به خداوند پیوستند. خداوند می‌فرماید فقط خودش می‌داند که چه اجری برای شهدا تعیین کرده است و امیدوارم لیاقت شهید شدن را خداوند به ما اعطا کند.

در پایان این مراسم تعدادی از خانواده‌های شهدای حج و منا با حضور مسئولان تجلیل شدند و مزار شهید منا در جوار حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) گلباران شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار