آزاده‌ای که برای حفظ حرمت رهبرش جان داد

بعد از اسارت «غلامرضا چاغروند» نیروهای بعثی وی را وادار می‌کنند تا به امام خمینی (ره) توهین کند، اما چاغروند ایستادگی می‌کند تا جایی که به خاطر توهین نکردن به حضرت امام (ره) وی را با سرنیزه به شهادت می‌رسانند.
کد خبر: ۵۴۸۷۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۷ - 06October 2022

مروری بر زندگینامه شهید خلبان «غلامرضا چاغروند»به گزارش دفاع‌پرس‌ از خرم آباد، شهید خلبان «غلامرضا چاغروند» در دوازدهم بهمن ۱۳۳۱ در شهرستان خرم‌آباد دیده به جهان گشود. پس از پایان تحصیلاتش در ۱۳۵۳ به استخدام هوانیروز درآمد و پس از گذراندن آموزش زبان انگلیسی و دوره‌های مختلف نظامی در تهران و مرکز آموزش هوانیروز اصفهان با درجه ستوان سومی ترخیص شد.

در ۱۳۵۵ به علت درگیری با رئیس وقت شهربانی اصفهان مدت یک ماه در بازداشتگاه ارتش محبوس شد.

در سال ۱۳۵۷ با اوج‌گیری انقلاب اسلامی همراه با دیگر انقلابیون در تمام راهپیمایی‌ها شرکت می‌کرد. پس از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۸ همزمان با شورش گروهک‌های معاند در کردستان به پایگاه هوانیروز کرمانشاه منتقل شد و در عملیات‌های مختلفی به مبارزه با آن‌ها پرداخت.

وی تا ۳۰ شهریور ۵۹ در کردستان خدمت کرد. پس از آن با حمله عراق به خاک جمهوری اسلامی به جبهه ایلام اعزام شده و در آن‌جا مشغول خدمت شد. آخرین مأموریت چاغروند در بعدازظهر ۱۲ مهر ۵۹ انجام گرفت در آن روز خلبان چاغروند و کمک خلبان وی ستوانیار مصری و گروهبان یکم عادل موسوی عازم مأموریت به منطقه دهلران شدند.

تا مدتی اطلاعی از هلی‌کوپتر و دیگر سرنشینان آن به دست نیام تا این‌که خبر مصاحبه چند نفر از سرنشینان بالگرد از رادیو عراق پخش شد و اقوام خلبان چاغروند به کمیته هلال‌احمر مراجعه کردند. ولی نام وی در میان اسامی اسرا نبود.

پس از شش ماه از طریق خانواده گروهبان موسوی نامه‌ای به دست خانواده چاغروند رسید که متن آن این چنین بود «ما در ظهر دوازدهم مهر ۹۵  در مرز دهلران اسیر شدیم خلبان چاغروند شهید شد و خلبان حسین مصری را که تیر خورده بود به بیمارستان منتقل کردند. لطفا به خانواده‌های آن‌ها اطلاع دهید»

«دیوان جالیزی» از شاهدان سقوط هلی‌کوپتر می‌گوید: «در بعدازظهر دوازدهم مهر ۵۹ یک بالگرد در منطقه دهلران در حال پرواز بود. منطقه چند ساعت قبل به‌علت عقب‌نشینی نیروهای ایرانی در اشغال نیروهای بعثی بود. نیروهای دشمن به محض دیدن بالگرد آن را مورد هدف گلوله‌های خود قرار دادند بالگرد به‌سمت کوه‌های اطراف پرواز کرد و به‌علت اصابت گلوله به هلی‌کوپتر و زخمی شدن کمک خلبان در یک کیلومتری جالیز بر زمین نشست.

بلافاصله نیروهای مهاجم هلی‌کوپتر را به محاصره درآوردند و سرنشینانش را به اسارت درآوردند فرمانده بعثی‌ها از خلبان می‌خواهد به امام امت توهین کند که با مقاومت چاغروند روبه‌رو می‌شود. این ایستادگی و مقاومت ایشان تا جایی ادامه دارد که یکی از افسران عراقی با سرنیزه به‌سمت او حمله می‌کند و وی را به شهادت می‌رساند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار