دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

نقش شهید باقری در تاسیس توپخانه سپاه به روایت شهید طهرانی‌مقدم

شهید «حسن طهرانی مقدم» در کتاب «ملاقات در فکه» روایتی از چگونگی شروع به کار توپخانه سپاه و حمایت‌هایی که صورت گرفت را آورده است.
کد خبر: ۵۵۵۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۰ - 12November 2022

نقش شهید باقری در تاسیس توپخانه سپاه به روایت شهید طهرانی‌مقدمبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، انتشارات مرز و بوم در صفحه مجازی خود روایت شهید حسن طهرانی مقدم بنیانگذار واحد توپخانه سپاه از حمایت‌های شهید حسن باقری را منتشر کرده است که در ادامه می‌خوانید.

«پس از شهادت دکتر چمران، حسن باقری نامه‌ای به من داد، به استانداری رفتم و خمپاره‌های متعلق به ستاد جنگ‌های نامنظم را تحویل گرفتم. در پاییز سال ۶۰ موضوع تمرکز آتش را با حسن باقری مطرح کردم. گفتم در آتش پشتیبانی مشکل داریم، نباید پراکنده و بی‌هدف باشیم، باید تطبیق آتش برقرار کنیم. گفتم: آتش داریم، ولی آتشمان فرمان ندارد. سیستم ما نیاز به مدیریت و تمرکز آتش دارد.

حسن به قدری باهوش بود که بلافاصله طرح مرا تکمیل کرد. نامه برای آقا محسن نوشت که اجازه بدهید ایشان آتش سپاه را در جنوب سازماندهی کند. از آقا محسن حکم گرفت و گفت برو سازماندهی کن. به چهار قرارگاه معرفی‌ام کرد. من هم از طریق قرارگاه نیروهایشان را توجیه می‌کردم. در سپاه سبکی برای ثبت کردن آتش وجود نداشت. روش‌ها را به کار گرفتیم و آموزش دادیم.

فرمانده لشکر‌ها واحد توپخانه را تحویل نمی‌گرفتند. فقط حسن از ما حمایت می‌کرد. هر چه می‌شد سراغ حسن می‌رفتیم. در ابتدا توپخانه سپاه به هم ریخته بود. مثلا در یک واحد چهار قبضه آتشبار بود که مدلشان با هم فرق می‌کرد. گفتم توپ‌ها هم باید کالیبر شوند. هر فرمانده‌ای باید یک‌سری توپخانه می‌داد یک‌سری توپخانه می‌گرفت؛ مثلا کالیبر ۱۳٠ را می‌داد و کالیبر ۱۵۵ می‌گرفت. نامه‌اش را تنظیم کرده بودیم و آقا محسن آن را ابلاغ کرده بود.

پیش احمد کاظمی می‌رفتم می‌گفت نمی‌شود برو. احمد متوسلیان زیر بار نمی‌رفت. به قدری رفتم و آمدم که نهایتا به آقا رحیم گفتم که کسی به نامه‌های شما توجه نمی‌کند. گفت: چه کار کنم حرف گوش نمی‌کنند. منتهی حسن باقری با آن‌ها برخورد کرد و مشکل حل شد. در عملیات فتح‌المبین، فتح‌الله جعفری ۱۵۷ قبضه توپ غنیمتی گرفت. پیش وحید آمدیم که ایشان هم قبضه ۱۲٠ از خارج می‌خرید و با هواپیما برای ما مهمات می‌آورد. این‌ها اساس توپخانه سپاه شد. کار توپخانه را از عملیات بیت‌المقدس شروع کردیم. یک عده نیرو‌های باهوش و پابرهنه در جنگ بودند. فرماندهان جنگ باهوش و درایت جنگ را مدیریت کردند. دست خالی بودیم، ولی مغز‌های متفکر مثل حسن باقری حضور داشتند. در جنگ با بازدهی بالای ۹۲ درصد می‌جنگیدیم.»

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها