در برنامه تهران ۲۰؛

مقتدایی: پیام اقدامات تروریستی گرفتن آرامش از مردم است/ کوشکی: فضای مجازی ولنگار عامل اغتشاشات است

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به بررسی حوادث تروریستی و اغتشاشات اخیر پرداختند.
کد خبر: ۵۵۶۹۶۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸ - 20November 2022

مقتدایی: پیام اقدامات تروریستی گرفتن آرامش از مردم است/ کوشکی: فضای مجازی ولنگار عامل اغتشاشات استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس،  «عباس مقتدایی» نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و «محمدصادق کوشکی» عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با حضور در برنامه تلویزیونی تهران ۲۰ به بررسی حوادث تروریستی در برخی مناطق کشور پرداختند.

مقتدایی در این برنامه درباره اتفاقات دو ماه اخیر و تغییر جنس فضا و صف‌بندی جریان رسانه‌ای در عملیات‌های تروریستی، اظهار داشت: یکی از مقدمات تغییر صف‌بندی این است که سواد رسانه‌ای افزایش پیدا کند. همچنین خود افراد، رسانه ملی و خبرگزاری‌ها در این راستا تلاش کنند. اگر دو ماه قبل کسی چیزی می‌گفت، می‌گفتیم که این شخص از ابعاد گوناگون ماجرا خبری نداشته؛ اما اکنون طراحی‌ها مشخص شده است. کسانی که طراحی اغتشاشات را به عهده دارند، هر وقت که به خواسته‌شان نمی‌رسند به بازتولید یک روش دیگر دست می‌زنند.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آن‌ها امروز وارد فضای کشته‌سازی در جامعه برای افزایش احساس ناامنی شده‌اند. ابعاد مختلف موضوع روشن شده و می‌دانیم که یک مجموعه بیرون مرز‌ها دارند عملیات را طراحی می‌کنند؛ اما آن‌ها خیال می‌کردند که با هیاهو و بلوا یک فضای رعب‌آوری ایجاد می‌شود و از جانب مردم همراهی خواهند داشت. الان کاملا مشخص است که مردم خط خود را جدا کرده و بهای امنیت خود را می‌دانند.  

وی افزود: گلایه‌های مردم به جای خود باقی است؛ من پشت تریبون مجلس خواست مردم را مطرح می‌کنم. اما عملیات فریب دشمن هم دارد خودش را نشان می‌دهد. هوشیاری مردم آن‌ها را از همراهی ناامید کرد.  

مقتدایی ادامه داد: سناریو دوم آن‌ها این است که خشونت را در لایه‌های مختلف مردم اجرا بکنند. خشونتی که در عملیات تروریستی شاه‌چراغ، ایذه و اصفهان داشتند یک پیام دارد و آن هم این است که زمینه پیشرفت ایران را متوقف کنند و آرامش را از مردم بگیرند.

فضای مجازی ولنگار عامل اغتشاشات است

محمدصادق کوشکی در ادامه درخصوص چرایی وقایع اخیر گفت: آنچه که ما از روز نخست این حوادث دیدیم از گفته‌های نخست‌وزیر پیشین اسرائیل گرفته تا اظهارات دبیر حزب کومله و تمام این پیام‌های آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها، می‌گویند که این اتفاق برنامه‌ریزی شده بوده و تصادفی نیست.  

وی افزود: من قائل نیستم که در ابتدا مردم بودند و جدا شدند. چون از ابتدا مطالبه مردمی نبوده است. الان اگر به مردم بگوییم مشکل شما چیست جوابشان مشکلات اقتصادی است. مگر این شورش از اول تا الان یک شعار اقتصادی داشته؟ اصلا ربطی به مردم ندارد. از این صریح‌تر که مقامات سعودی و اسرائیلی بگویند برنامه‌ریزی است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: شاهد جنگ قرن بیست و یکمی هستیم. این جنگ مانند جنگ آمریکا با ویتنام و عراق نیست که هزینه کنند و کشته بدهند. جنگی است که برای‌شان رایگان تمام می‌شود، چون هزینه را سعودی می‌دهد و کشتگان را مردم ایران باید بدهند. هیچ سرباز خارجی کشته نمی‌شود. این جنگ بیست و یکمی با اینکه دارای لایه‌های مختلفی از خشونت است، اما بار اصلی آن به روی رسانه‌ها است.  

وی با اشاره به آسیب‌های فضای مجازی ادامه داد: رهبر انقلاب گفتتد این فضای مجازی ولنگار است. علاوه بر ایشان کارشناسان هم فراوان گفتند که فضای مجازی توپخانه دشمن برای زدن ذهن ایرانیان است. بخشی از هر آنچه که در فضای سعودی اینترنشنال گفته می‌شود را برخی باور می‌کنند.

کوشکی با اشاره به بی تفاوتی به قانونمندی فضای مجازی در ده سال گذشته، تصریح کرد: این بی تفاوتی فرصتی برای دشمن ما ایجاد کرد و دیدیم در این ده سال مسئولان چشم خود را به روی فضای مجازی ولنگار بستند. این‌ها موجب سو استفاده دشمن شد.

وی خاطرنشان کرد: به همین خاطر اگر صد بار هم در رسانه ملی تصویر نشان بدهی که تروریست این کار را کرده می‌گویند کار خودشان است. چرا؟ چون ما شهروندانمان را در توپخانه جنگ بیست و یکمی رها کردیم.

این استاد دانشگاه افزود: اینکه من به مردم بگویم در این گلوله باران باشید و خودتان سوادتان را بالا ببرید، نمی‌شود. فضای مجازی غربی‌ها قوانین سخت دارد. امنیت، منافع ملی و منافع شهروندان خط قرمز فضای مجازی آلمانی‌ها است. اما در ایران چنین نبود.

وی گفت: لایه اساسی ترورسیم از سال ۹۰ در فضای مجازی شروع شد. رهبر انقلاب در تمام این سال‌ها گفته‌اند که این فضا ولنگار است. مجلس انقلابی در این دو سال نمی‌توانست آن را قانونمند کنند؟

جدایی صف بدنه عمومی جامعه از اغتشاشگران 

مقتدایی در ادامه گفت: تعداد افرادی که در اغتشاشات حضور دارند علی‌رغم تمام این هیاهو‌هایی که رخ داده، زیاد نیست. ما ۸۵ میلیون نفر هستیم. مردم با اغتشاش‌گران متفاوت هستند. مردم تواقعاتی دارند که عملی نشده است. در زمینه‌های اقتصادی و ... حرف‌های شنیدنی از مردم داریم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بعد از حادثه شاهچراغ مجلس بیانیه داد و این جنایت را محکوم کرد و گفت کسانی که مثل داعش گرگ صفتی می‌کنند به سزای عملشان برسند. ناگهان از جایی گفتند که نمایندگان مجلس خواستار اعدام شده‌اند که چنین حرفی نزده بودند. آیا رسانه‌های خارجی رویکرد اغتشاش‌گرانی که از قتل هم فروگذار نکردند را محکوم کردند؟ آیا کسانی که اغتشاش می‌کنند، کارشان شبیه اعتراض است؟ کسی که در دانشگاه فحاشی می‌کند اصول اولیه انسان فرهیخته را دارد؟ این‌ها چیزی نیست که به بدنه عمومی جامعه ربط داشته باشد.  

نهاد‌هایی که در قانونمندی فضای مجازی اهمال کردند باید پاسخگو باشند

کوشکی در مقابل گفت: طی تروری که اتفاق افتاده مجموعا ۱۰۰ شهید از مردم عادی تا پلیس و بسیحی داده‌ایم. اما الان آنچه مورد ترور است ذهن مردم ایرانی است. این تروریسم ادراک مردم را هدف گرفته است.  

عضو هیئت‌علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: در دهه ۶۰ ما ظرف یک سال ۵۰۰۰ شهید ترور داشیتم. تروریست‌ها هم ایرانی بودند. اما الان میزان شهدای ما به آن اندازه نیست، اما بخشی از جامعه ما قربانی توپخانه‌هایی شده که در تلفن همراه در دسترسشان بود. جالب این‌جا است که وزیر اطلاعات در سخنرانی خود از فضای مجازی به عنوان ابزار‌های اصلی تهاجم یاد کرد. اما در همان روز‌ها می‌گویند دوباره این فضا رفع فیلتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: دو سال مطالبه رهبری درباره قانونمندی فضای مجازی روی زمین ماند.  

مجلس به دنبال تامین منافع ملت است

مقتدایی نیز تصریح کرد: مجلس مجموعه‌ای از کمیسیون‌های تخصصی دارد که به دنبال منافع ملت هستند. کشور ما ساختار‌های قانونی حقوقی دارد. مجلس در این خصوص به تمام نکات عمل کرده و کوتاهی نکرده است. ما در این خصوص طرحی آوردیم و گفتند که این طرح بر فلان اصل قانونی اساسی منطبق نیست و دولت باید لایحه بیاورد تا اجرا بشود.  
نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس به دنبال تامین منافع ملت است. این اقدام در قالب طرح شدنی نیست و باید با دولت رایزنی کنیم تا لایحه بیاورد. خانه ملت اقدام کرده و هنوز هم پیگیر است. هر چیزی که مجلس تشخیص داده حاصل جمع نیاز جامعه بوده است.

وی با اشاره به برخورد‌های دوگانه سازمان ملل، افزود: همین الان سازمان ملل آمد تحت تاثیر قدرت‌های بزرگ قطع نامه‌ای صادر کرده که مبانی حقوقی ندارد و سیاسی است. در همین حال رسانه‌ها دارند به سازمان ملل در حالی که ما قربانی تروریست شده‌ایم، فشار می‌آورند. فشار سوم را سفارتخانه‌های خارجی در داخل ایجاد می‌کنند. بعضی که کاملا مشهود است و دارند اغتشاشات کف میدان را جلو می‌برند.  

مقتدایی تاکید کرد: جنگ احزاب رسانه‌ای در کنار احزاب سیاسی یک هدف را دنبال می‌کند و آن این است که که افکار عمومی قبول کنند ایران ناامن است. چون ایران راه ارتباط با آسیا را پیدا کرده، نگران شده‌اند. آن که در اغتشاش است از جنس مردم نیست. مردم در کنار انتقاد صف خود را از دشمن جدا کرده‌اند.

باید جلوی تروریسم رسانه‌ای را بگیریم

کوشکی نیز با اشاره به اقدامات نهاد‌های مربوطه در حوزه فضای مجازی گفت: فقط ایران، افغانستان و عراق و یکی دو کشور دیگر هستیم که فضای مجازی‌مان ولنگار است. ذهن مردم ما بمباران می‌شود.

وی افزود: ما باید جلوی تروریسم رسانه‌ای را بگیریم. اگر مجلس و دولت به وظیفه‌شان عمل کرده بودند ما در این دو ماه این مشکلات را نداشتیم.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار