باج خواهی احزاب ائتلافی از نتانیاهو

در حالی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر مکلف رژیم صهیونیستی چهار سال است به خاطر فساد و اختلاس از این دادگاه به آن دادگاه می‌رود و هنوز هم پرونده‌های او در جریان است، باج خواهی بتسلئیل اسموتریچ و ایتامار بن گویر از بی بی، وی را با سردرگمی مواجه کرده است.
کد خبر: ۵۵۷۶۵۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴ - 23November 2022

باج خواهی احزاب ائتلافی از نتانیاهو

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، نتانیاهو که در انتخابات اخیر کِنِسِت تمام تلاش خود را کرد تا بیشترین کرسی‌های پارلمان رژیم صهیونیستی را در ائتلاف با احزاب راستگرای افراطی در سرزمین‌های اشغالی برای تشکیل کابینه این رژیم بدست بیاورد، این روز‌ها به مشکلات عدیده‌ای همچون باج خواهی احزاب ائتلافی مواجه شده است و نمی‌داند چکار کند.

شرایطی که نتانیاهو این روز‌ها از داخل و خارج ائتلاف تشکیل کابینه به او وارد شده، وی را در فشار سنگینی قرار داده و باید منتظر بود و دید، آیا اختلافات احزاب راست افراطی در سرزمین‌های اشغالی به سرکردگی بی بی اجازه می‌دهد تا وی کابینه این رژیم را طی مهلت ۳۵ روزه قانونی که از ۲۲ آبانماه آغاز شده تشکیل دهد یا این که هرتسوک پس از مهلت یاد شده فرد دیگری را برای تشکیل کابینه این رژیم معرفی خواهد کرد.

یکی از مشکلاتی که این روز‌ها گریبان نتانیاهو را گرفته، باج خواهی "بتسلئیل اسموتریچ" رییس حزب "صهیونیسم دینی" از سران احزاب ائتلافی با وی در انتخابات کِنِسِت می‌باشد؛ وی خواهان کرسی وزارت جنگ در کابینه بی بی می‌باشد و ابتدا اعلام کرده بود که به هیچ وجه از درخواست خود عقب نشینی نمی‌کند، اما وی در عین با فشار‌های آمده ذره‌ای از درخواست خود کوتاه آمده و گفته که حاضر است از کرسی وزارت جنگ دست بکشد به شرط آنکه کرسی وزارت دارایی با اختیاراتی گسترده به او داده شود.

نتانیاهو که خود آخرِ فاسدان در سرزمین‌های اشغالی می‌باشد و وزارت دارایی را برای نزدیکان خود نگاه داشته با این پیشنهاد اسموتریچ به دردسر بزرگی افتاده است، چرا که اختیار تمام پول‌ها و دارایی‌های نامشروع رژیم صهیونیستی به دستان فرد دیگری خارج از حزب لیکود می‌افتد و این برای او اصلا خوشایند نیست.

اسموتریچ درخواست دیگری نیز از نتانیاهو دارد و آن این که طبق توافق صورت گرفته میان طرفین، نتانیاهو باید پس از روی کار آمدن به عنوان نخست وزیر رژیم صهیونیستی مناطقی از سرزمین فلسطینیان در کرانه باختری را به اراضی اشغالی الحاق کند. از قرار معلوم نتانیاهو در حال حاضر با درنظر گرفتن واکنش دولت آمریکا، اشتیاقی در مورد پذیرش درخواست اسموتریچ ندارد، زیرا نگران آن است که این اقدام موجب از دست رفتن فرصت‌های دستیابی به توافقنامه‌های عادی‌سازی بیشتر با کشور‌های عربی شود.

البته "ایتامار بن گویر" رییس حزب "عوتسما یهودیت" (قدرت یهودی) نیز که جزو ائتلاف احزاب راست گرای افراطی همراه نتانیاهو می‌باشد نیز همچون اسموتریچ خواستار وزارت جنگ در کابینه بی بی می‌باشد، مساله‌ای که مشکلات بی بی را چند برابر کرده است.

البته این باج خواهی‌ها و اختلافات فقط نمونه‌ای از مشکلات درون ائتلاف احزاب افراطی با نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی می‌باشد و اگر اختلافات ائتلاف شکست خورده در انتخابات کِنِسِت با بی بی و همچنین شرایط امنیتی این روز‌های سرزمین‌های اشغالی که روزانه چندین آتش سوزی و انفجار بمب صورت می‌گیرد را به آن بیفزاییم، نتانیاهو باید سر به بیابان بزند یا به دریا.

منبع: ایرنا 

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار