یادداشت/ حجت‌الاسلام صاحبقرانی

«جنگ شناختی» شگرد شیطان در آخرالزمان

شیطان آنچنان به تزیین وقایع می‌پردازد که گویا حقیقت همان است که او می‌نماید و گویا حقایقی که تو با چشم خود می‌بینی چیزی جز خطای دید نیست!
کد خبر: ۵۵۷۷۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۳ - 24November 2022

گروه استان‌های دفاع‌پرس - حجت‌الاسلام «هادی صاحبقرانی» مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی؛ یکی از گمشده‌های بزرگ بشر در طول تاریخ حیات پر فراز و نشیبش، معرفت و شناخت است.

همان که بدون آن مجهولات بسیاری در زندگی انسان بدون جواب می‌ماند. همان که گاه دشمنی‌های انسان به جهت نرسیدن به آن شکل می‌گیرد. گمشده‌ای که سالیانی دراز انسان‌ها بر اساس آن آزموده شدند و چه بسیار افرادی که در این آزمون مردود شدند و در مسیری که باید، قرار نگرفتند و از جرگه انسانیت خارج شدند.

چه پیامبرانی که تلاش کردند انسان‌ها با رشد عقلانیت، معرفت کسب کنند و مسیر درست را بپیمایند و چه دشمنانی که برای پیشبرد اهداف و مقاصد خود مانع شناخت درست مردم از واقعیت‌های پیرامونشان شدند و با تولید روایت نادرست، حقایق را وارونه جلوه دادند تا مردم نتوانند حقیقت را آنگونه که هست ببینند.

چه خوش فرمود رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله که پروردگارا اشیاء را آنگونه که هست به من بنمایان.

و چه زیبا فرمود امیر بیان امام علی علیه السلام که بین حق و باطل تنها چهار انگشت فاصله است و با حرکت دست خود بین چشم و گوش را نشان داد.

امروز تاریخ در حال تکرار است و مردم دوباره در بوته آزمایش قرار گرفته‌اند. آزمایشی سخت ولی شیرین و رشدآفرین در علم، در عقل، در بینش و عمق نگاه و دست شستن از ظاهرنگری؛ ظاهرنگری که شیطان پس از رانده شدن، آن را دستاویزی برای اغوا و فریب فرزندان آدم قرار داد.

شیطان آنچنان به تزیین وقایع می‌پردازد که گویا حقیقت همان است که او می‌نماید و گویا حقایقی که تو با چشم خود می‌بینی چیزی جز خطای دید نیست!

آری؛ شیطان استاد این جنگ_شناختی است و از ابتدای خلقت انسان تا روزی که باشد از این روش دست برنمی‌دارد، روشی که هم کم‌هزینه است و هم عمومیت بیشتری دارد.

اگر انسان در شناخت دچار انحراف شد، دیگر نمی‌تواند در مسیر رسیدن به قله‌های بزرگ پیشرفت و انسانیت و کمال قرار بگیرد‌، چراکه در این مسیر، شرط لازم، شناخت صحیح از راه و راهنما و مقصد است.

بلای امروز ما، آنچه ما را دچار خطای محاسباتی کرده، همین خطای شناختی و اتکاء به داده‌های شیطانی در انتخاب راه پیش رو است.

آخرالزمان شدت جنگ شناختی بالا می‌گیرد و تنها راه سلامت در این جنگ همه‌جانبه، توجه به راهنماست و شیطان برای بازداشتن مردم از توجه به راهنمای هدایت‌گر و امیدبخش تمام توان خود را به کار می‌گیرد.

برای همین روزهاست که امام صادق علیه السلام دعای معرفت را توصیه فرموده‌اند اللهم عرفنی نفسک فانک ان لم تعرفنی نفسک لم اعرف نبیک اللهم عرفنی نبیک فانک ان لم تعرفنی نبیک لم اعرف حجتک اللهم عرفنی حجتک فانک ان لم تعرفنی حجتک ضللت عن دینی.

و چقدر شناخت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در این کوران حوادث ضرورت دارد که رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: اگر کسی امام زمان خود را نشناسد با مرگ جاهلیت از دنیا رفته است.

پروردگارا ما را اهل معرفت قرار بده و از جهل برهان.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار