در نشست رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با دانشجویان:

برخی تصویرسازی‌ها در مورد امتیازات ایثارگران درست نیست

قاضی زاده هاشمی گفت: نرخ سهمیه ایثارگران در قانون اشتغال ۲۵ درصد در دستگاه‌های دولتی است در حالی که هفت درصد کارکنان شاغل در دولت از ایثارگران هستند، ولی در جامعه این سهمیه به گونه‌ای دیگر مطرح و تصویرسازی شده است و یا اینکه نرخ ایثارگران فاقد مسکن در جامعه نسبت به مردم دیگر بیشتر است.
کد خبر: ۵۵۷۷۸۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲ - 24November 2022

برخی تصویرسازی‌ها در مورد امتیازات ایثارگران درست نیستبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه سفر استانی به قزوین در نشست «مسئولین پای میز مطالبه» در جمع دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین در سالن بوستان این دانشگاه حضور یافت و به سؤالات دانشجویان پاسخ گفت.

وی در این نشست در مورد عدم اجرای قوانین در کشور گفت: اینکه چرا در اجرای قانون نتایج و اهداف پیش‌بینی شده حاصل نمی‌شود از سؤالات مهم است. شکل‌گیری قانون در جامعه امری تدریجی است، زیرا ما با عامل انسانی روبرو هستیم و انسان شخصیت جامعه‌پذیر دارد، هر فرد بر اساس تفکرات و باور‌های خانواده رشد می‌کند و جامعه حاصل این رفتار‌ها و تفکرات است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به قوانینی که در جامعه حاکم است، خاطرنشان کرد: نظام ما مردم‌پذیر و اسلامی است و امام خمینی (ره) با پیروزی انقلاب اسلامی مردم را به مجاهد تبدیل کردند، مطالبه‌گری در جامعه یک نوع مجاهدت است. در مورد برخی قوانین نوع نگاه‌های متفاوتی وجود دارد. در حوزه‌های مختلف این تفاوت دیدگاه و اختلاف‌نظر در چارچوب قانونی وجود دارد، اما نتیجه آن قانون است و قانون فصل‌الخطاب می‌شود به عنوان نمونه افرادی در کشور فداکاری کردند تا ما در فضای امن زندگی کنیم و مجلس در طول این ۴۰ سال امتیازاتی را برای ایثارگران تصویب کرده است که البته ممکن است اختلاف‌نظر‌هایی وجود داشته باشد، ولی چارچوب قانونی برای این موضوع وجود دارد.
 
ملاک و فصل‌الخطاب خدمات‌رسانی به ایثارگران قانون است

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد ادامه سهمیه‌های ایثارگران به عنوان نهادی مسئول این قضیه را دنبال می‌کند، اما اینکه آیا این تسهیلات باید برای ایثارگران در نظر گرفته شود، باید گفت که نهاد‌های بسیاری در کشور این نوع خدمات را به مردم ارائه می‌دهند. نرخ سهمیه ایثارگران در قانون اشتغال ۲۵ درصد در دستگاه‌های دولتی است در حالی که ۷ درصد کارکنان شاغل در دولت از ایثارگران هستند، ولی در جامعه این سهمیه به گونه‌ای دیگر مطرح و تصویرسازی شده است و یا اینکه نرخ ایثارگران فاقد مسکن در جامعه نسبت به مردم دیگر بیشتر است.

دکتر قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه ایثارگران باید در جامعه در اولویت باشند، گفت: متوسط سن جامعه ایثارگری ۶۰ سال و میانگین سن فرزندان شهدا در جامعه ۴۰ سال است این در حالی است که متوسط سن جامعه در کشور ۳۲ سال است. فرزندان جانبازان در جامعه بیش از ۳۵ سال سن دارند، ولی نرخ بیکاری در ایثارگران بیشتر از جامعه است و فقط ذهنیت منفی نسبت به این عزیزان ایجاد شده است. این درحالی است که در همه کشور‌های دنیا بعد از جنگ جهانی به سربازان بعد از جنگ تسهیلاتی ارائه داده می‌شود.
 
افرایش ۱۰۰ درصدی خدمات رفاهی جامعه ایثارگری

معاون رئیس جمهور با اشاره به ترمیم وام اشتغال ایثارگران گفت: تسهیلات ۱۵۰ و ۳۰۰ میلیونی برای ایثارگران در نظر گرفته شده است و در دولت سیزدهم خدمات رفاهی به ایثارگران بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است. اگر کارآفرینی قدرتمند باشد و اشتغال فناورانه ایجاد کند و یا مثلاً ۵۰۰ نفر را سر کار ببرد توسط صندوق توسعه ملی تأمین مالی می‌شود. منابع تسهیلات اشتغال ۷ برابر شده است و ما نگران هستیم که استان‌ها نتوانند از این منابع استفاده کنند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص جایگاه آموزش و پرورش در کشور و نقش تعلیم و تربیت گفت: سن آموزش باید زودتر از ۷ سالگی و از سن ۳ سالگی شروع شود در برخی از کشور‌ها سن آموزش از شیرخوارگی است و باید زمانی که فرد فارغ‌التحصیل شد مهارت اولیه برای اشتغال داشته باشد برای همین پیشنهاد دادم نظام آموزشی تغییر پیدا کند که کار سخت و دشواری است. در مورد سرعت اینترنت ما در وضعیت امنیتی هستیم و با توجه به مسائل به وجود آمده مسئولان کشور جان مردم را مهمتر از اینترنت می‌دانند، اما بر اساس گزارش وزارت ارتباطات دولت وارد سرمایه‌گذاری در زمینه فیبر نوری و فضایی شده است.

دکتر قاضی‌زاده هاشمی در مورد ادعای فرار مغز‌ها از کشور، گفت: در اوایل انقلاب شخصیت نخبه‌ای مثل شهید چمران داشتیم، اما پزشکان و بزرگان صنایع از کشور خارج شدند در حالی که بر اساس اعلام معاون سابق علمی و فناوری رئیس جمهور در سال‌های اخیر با توجه به شرایط سخت زندگی و فضای به هم ریخته اقتصادی در اروپا بسیاری از افراد شروع به بازگشت به کشور کردند یا با ارتباطات بین‌المللی کسب و کار انجام دادند. دولت سیزدهم برنامه جدی برای کنترل تورم دارد و نرخ تورم نسبت به سال قبل کاهش یافته است و این روند دنبال می‌شود.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی در مورد خدمات‌رسانی به اقشار مختلف ایثارگران، گفت: در مورد جانبازان که تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند بین جانباز ۵ درصد با جانباز ۷۰ درصد تفاوت‌هایی در ارائه خدمات وجود دارد، زیرا جانباز ۵ درصد سطح کمی از معلولیت دارد و با جانباز ۷۰ درصدی که روی ویلچر است زندگی متفاوتی دارد برای همین نوع رسیدگی ما هم باید متفاوت باشند.
 
حل مشکلات آموزشی و فرهنگی نیاز به اصلاح قوانین دارد

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه برای حل مشکلات آموزشی و فرهنگی در کشور باید به دنبال اصلاح قوانین باشیم، تصریح کرد: با متهم کردن بقیه نمی‌توان مشکلات آموزش و پرورش را حل کرد، رهبر معظم انقلاب از سال‌ها قبل در مورد ناتوی فرهنگی در کشور هشدار دادند و فضای مجازی را قتلگاه جوانان معرفی کردند و می‌فرمایند که اگر رهبر نبودند در حوزه فضای مجازی فعالیت می‌کردند.

تشییع با شکوه شهدای امنیت نشان‌دهنده سبک زندگی ایرانی اسلامی است

دکتر قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به تشییع پرشور شهدای امنیت در سراسر کشور گفت: ما در کشور شاهد تشییع پرشور و با شکوه شهدا در شهر‌های مختلف هستیم و این نشان دهنده سبک زندگی ایرانی اسلامی در کشور است. امر به معروف و نهی از منکر تنها مقابل کسی ایستادن نیست و حتی یک ریال اختلاس برازنده جمهوری اسلامی نیست. گشت ارشاد مدیران در دولت سیزدهم راه‌اندازی شده است. ما در بنیاد شهید و امور ایثارگران از سازمان بازرسی دعوت کردیم که بنیاد را مورد بازرسی قرار دهند و با هر نوع فسادی کنار نخواهیم آمد.

معاون رئیس جمهور با انتقاد از برخی از کشور‌های حامی اختلاس‌گران کشور از جمله کانادا گفت: این کشور‌ها ادعا می‌کنند مدافع حقوق بشر هستند در حالی که دارایی‌های مردم را برنمی گردانند و حتی حاضر نیستند اسناد این تخلفات را بررسی کنند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به سؤالی در مورد استخدام نخبگان در کشور گفت: شرایط استخدام و شغلی نخبگان طبق ضوابط سازمان ملی نخبگان تعریف شده و نخبگان مشمول امتیاز خاص هستند.

وی خاطرنشان کرد: حرکت همه جانبه دولت در جهت شفافیت است. دولت مردمی و انقلابی خود را پاسخگوی مردم می‌داند و هر اقدامی که انجام می‌دهیم خود را مستحق نقد می‌دانیم برای همین با وجود مشکلات به استان‌ها سفر می‌کنیم، زیرا قصد داریم بررسی کنیم که آیا تصمیمی که در تهران می‌گیریم در استان عمل می‌شود.

نشست «مسئولین پای میز مطالبه» به مناسبت دوم آذر، روز بسیج دانشجویی با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها