مسئول سابق بسیج آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس تاکید کرد؛

ظرفیت بالای بسیج برای کادرسازی نظام اسلامی

سرهنگ «آهنگر پروین» گفت: کارهای بزرگی با هزینه‌های اندک توسط بسیجیان انجام شده و به همین دلیل بسیج ظرفیت بالایی برای کادرسازی دارد تا آینده نظام اسلامی تامین شود.
کد خبر: ۵۵۸۰۴۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۷ - 27November 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از تبریز، بسیج را می‌توان از مهم‌ترین نهادهای برآمده از بطن انقلاب اسلامی دانست که در چهار دهه گذشته، همواره در عرصه‌های گوناگون نقش آفرین بوده است.

در سالروز تشکیل این نهاد به فرمان حضرت امام خمینی (ره) با سرهنگ پاسدار «مرتضی آهنگر پروین» رزمنده دوران دفاع مقدس و مسئول سابق بسیج استان آذربایجان شرقی گفت‌وگویی انجام شده که در ادامه آن را می‌خوانید.

دفاع‌پرس: از چه زمانی وارد فعالیت‌های انقلابی شدید؟

در دوران مبارزات انقلاب اسلامی، بنده در هنرستان تحصیل می‌کردم و از طریق شرکت در جلسات سیاسی و به‌‎ویژه هیئت‌های مذهبی سعی می‌کردم در مبارزات حضور داشته باشم. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که سپاه شروع به ثبت‌نام کرد بعد از طی کردن یک دوره مقدماتی، از سال 1358 به‌عنوان فرمانده پایگاه مسجد امام‌زاده محله «سیلاب» وارد بسیج شدم. بعد از آغاز جنگ نیز به‌طور رسمی وارد سپاه شدم.

دفاع‌پرس: پایگاه‌های بسیج در سال‌های نخست پس از انقلاب نقش ویژه‌ای در حوزه تأمین امنیت داشتند؟

در آن دوران وضعیتی پیش آمده بود که گروهک‌ها با عناوین مختلف مثل منافقین، توده، کومله، خلق مسلمان و ... ناامنی ایجاد می‌کردند. لذا ما هم مجبور بودیم در مقابل آن‌ها هوشیارانه عمل کنیم. منتها در عین حال که از نظر امنیتی فعال بودیم، بیش‌تر با رویکرد فرهنگی فعالیت می‌کردیم و نقاط ضعف و بطالت این گروهک‌ها را گردآوری می‌کردیم و در قالب بروشور و پوستر چاپ و توزیع می‌کردیم.

علاوه بر این، نیروهای پایگاه به‌طور مرتب کشیک می‌دادند یا برای کشف اعضای گروهک‌ها تله‌گذاری می‌کردند. در پایگاه ما از هر قشر دانشجو، دانش آموز، بازاری و ... حضور داشتند و همه مشغول کار و فعالیت بودند. بسیاری از همین نیروها در سال‌های بعد هم در دستگاه‌های مختلف به خدمت خود ادامه دادند و تعدادی هم در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند.

دفاع‌پرس: ظاهرا بسیج در دهه شصت در زمینه‌هایی مثل مبارزه با مفاسد اقتصادی و گران‌فروشی و کمک به توزیع عادلانه کالاها فعالیت داشت؛ چه خاطره‌ای از این فعالیت‌ها به یاد دارید؟

بله اقلام مختلفی مثل لوازم خانگی، دوچرخه، برنج، روغن و ... در اختیار پایگاه قرار می‌گرفت و به طرق گوناگون توزیع می‌شد. این موضوع واقعا اقدام خوبی بود که به دست بسیج انجام می‌شد. علاوه بر این، بسیج در نظارت بر توزیع کالاها هم مشارکت داشت. در آن دوران که کالاها به‌صورت کوپنی بین مردم عرصه می‌شد، بعضی از پایگاه‌ها با فرمانداری که مسئولیت توزیع را برعهده داشت همکاری می‌کردند. عده‌ای هم با همکاری اداره بازرگانی، از برخی انبارها بازدید می‌کردند تا از احتکار جلوگیری شود.

دفاع‌پرس: در سال‌‎های نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نهادهای انقلابی مختلفی نظیر جهاد سازندگی، سپاه پاسداران و بسیج، کمیته‌های انقلاب اسلامی و واحدهای احتیاط، انجمن‌های اسلامی مساجد و مدارس و ... شکل گرفتند که جوانان علاقه‌مند به انقلاب، هر کدام در یکی از آن‌ها فعالیت می‌کردند. آیا شما در بسیج همکاری یا ارتباطی با این تشکلات انقلابی داشتید؟

باتوجه به اینکه من همه فعالیت‌هایم در طول این سال‌ها در بسیج بوده، همیشه با این تشکلات و عموم مردم و بچه‌های انقلابی ارتباط و همکاری داشتم. مخصوصا در سال‌های 64 - 65 که مسئول کمیته ارتباطات ستاد دهه فجر بودم، برای همکاری بیش‌تر و مشارکت فعال همه این تشکل‌ها طرحی به‌عنوان ستاد برگزاری مراسم ارائه دادم که براساس آن مسئولیت‌ها بین آن‌ها تقسیم می‌شد. یک بروشور شامل شرح وظایف هم تنظیم شد و به همین ترتیب وحدتی بین همه این‌ها برای برگزار بهتر مراسم‌های ملی و دینی ایجاد شد و همکاری بسیار خوبی شکل گرفت.

دفاع‌پرس: یکی از مسئولیت‌های مهم بسیج اعزام نیروها به جبهه در دوران دفاع مقدس بود؛ این اعزام‌ها چگونه انجام می‌شد؟

من در شهرستان‌های هریس، بناب و خلخال (که در آن مقطع از توابع استان آذربایجان شرقی بود) فرمانده سپاه بودم و علاوه بر آن در بسیج هم مسئولیت داشتم لذا به‌نوعی دائما با موضوع اعزام نیرو به جبهه سر و کار داشتم. بعد از تشکیل پایگاه‌ها ما جلسات فرهنگی و اردوهای آموزش‌ نظامی برگزار می‌کردیم.

بعد از آن جلساتی در محلات و روستاها با حضور روحانیون، ائمه جمعه و فرماندهان لشکر برگزار می‌کردیم و این عزیزان نیازهای جبهه را توضیح می‌دادند و همین باعث می‌شد بسیجیان برای اعزام پیشقدم و داوطلب شوند. به‌خاطر دارم که در یک مقطع، 400 نفر در عرض یک روز از خلخال به جبهه اعزام شدند. در هریس پیش آمده بود که در یک روز یک اتوبوس بسیجی اعزام شده بودند. اشتیاق خیلی زیادی برای جبهه رفتن وجود داشت.

دفاع‌پرس: درباره آموزش نظامی و مهارت آموزی نیروهای اعزامی چقدر سخت‌گیری می‌شد؟

شخصا وقتی برای اولین بار می‌خواستم به جبهه بروم، علی‌رغم اینکه قبلا آموزش‌های نظامی سپری کرده بودم اما باز هم گفتند باید در دوره مقدماتی بسیج شرکت کنید. بعد از آن دوباره برای سه ماه در پادگان «خاصبان» آموزش دیدیم. مجددا از آن‌جا ما را برای آموزش مربیگری به تهران اعزام کردند.

مسئله این است که شور و اشتیاق برای حضور در جبهه باعث می‌شد، سخت‌ترین دوره‌ها را با علاقه فراوان خیلی زود یاد بگیرند. اگر پرونده‌های نظامی شهدا را بررسی کنید، خواهید دید که هر کدام از آن‌ها چه آموزش‌هایی را دیده و برای چه مدت در جبهه بوده و در چند عملیات شرکت کرده است.

دفاع‌پرس: به‌عنوان یک بسیجی پیشکسوت، به‌نظرتان اگر نهادی به نام بسیج وجود نداشت، چه اتفاقی می‌افتاد؟

قطعا پس از انقلاب اسلامی، نیروهای مردمی علاقه‌مند به مشارکت در امور اجتماعی یک نهاد این‌چنینی را با هر عنوانی ایجاد می‌کردند. بسیج نقش ارزنده‌ای در تمام عرصه‌های امنیتی، فرهنگی، سازندگی و ... ایفا کرده است. اگر بسیج نبود، دولت مجبور می‌شد همین اقدامات را با هزینه‌های زیاد انجام دهد که احتمالا هم نمی‌توانست در این سطح باشد. واقعا کارهای بزرگی با هزینه‌های اندک توسط بسیجیان انجام شده و به همین دلیل بسیج ظرفیت بالایی برای کادرسازی دارد تا آینده نظام اسلامی تامین شود.

انتهای پیام/ 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار