یادداشت/ شهاب شعبانی‌نیا

لزوم هوشیاری دستگاه‌های اطلاعاتی امنیتی در مقابله با پدیده «نفوذ»

پیشگیری از هرگونه آسیب و جلوگیری از ایجاد هر زخمی بر بدنه نظام، هوشیاری بیشتری را می‌طلبد و این امر با هماهنگی و هم‌افزایی دستگاه‌های اطلاعاتی امنیتی، محقق می‌شود.
کد خبر: ۵۵۸۱۹۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۶ - 27November 2022

.گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- شهاب شعبانی‌نیا؛ در طول دو ماه گذشته بر اثر آتش‌افروزی دشمنان خارجی و دنباله‌های داخلی آن‌ها اتفاقات تلخی را در کشور شاهد بودیم. رسانه‌های معاند با تحریف و تقطیع وقایع نقش مؤثری در پیشبرد راهبرد دشمن مبنی بر سربازگیری از درون کشورمان داشتند و در عرصه جنگ نرم علیه ملت ایران، از هیچ اقدامی دریغ نکردند تا جایی که عده‌ای با تأثیرپذیری از جو مسموم شکل‌گرفته در فضای مجازی، به بهانه اعتراض، دست به اغتشاش و ایجاد ناامنی زدند. در این میان تعداد قابل توجهی از نیرو‌های مدافع امنیت به شهادت رسیدند و تعدادی از شهروندان عادی هم جان باختند.

از سال ۱۳۷۸ به این سو در هر برهه‌ای شاهد شکل‌گیری اعتراضاتِ منجر به اغتشاش در کشورمان بوده‌ایم که هرچند با طراحی سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه و همراهی وطن‌فروشان در داخل کشور رخ داده‌اند، اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که عوامل متعددی در بروز اغتشاشات نقش دارند و وجود این عوامل حتی به میزان اندک نیز می‌تواند تأثیر منفی بر جامعه بگذارد و و موجب ایجاد نارضایتی و هنجارشکنی شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در یکی از دیدار‌های مردمی که در سال ۱۳۹۶ صورت گرفت، ضمن اشاره به برنامه‌های دشمن خارجی برای ضربه زدن به ایران، جملات قابل تأملی را بیان کردند؛ یک خطابی [هم]دارم من به مسئولان حکومتی خودمان -که البتّه این، شامل خود حقیر هم می‌شود- و عناصر سیاسی، عناصری که در کار سیاست فعّالند، فکر می‌کنند، می‌نویسند، می‌گویند، اقدام می‌کنند؛ هم به اینها، هم به مسئولین حکومتی: اوّلاً ما از دشمن خارجی گفتیم، این‌هایی که گفتیم تحلیل نبود، واقعی بود، خبر بود، اطّلاع بود؛ دشمن خارجی هست، امّا این موجب نشود که از ضعف‌های خودمان غافل بشویم. ما هم ضعف داریم، ما هم یک جا‌هایی اشکال و نارسایی و نابسامانی در کارمان هست؛ این‌جوری نیست که ما هیچ اشکالی نداریم، هیچ مشکلی در کار ما‌ها نیست، فقط دشمن خارجی است که دارد [مشکل ایجاد می‌کند]؛ نه، مگس روی زخم می‌نشیند؛ زخم را خوب کنید، زخم را نگذارید به وجود بیاید. ما اگر مشکل داخلی نداشته باشیم، نه این شبکه‌ها می‌توانند اثر بگذارند، نه آمریکا می‌تواند هیچ غلطی بکند. ما مشکلاتمان را باید خودمان حل کنیم؛ مشکلات داخلی را باید حل کنیم، ضعف‌هایمان را باید حل کنیم...» [۱].

ایران در چهار دهه گذشته از زخم‌های متعددی رنج برده و بار‌ها دشمن همانند مگس با نشستن بر این زخم‌ها به مشکلات کشورمان دامن زده و تلاش کرده تا نظام اسلامی را به سوی پرتگاه پیش ببرد.

از جمله‌ی این زخم‌ها می‌توان به پدیده نفوذ اشاره کرد؛ پدیده‌ای که رهبر انقلاب اسلامی آن را سلاح اصلی آمریکا در منطقه برشمرده و تلاش دشمن برای نفوذ در مراکز حسّاس و تصمیم‌گیر را در جهت ایجاد تفرقه و تزلزل در عزم ملی ملت‌ها عنوان کرده‌اند.

عامل نفوذی هرچه در جایگاه بالاتری قرار بگیرد، صدمات و لطمات سخت‌تر و بعضاً جبران‌ناپذیری را می‌تواند به کشور وارد کند؛ مثلاً سقوط خرمشهر در جریان جنگ تحمیلی و ناکامی عملیات‌های نظامی کشورمان در ماه‌های آغازین این جنگ، متأثر از تصمیمات بنی‌صدر (فرمانده کل قوا و رئیس جمهور وقت) بود. او کسی بود که در پی برکناری‌اش از مقام فرماندهی کل قوا و عزل از ریاست جمهوری، با مسعود رجوی که سرکرده منافقین بود، از ایران گریخت. از آن زمان تاکنون نیز متأسفانه نفرات متعددی در مناصب مختلف بر کرسی‌ها تکیه زدند و همانند بنی‌صدر عامل ایجاد زخم‌های بی‌شماری بر پیکر نظام اسلامی و ملت ایران شدند؛ مسئولانی که با خیانت‌های خود، چوب لای چرخ پیشرفت این کشور گذاشتند، اعتماد جمعی از مردم به نظام را خدشه‌دار کردند و صدمات مادی و معنوی بسیاری را بر ملت ایران تحمیل کردند؛ مثلاً اِعمال تحریم‌های حداکثری علیه مردم ایران در جریان فتنه ۸۸، محصول همراهی سران فتنه با استکبار جهانی بود که اثرات سوء این تحریم‌ها همچنان در زندگی ایرانیان قابل مشاهده است.

با توجه به آنچه که بیان شد، دستگاه‌های ذی‌ربط در زمینه مقابله با پدیده نفوذ، وظیفه حساس و خطیری را بر عهده دارند. پیشگیری از هرگونه آسیب و جلوگیری از ایجاد هر زخمی بر بدنه نظام، هوشیاری بیشتری را می‌طلبد و امید است که این امر با هماهنگی و هم‌افزایی دستگاه‌های اطلاعاتی امنیتی، محقق شود.

۱- بیانات در دیدار مردم قم

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها