درخواست سازمان ملل از طالبان برای رفع موانع تحصیلی دختران

کارشناسان سازمان ملل با ابراز نگرانی از وضعیت زنان افغانستان از طالبان خواستند تا مانع تحصیل دختران نشوند.
کد خبر: ۵۵۸۳۲۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸ - 27November 2022

درخواست سازمان ملل از طالبان برای رفع موانع تحصیلی دخترانبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از داون، گروهی از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل از رفتار گروه حاکم طالبان در افغانستان انتقاد کرده و بویژه نوع رفتار طالبان با زنان را به شدت مورد انتقاد قرار دادند.

در بیانیه‌ای که روز شنبه از سوی مقر سازمان ملل در نیویورک منتشر شد، ۱۱ کارشناس مستقل حقوق بشر که از سوی سازمان ملل منصوب شده‌اند، خاطرنشان کردند که طالبان افغانستان دچار «نقض فاحش» حقوق اولیه شهروندان و زنان شده‌اند.

کارشناسان خاطرنشان کردند: «در حالی که دختران افغانستان از تحصیلات متوسطه محروم هستند، ورود زنان به مکان‌های عمومی مانند پارک‌ها و سالن‌های ورزشی ممانعت شده است.»

کارشناسان همچنین خاطرنشان کردند که ممنوعیت دسترسی زنان به پارک‌ها، فرصت تفریح و ورزش و فعالیت‌های تفریحی را از کودکان سلب می‌کند. در این بیانیه همچنین آمده است که مردانی که زنان را با لباس‌های رنگارنگ یا بدون پوشش صورت همراهی می‌کردند، توسط نیرو‌های طالبان مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

تمام ۱۱ ناظر حقوق بشر از طالبان خواستند تا به تمام تعهدات حقوق بشری بین‌المللی که بر عهده افغانستان است، پایبند باشند، استاندارد‌های حقوق بشر را که افغانستان آزادانه پذیرفته است، به طور کامل اجرا کنند و با احترام به حقوق همه دختران و زنان، راه آنان را برای ورود به تحصیل، اشتغال، و مشارکت در زندگی عمومی و فرهنگی هموار کنند.

کارشناسان همچنین از اعضای جامعه بین المللی خواستند تا از ایجاد فرصت برابر تحصیلی برای زنان افغانستان حمایت کنند.

پیش از این، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی دولت طالبان در نشستی تاکید کرده بود: زنان نباید مانند دوره جاهلیت با آرایش از خانه‌های شأن بیرون بیایند و همه بانوان ملزم به رعایت حجاب شرعی (مستند به مصوبه امروز وزارت امر به معروف و نهی از منکر) هستند و با افراد خاطی برخورد جدی صورت می‌گیرد.

از چند ماه پیش نیز وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان یک دستور تازه در مورد حجاب زنان در کشور صادر کرده است که بر اساس آن بر رعایت حجاب کامل زنان تاکید شده است. در این فرمان چنین آمده که اگر یک زن حجاب را رعایت نکند، نخست، ولی او توصیه و تنبیه، دوم احضار، سوم برای سه روز زندانی و چهارم به دادگاه کشیده خواهد شد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار