یادداشت/ سید محمدجواد میرخانی

افزایش «سواد رسانه‌ای» جامعه، نیازمند کار جهادی و انقلابی

بدون‌شک آگاهی بیشتر افکار عمومی در برابر حملاتی که علیه اعتقادات و آرمان‌های این مرز و بوم در رسانه‌ها و فضای مجازی صورت می‌گیرد، نیازمند افزایش سطح «سواد رسانه‌ای» در جامعه است؛ بنابراین «سواد رسانه‌ای» باید به‌عنوان یکی از عرصه‌های «جهاد تبیین» قرار گیرد.
کد خبر: ۵۵۸۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۴:۲۳ - 05December 2022

افزایش «سواد رسانه‌ای» جامعه، نیازمند کار جهادی و انقلابیگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس - سید محمدجواد میرخانی؛ نظام سلطه پس از تجربه ایستادگی ملت ایران در عرصه تهاجم نظامی در دوران هشت سال دفاع مقدس و همچنین مشاهده قدرت‌های روزافزون نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، دریافته است که دیگر نباید در این عرصه، اشتباه گذشته خود را تکرار کند و چنانچه بخواهد دوباره اقدام نابخردانه‌ای انجام دهد، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران سیلی سختی بر صورت آن‌ها خواهند زد و هزینه‌های زیادی به آن‌ها تحمیل می‌شود؛ بنابراین همه توان خود را به میدان آورده و یک «جنگ ترکیبی» را به جمهوری اسلامی ایران تحمیل کرده است.

بررسی حوادث اخیر کشور، نشان‌دهنده عرصه «جنگ ترکیبی» تمام‌عیار نظام سلطه علیه جمهوری اسلامی ایران در چندماه گذشته است که در این جنگ ترکیبی، «جنگ شناختی» بیشتر نمود پیدا کرده است؛ چراکه شاهدیم، دشمنان از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی، اهداف خود را پیش برده و ضمن تحریف حقایق، روایت‌ها را به نفع خود تغییر داده و همچنان جای جلاد و شهید را باهم عوض می‌کنند و بسیاری از فریب‌خوردگان در این حوادث نیز اعتراف کرده‌اند که تحت تأثیر رسانه‌ها و فضای مجازی بوده‌اند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) چندسالی است که در زمینه رویارویی با دشمنان در عرصه «جنگ شناختی» هشدارهای زیادی داده‌اند و راه حل آن را نیز «جهاد تبیین» عنوان کرده‌اند؛ بنابراین امروز در شرایطی که «جنگ شناختی» دشمن شدت گرفته است، مسئولان و آحاد جامعه بایستی بیش از پیش به این توصیه رهبر معطم انقلاب اسلامی توجه کرده و افکار جامعه را در عرصه این جنگ، آگاه کنند.

امروز باید این واقعیت را قبول کرد که فضای مجازی یک دنیای دیگری را در موازات دنیای حقیقی ما به‌وجود آورده و دشمن نیز این دنیای رنگارنگ، جذاب و بدون مرز را به ابزار «جنگ شناختی» خود تبدیل کرده است؛ بنابراین آحاد کسانی که در زمینه «جهاد تبیین» احساس تکلیف می‌کنند، خصوصاً اهالی فرهنگ، رسانه و روحانیون، باید در این دنیا حضور خود را پررنگ‌تر کرده و از ابزار رسانه و فضای مجازی در جهت انجام فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی، بهره ببرند.

بدون‌شک اگر افکار عمومی جامعه بخواهد در برابر حملاتی که علیه اعتقادات و آرمان‌های این مرز و بوم در رسانه‌ها و فضای مجازی صورت می‌گیرد، آگاه‌تر شود و به‌عبارتی صریح‌تر، هرگونه اظهار نظر بی‌اساس، تحریف، شایعه و دروغ، فضای جامعه را ملتهب نکند؛ بایستی «سواد رسانه‌ای» در جامعه بالا رود؛ بنابراین «سواد رسانه‌ای» باید به‌عنوان یکی از عرصه‌های «جهاد تبیین» قرار گیرد.

وقتی از «جهاد تبیین» در زمینه «سواد رسانه‌ای» سخن می‌گوییم، باید توجه داشته باشیم که این اقدام نیاز به بایسته‌هایی دارد. در این راستا، همان‌طور که از عنوان «جهاد تبیین» مشخص است، باید در زمینه افزایش «سواد رسانه‌ای» جامعه یک «کار جهادی» صورت گیرد. همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز فرموده‌اند: «ما جز با کار جهادی و کار انقلابی نخواهیم توانست این کشور را به سامان برسانیم».

همچنین، تربیت و به‌کارگیری تبیین‌گرانی که خود از «سواد رسانه‌ای» بالایی برخوردار هستند نیز از بایسته‌های «جهاد تبیین» در زمینه «سواد رسانه‌ای» است. در این راستا نیز ضرورت دارد که با بهره‌گیری از «کار جهادی»، ابتدا کسانی که در زمینه «سواد رسانه‌ای» از دانش بالایی برخوردار هستند را سازماندهی و از ظرفیت آن‌ها بهره برد. دوم آن‌که با استفاده از ظرفیت نیروهای انقلابی اعم از روحانیون، بسیجیان، دانشجویان، اهالی رسانه و... به تربیت تبیین‌گر پرداخت؛ در این صورت می‌توان با تشکیل و سازماندهی یک شبکه منسجم، یک حرکت جهادی و انقلابی را در راستای افزایش سواد رسانه‌ای در جامعه، رقم زد.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها