معاون علمی فناوری رئیس جمهور مطرح کرد؛

پارک‌های علم و فناوری بستری برای ایجاد ارتباط دانشگاه و صنعت

دهقانی فیروزآبادی گفت: پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های مستقر در آن‌ها بستری برای ایجاد ارتباط میان صنعت و دانشگاه است.
کد خبر: ۵۵۸۵۹۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰ - 28November 2022

پارک‌های علم و فناوری بستری برای ایجاد ارتباط دانشگاه و صنعتبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «روح‌الله دهقانی فیروزآبادی» معاون علمی فناوری رئیس جمهور امروز در بخشی از این مراسم با اشاره به وضعیت ارتباط صنعت با دانشگاه، اظهار داشت: دانشگاه‌ها، فضای توسعه فناوری نرم و دارای یک ساختار منعطف و صنعت فضای غیر منعطف است و تاکنون اتصال این نهاد به یکدیگر منجر به آسیب زدن به دانشگاه‌ها و صنایع شده است و همواره دانشگاه‌ها و صنایع گله‌مند از یکدیگر بوده‌اند.

دهقانی فیروزآبادی پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های مستقر در آن‌ها را بستری برای ایجاد ارتباط میان صنعت و دانشگاه توصیف کرد و یادآور شد: شرکت‌های دانش‌بنیان از یکسو مجموعه‌های اقتصادی هستند که از یک سو به اقتصاد و قانون تجارت متصل هستند و از سوی دیگر زبان صنعت را می‌دانند و به دلیل داشتن وجه علمی، می‌توانند زبان مشترک با دانشگاه‌ها ایجاد کنند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور، کاربرد فناوری در صنعت را موجب ارتقای کیفیت تولید محصولات دانست و افزود: اگر ارتباط میان شرکت‌های دانش بنیان و صنایع رقم بخورد، به نتایج قابل توجهی می‌رسیم.

رییس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: در حال حاضر فارغ‌التحصیلان دوره‌های دکتری با بهترین رزومه، شغل ندارند، باید دانشگاه‌های نسل سوم که دانشگاه‌های کارآفرین هستند، شکل می‌گرفت تا فارغ‌التحصیلان خودشان کسب و کار ایجاد و زمینه اشتغال برای دیگران را فراهم کنند.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه تربیت در دانشگاه‌های نسل اول و دوم تربیت نیرو برای دیگران بوده است، خاطرنشان کرد: گفتمان کلی نسل سوم دانشگاه‌ها این است که دیگر نمی‌توانند همانند دانشگاه‌های اول و دوم رفتار کنند.

وی اضافه کرد: در دانشگاه نسل اول و دوم با کتابخانه مرکزی مواجه هستیم، ولی در دانشگاه نسل سوم با فضای کار اشتراکی، در دانشگاه نسل اول و دوم با آموزش و کارگاه مواجه هستیم، ولی در دانشگاه نسل سوم با آزمایشگاه‌های فناوری و نوآوری روبرو هستیم.

معاون رییس جمهور تصریح کرد: اگر می‌خواهیم دانشگاه‌ها افراد کارآفرین تربیت کنند، باید نظام درسی و روش‌های آموزشی تغییر جدی کند که وزارت علوم در این زمینه برنامه‌های جدی دارد و ما نیز در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری حامی این برنامه هستیم.

در این مراسم از تاتیرگذار‌ترین چهره‌ها در زمینه توسعه فناوری و نوآوری ازجمله سورنا ستاری که در حوزه توسعه فناوری و نوآوری طی سال‌های گذشته مسئولیت داشت تجلیل شد.

مهران فاطمی استاندار یزد، محمدعلی ایمانی استاندار فارس و زین العابدین رضوی خرم استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم تقدیر شدند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار