مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس آذربایجان شرقی:

قدرت دریایی ایران موجب حیرت بیگانگان شده است

امیر «عباسی» با تشریح توانمندی‌های نیروی دریایی ارتش گفت: این موضوع باعث تحیر کشورهای غربی شده است که چگونه ناوشکن ایرانی در چنین شرایط جوی حضور پیدا می‌کند و این موضوع نشان از قدرت دریایی ایران دارد.
کد خبر: ۵۵۸۷۰۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۸ - 28November 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از تبریز، همزمان با روز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران امیر دریادار دوم «رضا عباسی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان شرقی شامگاه امروز (دوشنبه) میهمان برنامه تلویزیونی «گئجه‌لر» شبکه سهند بود.

امیر «عباسی» در این برنامه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والامقام کشورمان به‌ویژه شهدای نیروی دریایی ارتش، درباره نامگذاری هفتم آذر به نام روز نیروی دریایی اظهار داشت: کشور عراق دسترسی محدودی به خلیج فارس دارد که عمده آن هم شامل مناطق کم‌عمق است لذا سکوهای «البکر» و «العَمیه» با فاصله 30 کیلومتر از عراق در عمق دریا احداث شده بودند و این کشور در دوران دفاع مقدس، ضمن صادرات نفت از این دو سکو از آن‌ها برای اشراف اطلاعاتی و عملیاتی به استان‌های خوزستان و بوشهر استفاده می‌کرد.

وی افزود: نیروی دریایی ارتش برای قطع صادرات نفت عراق و از بین بردن اشراف اطلاعاتی و عملیات این کشور، سلسله عملیات‌‌های شهید «صفری» را به اجرا درآورد و نهایتا در 7 آذر 1359 موفق به انهدام این سکوها و از بین بردن نزدیک به 90 درصد نیروی دریایی عراق شد. این پیروزی بزرگ باعث شد تا عراق تا پایان جنگ تحمیلی در عرصه دریا نتواند قد علم کند و از این رو، هفتم آذر به نام روز نیروی دریایی ارتش نامگذاری شده است.

امیر «عباسی» با بیان اینکه دستاوردهای دفاع مقدس تاکنون به نحو شایسته برای مردم تبیین نشده است، تاکید کرد: در آغاز دفاع مقدس ما نه‌تنها زیردریایی نداشتیم بلکه درباره شناورها هم تنها قادر به تعویض قطعات بودیم اما به تدریج با خودباوری حاصل از دفاع مقدس و نیز در نتیجه رشد و بلوغ متخصصین توانستیم گام‌های بلندی را برداریم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان شرقی ادامه داد: امروز ناوشکن‌هایی مثل جماران، دنا، الوند و ... همگی کاملا ساخت داخل هستند و افتخار می‌کنیم که از آن شرایط وابستگی تسلیحاتی و آموزشی به غرب عبور کرده و کاملا مستقل شده‌ایم.    

وی با اشاره به تجهیز نیروی دریایی ارتش به زیردریایی گفت: زیردریایی سلاحی صد در صد راهبردی محسوب می‌شود و هر کشوری که از زیردریایی و فناوری زیرسطحی برخوردار باشد، در عرصه دریا به قدرت عظیمی دست پیدا می‌کند.

امیر «عباسی» با تاکید بر نقش و اهمیت دریا در پیشرفت و توسعه کشورها، گفت: ناوگروه‌های نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران از سال 1388 در عرصه دریا حضوری فعال دارند و هم‌اکنون نیز سه ناوگروه ما در دریاها و اقیانوس‌های دوردست درحال انجام مأموریت‌های دریانوردی در راستای صیانت از منافع ملی کشورمان هستند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان شرقی با مروری بر یکی از مأموریت‌های نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: ناوگروه‌های ما در سخت‌ترین شرایط دریایی پرچم مقدس کشورمان را در برابر چشم بیگانگان به احتزاز درآوردند و همین موضوع باعث تحیر کشورهای غربی شد که چگونه این ناوشکن ایرانی در چنین شرایط جوی حضور پیدا کرده است و این موضوع نشان از قدرت دریایی ایران دارد.

وی با اشاره به مقابله نیروی دریایی ارتش با دزدان دریایی تصریح کرد: بسیاری از کشورها در مواجهه با سرقت دریایی، برای آزاد ساختن شناورهای خود به پرداخت باج مجبور می‌شوند اما الحمدالله با حضور مقتدرانه دلاوران نیروی دریایی شناورهای ما تاکنون جز در موارد نادر به این مشکل دچار نشده‌اند.

امیر «عباسی» در بخش دیگری از سخنان خود به بیانات امروز رهبر معظم انقلاب در جمع فرماندهان نیروی دریایی اشاره کرد و اظهار داشت: ایشان فرمودند که نیروی دریایی یک مأموریت بزرگ برعهده دارد و آن انتقال فرهنگ انقلاب اسلامی به جهان است. هر بار که نیروهای ما در اسکله‌ای پهلو می‌گیرند، مورد استقبال مردم آن کشور واقع می‌شوند چراکه آرامش و امنیت را به آنان هدیه می‌دهند.  

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار