فرمانده نیروی دریایی ارتش:

توسعه دیپلماسی دریایی در دستور کار «نداجا» قرار دارد

امیر دریادار ایرانی گفت: توسعه دیپلماسی دریایی و همکاری با نیرو‌های دریایی کشور‌های همسایه و دوست را همواره مدنظر قرار داده و در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نبوده‌ایم.
کد خبر: ۵۵۸۹۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵ - 30November 2022

نیروی دریایی ارتشبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، مراسم بزرگداشت روز نیروی دریایی ارتش با حضور امیر دریادار «شهرام ایرانی» فرمانده نیروی دریایی ارتش و جمعی از وابستگان نظامی کشور‌های دوست و همسایه در ستاد نیروی دریایی ارتش برگزار شد.

دریادار ایرانی در این مراسم اظهار داشت: یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس به‌ویژه شهدای نیروی دریایی ارتش را که بدن‌های برخی از آن‌ها در آب‌ها آرام گرفته است، گرامی می‌دارم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: خداوند بزرگ را شاکرم که این فرصت را به ما داد تا بتوانیم در چهل و دومین سالگرد نام‌گذاری روز نیروی دریایی توسط بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در خدمت شما عزیزان باشیم.

وی با بیان اینکه در تاریخ هر کشوری روز‌هایی وجود دارند که موجب مباهات غرور و افتخار آن ملت هستند، گفت: هفتم آذر در تقویم این کهن‌دیار یکی از این روز‌های تاریخی و فراموش‌نشدنی است. برخود می‌بالیم که بیش از چهار دهه سربازان سفیدپوش ولایت در زیر پرچم سه رنگ مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده و نگهبان منافع این ملت شریف در آب‌های جهان هستیم.

امیر ایرانی ادامه داد: در آن روز‌هایی که رژیم بعثی با حمایت تمام‌عیار استکبار جهانی و با هدف از پای درآوردن نهال نوپای انقلاب، اسلامی تهاجمی گسترده و ناجوانمردانه را آغاز کرد، قصد داشت یک‌شبه خرمشهر و سه‌روزه تهران را فتح کند، بزرگمردانی همچون شهیدان محمدعلی صفا و محمدکاظم شفیعی مردانه ایستادند تا دشمن این خیال خام را با خود به گور ببرد.

فرمانده نداجا خاطرنشان کرد: هرچند این دفاع ملی جانانه برای ملت سرافراز ایران هشت سال به طول انجامید، لیکن در عرصه دریا طومار نیروی دریایی دشمن متجاوز تنها پس از ۶۷ روز و با انجام سلسله عملیات‌های اشکان، شهید صفری و مروارید در هم پیچیده و سیادت کامل دریایی برای ما حاصل شد.

وی افزود: این موفقیت بزرگ حاصل نشد، مگر با مجاهدت، ایثار و ازخودگذشتگی پیشکسوتان و همکاران سرافرازمان در نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران. خوشبختانه از جمع دریادلان آن زمان نیروی دریایی، این افتخار را داریم که جانباز سرافراز شمس الدین حیدری و پیشکسوتان گرانقدری همچون امیر دریادار بی‌غم و امیر دریادار دوم محمدباقر گرجی‌آرا را در جمع سربازی‌مان داشته باشیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اقدام دشمنان در انهدام ناوشکن‌های ایران در دفاع مقدس بیان کرد: در روز‌های پایانی جنگ بود که استکبار ذلیل و منفور به‌طور مستقیم وارد نبرد با جمهوری اسلامی ایران شده و در یک نبرد نابرابر، همکارانی از ناو‌های سهند و سبلان و جوشن جاودانه شده و در بستر خلیج همیشه فارس آرام گرفتند؛ ما آن دشمنی‌ها را هرگز فراموش نکرده و نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: با اتمام جنگ، نیروی دریایی پا در مسیر مسئولیت حساس و سنگین دیگری گذاشته و علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه و ناجوانمردانه کار تعمیرات اساسی و نیمه اساسی شناور‌ها و تجهیزات را در کنار بومی‌سازی و ساخت آغاز کرد.

امیر ایرانی با اشاره به نهضت خودکفایی در نیروی دریایی ارتش گفت: خداوند بزرگ را شاکریم که آن‌قدر در این راه پیشرفت حاصل شد که امروزه زیردریایی، ناوشکن، ناوچه موشک‌انداز، هواناو، دیزل دریایی، پهپاد و انواع تجهیزات مورد نیازمان را خودمان طراحی کرده و می‌سازیم.

وی افزود: در تلاش برای تأمین امنیت دریایی کشور دست در دست برادرانمان در نیروی دریایی سپاه و دریابانی فراجا نهاده و نه‌تنها امنیت پایدار را در تمامی آب‌های سرزمینی و فراسرزمینی برقرار کرده‌ایم، بلکه در اقصی نقاط جهان در حال دفاع از منافع ملی کشور عزیزمان هستیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش از مأموریت‌های ناوگروه‌های این نیرو در آب‌های آزاد خبر داد و گفت: هم‌اکنون که ما روز نیروی دریایی را در این مکان جشن می‌گیریم، دو ناوگروه از نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حال انجام وظیفه در پهنه‌های اقیانوسی بوده و یک ناوگروه نیز در حال اعزام است.

امیر ایرانی با اشاره به فعالیت‌های نیروی دریایی ارتش در حوزه بین‌المللی تصریح کرد: ما توسعه دیپلماسی دریایی و همکاری با نیرو‌های دریایی کشور‌های همسایه و دوست را همواره مدنظر قرار داده و در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نبوده‌ایم و به‌عنوان یکی از اعضای فعال سمپوزیوم نیرو‌های دریایی اقیانوس هند (آیونز) ریاست مشترک دو کارگروه از سه کارگروه آن را عهده‌دار بوده و سومین نشست کارگروه امنیت دریایی آیونز را در اکتبر گذشته در تهران برگزار کردیم.

وی ادامه داد: در تلاش برای ارتقای سطح امنیت جمعی در منطقه اقیانوس هند مرکز بین‌المللی همکاری‌های امنیت دریایی را در سواحل مکران در شمال این اقیانوس راه‌اندازی کردیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ضمن اشاره به سایر فعالیت‌های این نیرو خاطرنشان کرد: دید و بازدید‌های متقابل بندری، انجام رزمایش‌های مشترک و مرکب، تعاملات و تبادلات آموزشی و عملیاتی مشارکت در اجلاس‌ها و نشست‌های مختلف دریایی و میزبانی و مشارکت در مسابقات نظامی از جمله فعالیت‌های این نیرو در توسعه دیپلماسی و عمق‌بخشی به امتداد‌های راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است.

وی افزود: ما در نیروی دریایی ارتش با اعزام بیش از ۸۷ ناوگروه عملیاتی به دریا‌های دور دست نه‌تنها تأمین امنیت ناوگان تجاری کشور را برقرار کرده‌ایم، بلکه به کشتی‌ها و شناور‌های سایر کشور‌ها در خطوط کشتیرانی بین‌المللی کمک کردیم.

امیر ایرانی در پایان خاطرنشان کرد: نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اتکا به خداوند متعال و سرلوحه قرار دادن تدابیر مقام معظم رهبری انقلاب خواهد کرد تا یک نیروی دریایی بسازد که در شأن ملت ایران باشد و فرماندهی کل قوا، قدم‌های خود را محکم‌تر مصمم‌تر و امیدوارانه‌تر بر خواهد داشت و تمام تلاش خود را در گام دوم انقلاب خواهد کرد تا نیروی دریایی در شأن ملت ایران بسازد.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها