یادداشت/ قاسمعلی فراست

چند نکته درباره‌ی نوشتن داستان کوتاه با موضوع خرمشهر

اعتقاد ما بر این است که روایت‌ها و حماسه‌های این فتح بزرگ به‌قدری سرشار از مضامین و سوژه‌های تازه و بکر است که سالیان سال می‌تواند در خلق و آفرینش قالب‌های مختلف ادبی و هنری، خاصه داستان کوتاه یاری‌رسان نویسندگان و هنرمندان باشد.
کد خبر: ۵۵۹۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۳:۴۱ - 03December 2022

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ قاسمعلی فراست؛ در ابتدا جا دارد یاد شهیدان و قهرمانان حماسه‌ی جاودانه‌ی خرمشهر را گرامی بداریم. جشنواره‌ی یوسف همه ساله به‌منظور زنده نگه داشتن یاد و خاطره‌ی شهیدان و با هدف کشف و شناسایی استعدادهای جوان کشور در حوزه ادبیات دفاع مقدس و به ویژه به قصد تقویت پایگاه داستان نویسی و پر کردن خلاء نگارش داستان در این حوزه و تشویق علاقه‌مندان به آن برگزار می‌شود.

در ده دوره‌ی گذشته برگزارکنندگان جشنواره‌ی یوسف توانسته‌اند با فراخواندن آثار و انجام داوری‌های محتوایی و کیفی، از میان تعداد زیادی داستان کوتاه، آثار قابل قبولی را انتخاب کنند.

برای برگزاری یازدهمین دوره جشنواره یوسف در مردادماه سال ۱۴۰۰، در شورای ادبیات داستانی بنیاد بنا را بر این گذاشتیم که با توجه به گذشتن چهل سال از فتح خرمشهر و با توجه به جاودانگی یاد این پیروزی در دل و جان مردم ایران، این دوره را با موضوع مقاومت و پایداری ویژه خرمشهر با عنوان «جشنواره داستان خرمشهر» برگزار کنیم.

اعتقاد ما بر این است که روایت‌ها و حماسه‌های این فتح بزرگ به قدری سرشار از مضامین و سوژه‌های تازه و بکر است که سالیان سال می‌تواند در خلق و آفرینش قالب‌های مختلف ادبی و هنری، خاصه داستان کوتاه یاری‌رسان نویسندگان و هنرمندان‌مان باشد و به همین دلیل جا دارد توجه ویژه‌ای در داستان به آن بشود.

بنابراین جشنواره داستان خرمشهر به صورت ملی و سراسری با ارائه‌ی فراخوان در آبان ماه ۱۴۰۰ در بخش بزرگسال با موضوع مقاومت و پایداری در خرمشهر کار خود را آغاز کرد.

از میان ۵۰۷ اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره، پس از مرحله اول داوری تعداد ۱۵۷ اثر به مرحله دوم راه یافتند. در این مرحله، آثار در دو گروه داوری متشکل از اینجانب و نویسندگان فرهیخته و دوستان ارجمندم آقایان محمدمهدی رسولی، پرویز شیشه‌گران و میرشمس‌الدین فلاح‎هاشمی مورد ارزیابی قرار گرفت و در نتیجه، ۳۸ اثر به عنوان نامزد دریافت جایزه به مرحله نهایی راه یافتند.

در مرحله نهایی با افزوده شدن نویسنده ارجمند و دوست گرامی مجید قیصری به جمع هیئت داوران، با بررسی مجدد آثاری که نامزد نهایی بودند، ۱۵ اثر برای دریافت جایزه و انتشار در کتاب داستان خرمشهر انتخاب شدند.

و اما بعد تاکید بر چند نکته درباره‌ی نوشتن داستان کوتاه، با موضوع خرمشهر حائز اهمیت است که نویسندگان ارجمند باید به آن توجه داشته باشند:

مطالعه‌ی تاریخ شفاهی و خاطرات روایت‌های این حماسه‌ی بزرگ برای کشف وقایع و سوره‌های داستانی.

پژوهش و تحقیق در اسناد و مدارک مکتوب و غیر مکتوب موجود درباره حماسه خرمشهر.

گفتگو و مصاحبه با بازماندگان مقاومت ۳۴ روزه، رزمندگان بازمانده از عملیات‌های فتح خرمشهر و مردمان مقاوم خرمشهر و افرادی که در آن دوران نقش داشتند، برای درد و فهم بیشر از این حماسه.

از آنجایی که خیلی از آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره از قالب داستان فاصله گرفته و به خاطره نزدیک شده بودند، لازم به تذکر است که نویسندگان ارجمند باید توجه داشته باشند که برای نوشتن داستان کوتاه به استفاده‌ی مناسب از عناصر داستان در راستای خلق موقعیت و کشف و شهود نیاز است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار