قالیباف در مراسم بزرگداشت روز پرستار:

اجرای طرح تحول‌ سلامت و نظام‌ ارجاع بدون هوشمندسازی معنا ندارد

رئیس مجلس با بیان اینکه مجلس هر کاری بتواند برای هوشمندسازی حوزه سلامت انجام می‌دهد، گفت: معتقدم یکی از موضوعاتی که به طرح تحول سلامت آسیب زد و باعث ضعف آن شد، ریشه در هوشمندسازی دارد.
کد خبر: ۵۵۹۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۶ - 01December 2022

اجرای طرح تحول‌سلامت و نظام‌ارجاع بدون هوشمندسازی معنا نداردبه گزارش اخبار داخلی دفاع‌پرس، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از ظهر امروز (پنجشنبه) در مراسم بزرگداشت روز پرستار که در مجلس شورای اسلامی و با حضور بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، محمد میرزابیگی رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری، عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت و جمعی از پرستاران و کادر درمان برگزار شد، ضمن تبریک روز پرستار گفت: افتخار بزرگی برای همه شماست که روز ولادت حضرت زینب (س) این بانوی عفت و پاکدامنی و صبر و شکیبایی در تاریخ بشریت، به نام شما گذاشته شده است که به معنای قدردانی از زحمات، ایثارگری و فداکاری‌های همه شماست.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدای عرصه سلامت، چه در دوران دفاع مقدس و چه در دوران شیوع کرونا، عنوان کرد: انصافاً از خودگذشتی، محبت، صبر و مجاهدت شما در دروان شیوع بیماری کرونا، توانست این مشکل را در کنار سایر مشکلات با حداقل آسیب برطرف کند و کادر درمانی و شما پرستاران در آن ایام نهایت زحمت را کشیدید.

قالیباف با بیان اینکه از دوران دفاع مقدس تا این لحظه که پشت تریبون هستم امکان نداشته در جمعی از کادر درمان باشم و از قشری که در دوران دفاع مقدس باعث احساس آرامش مردم شدند یاد نکنم گفت: رزمندگانی که در میدان جنگ بودند و همسران و فرزندان آنها پشتشان به امنیتی گرم بود که آنها برقرار می‌کردند.

قالیباف در ادامه افزود: به عنوان یک خدمتگزار دوران جنگ می‌گویم، آن شبی که بچه‌ها از خاکریزهای خود به سمت دشمن حرکت می‌کردند، بعد از خدا دلشان به پرستار و امدادگری خوش بود که اسلحه به دوش داشت و کوله پشتی امداد نیز همراه او بود و بعد از اینکه از خط مقدم پشت خاکریز رها می‌شدند می‌دیدند که آنها چگونه ایستاده‌اند تا جان رزمندگان را حفظ کنند. از این رو خیلی مهم است که قدردان زحمات آنها باشیم و این ایثارگری‌ها را فراموش نکنیم.

روزهای ایثارگری پرستاران در دوران شیوع بیماری کرونا را فراموش نمی‌کنیم

وی در ادامه به حضور خود در بیمارستان امام خمینی (ره) تهران در زمان شیوع کرونا اشاره کرد و یادآور شد: هنگام حضور در این بیمارستان افرادی را دیدم که در کما بودند و پرستارانی را دیدم که مثل پروانه دورشان می‌چرخیدند و به آنها خدمات درمانی می‌دادند و همان صحنه‌های ایثارگری دفاع مقدس برایم زنده شد. ما ممنون زحمات شما هستیم و روزهای ایثارگری شما را فراموش نمی‌کنیم. این حضور نیز ریشه در اخلاق اسلامی و انسانی دارد که در فرهنگ پرستاری یکایک شما وجود دارد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با بیان اینکه وقتی به پرستاران نگاه می‌کنیم، شفقت و دلسوزی، صبر و طمأنینه، مسئولیت پذیری و مقاومت در برابر برخی بدخلقی‌ها و بی‌تابی‌هایی که در بیمارستان‌ها همیشه با آن مواجه هستید را می‌بینیم، اظهار داشت: اینها ارزش‌هایی است که هر جامعه‌ای آن را داشته باشد، یک جامعه پایدار خواهد بود. این فرهنگ در همه شما وجود دارد و ما از هر مسئول و از هر قشری وقتی به‌عنوان بیمارتان باشیم، شما را به عنوان یک فرشته نجات و نزدیک‌تر از خانواده خود حس می‌کنیم که این برکت بزرگی است.

قالیباف با اشاره به تکالیف قانون اساسی که برای ۳ مقوله امنیت، سلامت و آموزش در نظر گرفته شده است، ابراز داشت: بحث امنیت، سلامت و آموزش و تربیت از اولویت‌ها است و هیچ نظامی نباید از این سه موضوع غفلت کند باید این اطمینان را داشته باشیم هرچه در حوزه مالی و نیازها در این ۳ حوزه سرمایه‌گذاری و هزینه کنیم، از جهت توسعه و ارزش افزوده برداشت خواهیم داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید بر اینکه اگر امروز در برخی موضوعات فرهنگی و اجتماعی اشکالاتی در کشور داریم به خاطر این است که در حوزه آموزش و پرورش به هر دلیلی کم گذاشته‌ایم، گفت: باید در حوزه سلامت که ویژگی آن این است که هم در آموزش و هم در حرفه سلامت توأم است، باید باهم وقت بگذاریم.

رئیس قوه مقننه افزود: یکی از موضوعات امروز ما در حوزه سلامت این است که بحث مهارت در بیمارستان و کلینیک‌ها با هم پیش برود لذا این موضوع برای حوزه سلامت در بخش آموزش، بهداشت و درمان باید به عنوان اولویت دیده شود.

وی در ادامه با بیان اینکه ما در مجلس به عنوان نماینده و خدمتگزار به این موضوع توجه جدی داریم، عنوان کرد: اگر اخبار مجلس را پیگیری کنید، می‌بینید در حوزه سلامت و آموزش و پرورش با جدیت موضوعات را دنبال می‌کنیم و روزهای سه‌شنبه در مجلس، نظارتی است و موضوع آموزش و پرورش و سلامت و پشتیبانی از این دو حوزه را با اولویت پیش می‌بریم.

قالیباف در ادامه یادآور شد: طرح تحول سلامت و طرح نظام ارجاع که در کشور اجرا شد، هم ناقص مانده و آسیب‌هایی داشته و هم فرصت‌هایی داشته است لذا وقت آن است که با همه وجود در خدمت این دو طرح بزرگ باشیم و اشکالات آن را برطرف کنیم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: بحث سلامت مهم و اولویت‌دار است و مجلس بیمه ۶ میلیون نفر را براساس باور خود در اولویت قرار داد تا بخشی که توان مالی ندارند برایشان اعتباری جهت درمان قرار داده شود.

همان حساسیتی که در حوزه سلامت نسبت به همه مردم داریم، برای کادر درمان و سلامت هم داریم

قالیباف افزود: مطمئن باشید همان حساسیتی که در حوزه سلامت نسبت به همه مردم داریم، برای کادر درمان و سلامت هم داریم چرا که اگر با انگیزه در میدان نباشند، پول به تنهایی کاری نمی‌کند و انگیزه و روحیه شماست که می‌تواند در بخش سلامت کار را به سامان برساند. از این رو مشکلات موجود از ورودی‌ها و تعرفه پرستاری باید حل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه ما نیز از مهاجرت پرستاران متأسفیم گفت: اینها همه سرمایه کشور هستند که باید برای ایران عزیز حفظ شوند.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: قصد داریم در برنامه هفتم با ایجاد ارتباط نزدیک میان نظام پرستاری و وزارت بهداشت، موضوع طرح جامع قانون پرستاری را سامان دهیم و ردِ پای آن را در برنامه هفتم بگذاریم که در طول ۵ سال به کمال خود برسد و من انجام آن را جزء وظایف خود می‌دانم.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت تنقیح بیش از ۱۲ هزار قانونِ در حال اجرا که بسیار گسترده است، عنوان کرد: یکی از وظایف مجلس در راستای ساماندهی قوانین، تنقیح قوانین است و تلاش می‌کنیم مجموع این ۱۲ هزار قانون را در مجلس ساماندهی کنیم. تا کنون برای تنقیح قوانین به ۵۶ طبقه بندی رسیده‌ایم که یکی از آنها بخش سلامت است و در حال حاضر سلامت در تنقیح قوانین نهایی شده است و در حال طی مسیر در شورای نگهبان است.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با بیان اینکه طبیعتاً قانون جامع پرستاری و نظام ارجاع نیز در طبقه بندی حوزه سلامت قرار می‌گیرد، عنوان کرد: از این طریق چه مردم و چه سازمان‌هایی که در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند، دیگر شاهد قوانین پراکنده نخواهند بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه همه بخش‌های کشور مهم است اما سلامت مهم‌تر است و ما در مجلس هرکاری بتوانیم انجام می‌دهیم تا به هوشمندسازی سلامت برسیم، اظهار داشت: معتقدم یکی از موضوعاتی که به ما در طرح تحول سلامت آسیب زد و باعث ضعف آن شد، ریشه در هوشمندسازی دارد.

قالیباف اضافه کرد: همین موضوع ساده‌ای که مبلغ علی الحسابی تحت عنوان تعرفه به پرستاران داده شد، باعث به وجود آمدن گلایه‌مندی‌هایی شد که اگر هوشمندسازی بود این گلایه‌ها نبود. وقتی در امکاناتی که توزیع و یا فوق‌العاده‌ای که داده می‌شود، ناعدالتی باشد، نارضایتی به وجود می‌آید و افراد می‌گویند اگر قرار است اینگونه پرداخت کنید، ای‌کاش پرداخت نمی‌کردید و این خوب نیست که نارضایتی در پرداخت ایجاد شود و کار خوب هم خراب می‌شود؛ از این رو هوشمندسازی می‌تواند عدالت اجتماعی، اقتصادی، قضایی و جغرافیایی ایجاد کرده و کاهش هزینه و زمان، پیشگیری و حتی شفافیت را در بر داشته باشد که همه اینها بر بستر هوشمندسازی پیش می‌رود.

وی با اشاره به توجه مجلس یازدهم به چهار رویکرد هوشمندسازی، شفاف سازی، مردمی سازی که نتیجه آن کارآمدسازی است، عنوان کرد: با حکمرانی درست، می‌توان کشور را در ابعاد مختلف اداره کرد که اگر این نباشد مخصوصاً در مجموعه سلامت که از مهندسی پزشکی تا دارو و بیمه و…را شامل می‌شود، اداره کار سخت می‌شود.

اجرای طرح تحول سلامت، نظام ارجاع و جبران بیمه بدون هوشمندسازی معنا ندارد

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: اجرای طرح تحول سلامت، نظام ارجاع و جبران بیمه بدون هوشمندسازی معنا ندارد.

در این برنامه بهرام عین اللهی وزیر بهداشت با قدردانی از رئیس مجلس شورای اسلامی که این برنامه با پیشنهاد ایشان برگزار شد گفت: امیدواریم با تعامل خوب مجلس شورای اسلامی و مجموعه وزارت بهداشت بتوانیم بخش مهمی از مشکلات نظام سلامت را رفع کرده و در جهت بهبود شرایط کادر درمان خصوصاً پرستاران تلاشگر و فداکاری که شاهد ایثارگری‌شان در دوران همه‌گیری بیماری کرونا بودیم گام‌های مهمی برداریم.

همچنین در این مراسم محمد میرزابیگی رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری، عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت و چهار تن از پرستاران حاضر در جمع نیز به بیان نظرات، دغدغه‌ها و مشکلات حوزه پرستاری و نظام سلامت پرداختند.

انتهای پیام/933

نظر شما
پربیننده ها