میقاتی بر لزوم مشارکت گسترده در نشست دولت لبنان تاکید کرد

نخست‌وزیر دولت موقت لبنان با اشاره به پرونده‌های ضروری که قرار است در نشست روز دوشنبه شورای وزیران مورد بررسی قرار بگیرد از همه وزرا و طرف‌های مربوطه خواست تا در این جلسه برای خدمت به مردم مشارکت کنند.
کد خبر: ۵۵۹۵۷۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹ - 04December 2022

میقاتی بر لزوم مشارکت گسترده در نشست دولت لبنان تاکید کردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت موقت لبنان بعد از فراخوان برای تشکیل جلسه دولت در روز دوشنبه مجددا از وزرا خواست تا برای بررسی پرونده‌های اصلی مرتبط با سلامت شهروندان که نیاز به تصمیم‌گیری فوری دارد، در این نشست مشارکت کنند.

میقاتی با صدور بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرد: من از سه‌شنبه هفته گذشته گفته بودم که به دلیل وجود یک پرونده فوری باید جلسه شورای وزیران را تشکیل دهیم؛ زیرا این پرونده نیاز به تصمیم‌گیری دارد و به سلامت شهروندان به ویژه بیماران دیالیزی و سرطانی مربوط می‌شود. بر همین اساس دستور جلسه را از دبیرخانه هیئت عمومی شورای وزیران دریافت کردم که شامل ۳۱۸ بند بود.

وی افزود: من در ادامه خواستار کاهش این بند‌ها شدم و در نهایت با مشورت وزرا درباره ۶۵ بند که باید مورد بررسی قرار بگیرد توافق کردیم، اما امروز می‌گویم که ۴۰ مورد را نیز می‌توان حذف کرد و صرفا پرونده‌های ضروری را مورد بررسی قرار دهیم.

نخست‌وزیر دولت موقت لبنان اظهار داشت: اکنون دولتی که ما داریم کامل است و اموری که انجام می‌دهد با هدف خدمت به شهروندان می‌باشد. هرکس گزینه دیگری در این زمینه دارد بفرماید و معرفی کند. وظیفه شورای وزیران مشخص است و هر وزیری که در جلسه حضور پیدا کند با او بحث می‌کنیم و وزیری هم که حاضر نشود صحبتی با او نداریم.

وی از همه طرف‌هایی که نگران پرونده ریاست‌جمهوری لبنان بوده و خواستار انتخاب سریع رئیس جمهور هستند دعوت کرد تا در جلسه دولت مشارکت کنند و گفت: کسانی که فراخوان تشکیل جلسه شورای وزیران را در چارچوب محاسبات فرقه‌ای قرار می‌دهند یا گروه خاصی را هدف می‌گیرند موجب ناراحتی و رنجش من هستند.

نجیب میقاتی گفت: من در فراخوان برای تشکیل جلسه دولت به وظیفه خودم عمل می‌کنم و با توجه به شناختی که از وزرا در طول دوره گذشته دارم و با احساس میهن‌دوستی آن‌ها آشنا هستم معتقدم که نشست روز دوشنبه با مشارکت گسترده وزرا برگزار خواهد شد.

دولت لبنان به ریاست «نجیب میقاتی» که اکنون یک دولت موقت محسوب می‌شود تصمیم گرفته دوشنبه بعد از ۶ ماه تشکیل جلسه دهد.

طبق گزارش منابع لبنانی شماری از وزرا جلسه روز دوشنبه را تحریم کرده و در آن حضور نخواهند یافت. تعدادی از وزیران نیز در خارج از کشور هستند. «موریس سلیم» وزیر دفاع دولت موقت از جمله وزرایی است که در گفت‌وگو با روزنامه اللواء گفت در جلسه روز دوشنبه مشارکت نمی‌کند.

این منابع پیش‌بینی می‌کنند که یک سری تماس‌ها قبل از جلسه روز دوشنبه میان احزاب و نیرو‌های سیاسی برقرار گردد. به ویژه انتظار می‌رود حزب‌الله تلاش‌هایی برای متقاعد کردن جبران باسیل، رئیس جریان آزاد ملی جهت تحریم نکردن جلسه روز دوشنبه انجام دهد.

در حال حاضر جریان آزاد ملی به شدت با برگزاری جلسه شورای وزیران مخالف بوده و همین مسئله می‌تواند تاثیر منفی در میان نمایندگان و مولفه مسیحی داشته باشد.

«فارس الجمیل» مشاور نجیب میقاتی اعلام کرد که تاکنون محافل ویژه نخست‌وزیری هیچگونه اعتراضی به جلسه روز دوشنبه نداشته یا در پی تحریم آن نبوده‌اند. شورای وزیران این نشست را برای رسیدگی به مسائل مردم به ویژه پرونده بیمارستان‌ها و امور بهداشتی برگزاری می‌کند.

وی درباره تکرار چنین جلساتی در مرحله آینده گفت که میقاتی بار‌ها تاکیده کرده در صورت لزوم برای انجام امور کشور و شهروندان تشکیل جلسه خواهد داد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار