آیا اقدامات ارتش ترکیه در شمال سوریه به رویارویی با آمریکا می‌انجامد؟

حضور غیرقانونی نظامیان ترکیه و نظامیان تروریست آمریکایی در خاک سوریه شرایطی را ایجاد کرده که احتمال تقابل دو طرف را افزایش داده است.
کد خبر: ۵۵۹۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰ - 04December 2022

آیا اقدامات ارتش ترکیه در شمال سوریه به رویارویی با آمریکا می‌انجامد؟

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، حضور نظامیان تروریست آمریکایی در شمال سوریه حسابی مقامات آنکارا را عصبانی کرده است به ویژه وقتی که معلوم شد عامل انفجار تروریستی ۲۲ آبان ماه گذشته استانبول که ۶ کشته و ۸۱ زخمی به همراه داشت، زنی است که توسط آمریکایی‌ها در شمال سوریه آموزش داده شده است.

مقامات ترکیه چند ساعت پس از انفجار استانبول اعلام کردند که یک زن را بازداشت کرده اند که وی عامل این بمبگذاری است. پس از آن برخی منابع رسانه‌ای ترکیه با انتشار عکس‌هایی از او، وی را "احلام البشیر" معرفی و اعلام کردند که تابعیت سوری دارد و مدعی شدند که وی از گروه تروریستی پ. ک. ک (حزب کارگران کردستان) دستور گرفته است، همین موضوع هم موجب شد تا ترکیه اقدام به بمباران و گلوله باران شدید خاک دو کشور سوریه و عراق کند.

هرچند "مظلوم عبدی" سرکرده شبه نظامیان سوریه دموکراتیک (قسد) که زیر نظر تروریست‌های آمریکایی در سوریه فعالیت می‌کند، با ارائه اطلاعاتی از هویت عامل انفجار استانبول اعلام کرد که وی وابسته به داعش است و ارتباطی با کُرد‌های سوریه ندارد.

همین انفجار تروریستی بهانه خوبی به آنکارا داد تا ارتش ترکیه از ۲۰ نوامبر (۲۹ آبانماه) حملات هوایی و توپخانه‌ای خود را به مناطق شمال سوریه و عراق آغاز کند و پیرو همین مساله اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفته است که این کشور اجرای عملیات زمینی به خاک سوریه را نیز در حال بررسی دارد.

ترک‌ها حتی یکی از میادین نفتی سوریه را که نظامیان تروریست آمریکایی با کمک قسد نفت آن را استخراج و سرقت می‌کنند، بمباران کردند، اقدامی که تاکنون سابقه نداشته است.

به دنبال همین موضوع "مولود چاووش اوغلو" وزیر خارجه ترکیه در روز‌های اخیر طی سخنانی خواستار توقف حمایت‌های آمریکا از گروه‌های کُرد مسلح در مناطق شمالی سوریه شد و تاکید کرد که «آمریکا از تروریست‌ها در شمال سوریه حمایت می‌کند و باید این حمایت متوقف شود».

رئیس جمهوری ترکیه نیز چهارشنبه گذشته در سخنانی درباره حملات کشورش به شمال عراق و سوریه گفت که «حملات ارتش این کشور به شمال سوریه صرفا سرآغاز است و عملیات زمینی نیز در زمان مناسب اجرا خواهد شد».

همزمان با افزایش احتمال حمله زمینی ترکیه علیه گروه‌های تروریستی کُرد شمال سوریه، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از کاهش تعداد واحد‌های گشت‌زنی مشترک با نیرو‌های قسد و عملا از عقب نشینی نظامیان آمریکایی از بخش‌هایی در شمال سوریه خبر داد.

ژنرال "پاتریک رایدر" سخنگوی پنتاگون، با اعلام این خبر به خبرنگاران گفت: با وجود اینکه عملیات (آمریکا) علیه داعش متوقف نشده است، تصمیم گرفته شده تا واحد‌های گشت زنی کاهش یابد، زیرا نیرو‌های قسد نیز تعداد گشت زنی‌های خود را کاهش داده اند.

رایدر با بیان اینکه نیرو‌های آمریکایی در سوریه به طور کامل از منطقه عقب نشینی نکرده اند، افزود: لوید استن وزیر دفاع آمریکا به زودی با همتای ترکیه‌ای خود گفتگو خواهد کرد.

شبکه تلویزیونی الجزیره پیش از این به نقل از یک منبع رسمی ترکیه که نامش فاش نشده است، اعلام کرد: آنکارا تمام آمادگی‌های نظامی و لجستیکی لازم را برای اجرای عملیات نظامی در شمال سوریه تدارک دیده است.

کُرد‌های سوریه وقتی دیدند آمریکایی‌ها آن‌ها را رها کرده و از مواضع مشترکشان عقب نشینی کردند به سرعت دست به دامن ارتش سوریه و مقامات دمشق شدند تا آن‌ها راهی برای نجات کُرد‌ها بیابند.

در چند روز اخیر ارتش سوریه مواضع خود را در منطقه شمال غرب سوریه با اعزام نیرو و ارسال تجهیزات تقویت کرده، هرچند این موضوع ربطی به خیانت گروه تروریستی قسد ندارد.

نکته جالب این که آمریکایی‌ها که خود عامل اصلی ایجاد، آموزش و تجهیز گروه تروریستی داعش در سوریه در کنار ترکیه بوده اند، مدعی شده اند که اقدام ترکیه در حمله زمینی به خاک سوریه، کار مقابله با داعش را با مشکل مواجه می‌کند!

ادعای مقامات آمریکایی در خصوص مقابله با گروه تروریستی داعش درحالی است که حضور غیرقانونی نظامیان تروریست آمریکایی در خاک سوریه که از سال ۱۳۹۶ صورت گرفته برای جلوگیری از شکست این گروه تروریستی و سپس جایگزینی تروریست‌های آمریکایی با تروریست‌های داعش و سرقت نفت سوریه بوده است.

نکته مهمی که در شمال سوریه وجود دارد این است که واشنگتن و آنکارا در شمال سوریه تضاد منافع دارند و هر یک به دنبال اهداف خود در این منطقه می‌باشند هر چند هر دو از گروه‌های تروریستی علیه حکومت دمشق حمایت می‌کنند، ولی در مساله گروه‌های کُرد تروریست، آمریکا برای تامین منافع خود از آن‌ها حمایت می‌کند، ولی ترکیه برعکس با آن‌ها جنگ دارد.

در چند روز اخیر به رقم آنکه آنکارا چندین بار اعلام کرده که به دنبال گفتگو و آشتی با دولت دمشق می‌باشد، اما ارتش ترکیه تجهیزات و نیرو‌های زیادی برای انجام عملیات زمینی به نزدیکی‌های مرز سوریه برای مقابله با گروه‌های تروریستی کُرد اعزام کرده است.

اگر ارتش ترکیه برای عملیات زمینی وارد خاک سوریه بشود در بخش‌هایی باید با آمریکایی‌ها به دلیل حضور آن‌ها در منطقه درگیر شود مگر آن که نظامیان تروریست آمریکایی به طور گسترده از مواضع تصرف کرده عقب نشینی کنند.
حال باید منتظر بود و دید منطقه در روز‌های آینده شاهد چه تحولاتی خواهد بود.

منبع: ایرنا 

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار