خلبان هوانیروز:

صدای بالگردهای هوانیروز ملودی قدرت و پشتوانه امید بود

سرهنگ «مقصودی» با اشاره به نقش هوانیروز در دفاع مقدس گفت: صدای هلیکوپترهای هوانیروز برای رزمندگان ما ملودی قدرت و پشتوانه‌ی امید بود.
کد خبر: ۵۵۹۸۱۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۲:۲۰ - 09December 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از تبریز، خلبانان شجاع هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس نقش مهمی در مقاومت کشورمان در برابر دشمن متجاوز ایفا کردند و ایثارگری و دلاوری‌های فراوانی را در این راه به نمایش گذاشتند.

سرهنگ خلبان «عباس مقصودی» پیشکسوت دفاع مقدس و فرمانده پیشین پایگاه ششم رزمی هوانیروز تبریز در کتاب «معجزنشان» اثر «داود خدایی» و «عسگر حسن‌پور» درباره عملکرد این نیرو در طول جنگ و به‌ویژه عملیات کربلای پنج چنین روایت کرده است:

رزمنده دلیری می‌گفت: «آن زمان که در جبهه غم تنهایی به سراغمان می‌آمد، صدای هلیکوپترهای هوانیروز برای ما ملودی قدرت و پشتوانه‌ی امید بود.»

شاهد بودم وقتی که در مناطق جنوب یا غرب بودیم معمولا در چند روز اول عملیات تحرک و جنب و جوش زیاد بود. نیروها جوان بودند و موقع پیشروی و گرفتن مواضع و زمین‌ها از دست دشمن سرحال بودند. چند روز بعد از عملیات که وضعیت پدافندی و تحکیم مواضع پیش آمد برای این که حوصله نیروهای رزمنده سر نرود فرماندهان نظامی سپاه و ارتش معمولاً تقاضای تیر و آتش می‌کردند تا هلی کوپترها در ارتفاع پایین بالای سر نیروهای خودی مخصوصاً در منطقه‌ی لجمن پرواز کنند. پرواز هلیکوپتر بالای سر نیروها برای تقویت روحیه‌ی رزمندگان تاثیر بسزایی داشت.

در طول عملیات کربلای پنج ندیدم پرسنل فنی نسبت به ماموریت و ادامه ماموریت اظهار اعتراض کنند یا از زیر کار در بروند. با نهایت علاقه و فداکاری و رشادت ماموریت‌های خود را انجام می‌دادند. خلبان‌ها هم پروازهای عملیاتی خود را سعی می‌کردند، به خوبی انجام بدهند و پرسنل فنی هوانیروز حتى شب‌ها در منطقه دارخویین يا ام‌الرصاص مستقر بودند و در روشنایی فانوس کارهای فنی را انجام می‌داد تا هلیکوپترها هر لحظه آماده پرواز باشند.

انتهای پیام/                                                                                                                    

نظر شما
پربیننده ها