سخنگوی شورای نگهبان:

مطالبه‌گری نسبت به آرمان‌های انقلاب و حقوق مردم باید از سوی دانشجو انجام شود

طحان نظیف با بیان اینکه کادرسازی برای آینده کشور و برعهده گرفتن مسئولیت‌های کشور یکی از وظایف مهم جریان دانشجویی است، گفت: مطالبه‌گری نسبت به آرمان‌های انقلاب و حقوق مردم باید از سوی دانشجو انجام شود.
کد خبر: ۵۵۹۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳ - 06December 2022

مطالبه‌گری نسبت به آرمان‌های انقلاب و حقوق مردم باید از سوی دانشجو انجام شودبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان در نشست پرسش و پاسخ دانشجویی که به مناسبت روز دانشجو و به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، ضمن تبریک روز دانشجو به دانشجویان این دانشگاه اظهار داشت: دوران دانشجویی از شیرین‌ترین دوره‌های زندگی هر انسان است که باید از هر لحظه آن به بهترین وجه، استفاده کرد.

طحان نظیف افزود: آینده نزدیک، برای ساختن کشور، از آن تک تک شماست و باید برای این آینده نزدیک خود را مهیا کنید. این کشور برای پیشرفت و رسیدن به قله‌های موفقیت بیشتر، به اندیشه‌ها و ایده‌های نسل جوان بستگی دارد چرا که کشور ما ظرفیت بسیاری درحوزه نیروی انسانی جوان دارد.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه گفت: جوان یعنی امید، نشاط، پویایی و خلاقیت و همگان باید این فرصت را برای استفاده از این ظرفیت ویژه فراهم کنند که بحمدالله با تدبیر مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر، مقدمه استفاده از این ظرفیت فراهم شده است.

وی با اشاره به وظایف جریان دانشجویی خاطرنشان کرد: کادرسازی برای آینده کشور و بر عهده گرفتن مسئولیت‌های کشور یکی از وظایف مهم جریان دانشجویی است. یکی دیگر از مسائلی که از جریان دانشجویی انتظار می‌رود، مطالبه‌گری نسبت به آرمان‌های انقلاب است. چرا که دانشجو، دیده‌بان انقلاب است و نقشه جامع این و مطالبه‌گری را با مبنای قانون اساسی پیش ببرد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اهمیت قانون اساسی گفت: قانون اساسی مهم‌ترین سندی است که آرمان‌های انقلاب و حقوق ملت را در دل خود جای داده است. ما قانون اساسی را عالی‌ترین سند الزام‌آور حقوقی در جامعه می‌دانیم. مهمترین شاخص‌های حکمرانی و بنیادی‌ترین ضوابط مدیریت کلان جامعه نیز در قانون اساسی ذکر شده است و همین یکی از دلایل لزوم توجه به قانون اساسی است.

طحان نظیف با اشاره به مترقی بودن قانون اساسی کشورمان گفت: مبنای قانون اساسی ما بر اندیشه اسلامی است و در عین حال شباهت‌هایی به قانون اساسی سایر کشور‌ها داریم و در نهایت باید تلاش کنیم که ظرفیت‌های مغفول قانون اساسی را مورد مطالبه بیشتر قرار دهیم.  

وی در ادامه با ذکر چند مثال از قانون اساسی در مورد قوه مقننه اظهار کرد: در مورد وظیفه اصلی قوه مقننه در بین کارشناسان، اختلاف نظراتی وجود دارد و برخی وظیفه اصلی این قوه را قانونگذاری و‌برخی دیگر، نظارت را وظیفه اصلی آن می‌دانند و احساس می‌کنم در زمینه نظارت، ظرفیت مغفول مانده زیادی داریم، هر چند که در حوزه قانونگذاری نیز نیازمند اصلاحات بسیاری هستیم.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه به مسائل‌قوه مجریه اشاره کرد و گفت: یکی از موارد مهمی که در قوه مجریه با چالش روبه‌رو هستیم، مسئله بودجه است. سال‌ها پیش رهبری بحث اصلاح ساختار بودجه را مطرح کردند، ولی هنوز به طور لازم، اصلاح و ساماندهی نشده است.  

وی افزود: مورد بعدی ظرفیتی به نام لایحه است. چرا که در کشور‌های مختلف، مصوبه‌ای که تبدیل به قانون می‌شود، ماهیت لایحه دارند و نه طرح. حالا باید دید ما چه میزان از این ظرفیت استفاده کرده ایم؟

طحان نظیف در ادامه اظهار کرد: یکی از ظرفیت‌های منحصر به فرد قانون اساسی ما این است که حتی یک شهروند عادی می‌تواند به یک مصوبه اعتراض کرده و آن را خلاف شرع یا قانون اساسی بداند و شورای نگهبان آن را پیگیری کند و این بسیار ارزشمند است.

وی با اشاره به ظرفیت دادستانی در احیای حقوق عامه گفت: دادستانی اختیارات سلبی و ایجابی بسیاری در این حوزه دارد و در کنار نظارت بر حسن اجرای قوانین توسط سازمان بازرسی کشور، می‌تواند تکمیل کننده ظرفیت‌های دو قوه دیگر را تکمیل کند. در مجموع ما مشکل قانون نداریم، بلکه مشکل اجرای قانون داریم.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما با استفاده از همین ظرفیت‌ها می‌توانیم بسیاری از مشکلات کشور را برطرف کنیم، همانگونه که مواردی مثل تعطیلیکارخانه‌ها و مشکل اشتغال با همین ظرفیت‌ها برطرف شد. ما هرکجا از این ظرفیت‌های قانونی بهره گرفتیم، به پیشرفت‌های بسیار دست بافتیم و هرکجا از این ظرفیت‌ها غفلت کرددیم، مشکلات آن، گریبان مردم را گرفته است.

وی با اشاره به این‌که «فصلی در قانون اساسی به نام حقوق ملت است که جزو وجوه قابل افتخار قانون اساسی ماست» گفت: لازم است عموم مردم، نخبگان، جریان‌های دانشجویی و البته مسئولان به قانون اساسی مراجعه کننند؛ وظایف قوا، نهاد‌ها و دستگاه‌ها در این قانون آمده است.

سخنگوی شورای نگهبان هم‌چنین با بیان این‌که «در گام دوم انقلاب باید ظرفیت‌های مغفول قانون اساسی را فعال و اجرایی کرد» افزود: یکی از مواردی که باید مورد توجه قرار بدهیم، سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب است که با نگاهی آسیب‌شناسانه ابلاغ شده است.

وی گفت: بودجه با این همه احکام غیر بودجه‌ای یکی از مشکلات قانون‌گذاری است و اگر سامان‌دهی شود، کمک به کشور است.

وی با بیان این که «اصل ۴۳ قانون اساسی بسیار جذاب است» توضیح داد: این اصل می‌گوید در بهره‌برداری از منابع کشور، نباید تبعیض وجود داشته باشد؛ این‌ها وجوه قابل افتخار قانون اساسی ایران است. قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی برای خدمت به مردم دارد و اگر نقصانی وجود دارد مسیر اصلاح حتی در مورد قانون اساسی در خود قانون پیش بینی شده است.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار