سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

جزایر سه‌گانه جزء لاینفک و ابدی ایران هستند/ بیانیه شورای همکاری خلیج فارس را محکوم می‌کنیم

کنعانی گفت: جزایر سه گانه جزء لاینفک و ابدی ایران هستند و درباره ادعاها درخصوص این جزایر را دخالت در امور داخلی و قلمرو سرزمینی جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم.
کد خبر: ۵۶۱۰۲۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶ - 12December 2022

جزایر سه گانه جزو لاینفک و ابدی ایران هستند/ بیانیه شورای همکاری خلیج فارس را محکوم می‌کنیمبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره مواضع چین در بیانیه مشترک چین و عربستان سعودی، اظهار داشت: در این موضوع ما به عنوان دستگاه دیپلماسی مواضع و دیدگاه‌های رسمی خود را در این زمینه به تفصیل بیان کرده و به اطلاع ملت ایران و افکار عمومی رساندیم.

کنعانی ادامه داد: یک بار دیگر بر اصول اساسی ایران در ارتباط با موضوعی که در خصوص مسائل مورد اشاره در بیانیه مشترکی که در سفر مقام چینی به عربستان مطرح شد بیان می‌کنم. هرگونه اتهامات بی اساس مندرج در بیانیه پایانی اجلاس چهل و سوم سران شورای همکاری خلیج فارس که با حضور مقام چینی برگزار شد را محکوم می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: در خصوص موضوعات مرتبط با برنامه هسته‌ای کشورمان، یک بار دیگر مطالب مندرج در بیانیه را مردود اعلام می‌کنیم. اینکه عده‌ای در منطقه با نادیده گرفتن پایبندی ایران به برجام و قوانین بین‌المللی نسبت به اقدامات مشروع ایران نکاتی را در بیانیه اعلام کردند را بار دیگر مردود اعلام می‌کنیم.

کنعانی با اشاره به سیاست ایران در قبال کشورهای منطقه نیز، گفت: ایران به امنیت درون زای منطقه‌ای مبتنی بر رعایت هنجارهای بین‌المللی و عدم مداخله خارجی در امور منطقه یک بار دیگر تأکید می‌کند و یک بار دیگر تأکید می‌کنیم جزایر سه گانه جزو لاینفک و ابدی ایران هستند و درباره ادعاها در خصوص این جزایر این ادعاها را دخالت در امور داخلی و قلمرو سرزمینی جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم و چنین ادعایی از سوی هر طرفی مطرح شود محکوم می‌کنیم.

وی بیان کرد: مذاکرات رفع تحریم‌های غیرقانونی منحصر به موضوع هسته‌ای ایران است و طرف‌های مذاکره کننده هم طرف‌های شناخته شده‌ای هستند و ما ادامه همان مسیر را مسیر قابل قبولی می‌دانیم و آمادگی داریم همان مسیر را ادامه دهیم. آنچه مرتبط با ادعاهای مطرح شده است ما مواضع خود را صریحاً اعلام کرده و بار دیگر بر مواضع اصولی ایران تأکید کرده و از منافع اساسی جمهوری اسلامی ایران حمایت خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آن چیزی که مربوط به ایران است ما در خصوص موضوعات منطقه‌ای به سیاست همسایگی مبتنی بر همکاری و منافع مشترک پایبند هستیم و از هرگونه ابتکار در این زمینه حمایت می‌کنیم. آنچه دخالت در امور داخلی ایران باشد محکوم کرده و نمی‌پذیریم و به کسی هم اجازه دخالت در امور داخلی و اظهارنظر درباره تمامیت ارضی و سرزمینی ایران نخواهیم داد در عین حال بر همکاریهای منطقه‌ای مبتنی بر اصول و منافع مشترک و همسایگی پایبند خواهیم بود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره نشست شورای همکاری خلیج فارس و بیانیه صادر شده گفت: تکرار مواضع غیرسازنده که در پایان نشست‌هایی از این دست صورت می‌گیرد هیچ کمکی به مناسبات دوجانبه و همکاری‌های سازنده منطقه‌ای نخواه کرد.

کنعانی ادامه داد: بارها دیدگاه‌ها و مواضع خود را به کشورهای شرکت کننده در این نشست‌ها اعلام کردیم هم مواضع رسمی خود را بیان کرده و هم در کشورهای شرکت کننده از طریق سفارتخانه‌های خود دیدگاه‌های انتقادی و اعتراضی خود را به این دسته از کشورها اعلام کردیم. بارها اثبات شده که ما در مذاکرات دیپلماتیک از سوی تعداد قابل توجهی از کشورهای شرکت کننده در این نشست به ما گفته شده مواضعی که در این نشست به عنوان بیانیه مطرح می‌شود مواضعی است که از سوی یک کشور خاص مکتوب و در فضای اجلاس به عنوان خروجی نشست بیان می‌شود.

وی تصریح کرد: ایران همزمان با تعداد قابل توجهی از کشورهایی که در این نشست‌ها حضور دارند مناسبات خوب دوجانبه و روابط در سطح سفیر دارد و مشورت‌های سیاسی صورت می‌گیرد و همکاری‌های خوبی در حوزه‌های تجاری و اقتصادی دارد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ایران بارها انتقاد و اعتراض خود را به شیوه‌های مختلف اعلام کرده است. توسل به این بیانیه‌های تکراری کمک کننده نیست و کمکی به همکاری‌های چندجانبه و سازنده منطقه‌ای نخواهد کرد.

کنعانی با انتقاد از موضع‌گیری برخی از مقامات غربی در مورد تحولات و ناآرامی‌های اخیر در ایران، گفت: لیست تحریمی جدیدی را امروز مرتبط با اتحادیه اروپا، برخی از شخصیت‌های اتحادیه اروپا و همچنین تحریم‌هایی را در مورد برخی از نهادهای انگلستان و برخی از شخصیت‌ها و مقامات این کشور اعلام و اعمال می‌کنیم.

وی ادامه داد: مداخله در امور داخلی ایران بدون واکنش نمی‌ماند و ایران تحت تأثیر برخی از تهدیدها و فشارهایی که با هدف اخذ امتیاز از تهران صورت می‌گیرد، قرار نمی‌گیرد.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها