سرلشکر صفوی:

اسلام تا سال۲۰۵۰ پرجمعیت‌ترین دین جهان می‌شود/ هژمونی آمریکا و غرب می‌شکند

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با بیان اینکه دین اسلام تا سال۲۰۵۰ پرجمعیت‌ترین دین جهان خواهد بود، گفت: طبق محاسبات هژمونی آمریکا و غرب می‌شکند و قدرت‌های جدید شکل می‌گیرد.
کد خبر: ۵۶۸۳۳۱
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۸ - 21January 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین رونمایی از کتاب «ژئوپلتیک و ژئواستراتژی جهان اسلام» اثر سردار «سید یحیی صفوی» دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا و رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سلیمانی، در سازمان مطالعه و تدوین سمت برگزار شد.

سردار صفوی در این مراسم به‌تشریح علت نگارش کتاب یادشده پرداخت و با تاکید براینکه چرا ما باید مصرف‌کننده تولیدات غربی‌ها باشیم و من از این مسئله در طول دوران تحصیل رنج کشیده‌ام که چرا خودمان هیچ نظریه و تولید علمی نداشته باشیم، اظهار داشت: ما همواره در مبانی نظری مصرف‌کننده نظرات غربی‌ها بوده‌ایم و هیچ‌گاه از خداوند متعال، پیامبران، اسلام و یک دانشمند ایرانی سخن نگفته‌ایم درحالی‌که با تولید علم می‌توانیم به غربی‌ها بفهمانیم چه جایگاهی داریم. 

وی جنگ روسیه و اوکراین را در راستای گسل ژئواستراتژی و در قلمرو دریایی و زمینی و قاره‌ای دانست و با تاکید براینکه این جنگ خودش یک نظریه بود، ادامه داد: ما به‌عنوان مسلمان‌ها و ایرانی‌ها باید تولید کننده علم و ادبیات باشیم و به خارجی‌‌ها بفهمانیم که از دیدگاه ما ژئوپلتیک و ژئواستراتژی چه معنایی دارد.

دفاع مقدس نتیجه یک برخورد ژئوپلتیک و ژئواستراتژی

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سلیمانی، به اندیشه و تفکر انقلاب اسلامی ایران در راستای مبانی فکری امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و با تاکید براینکه سومین چیزی که من را به نگارش این کتاب واداشت پیشینه تخصصی و آموزشی‌ دو دهه گذشته‌ام در حوزه جغرافیای سیاسی و مشاهده و تجربه حدود نیم قرن تغییر و تحولات در منطقه غرب آسیا و در کشورمان بود، تاکید کرد: جنگ تحمیلی علیه کشورمان یک برخورد ژئوپلتیک و ژئواستراتژی بود که ملت ما پیروز آن شد. هم‌اکنون برخورد جبهه مقاومت با جبهه استکبار آمریکایی و اروپایی و غربی خودش برخورد دو قلمرو است. 

دین اسلام تا سال۲۰۵۰ پرجمعیت‌ترین دین جهان می‌شود/ هژمونی آمریکا و غرب می‌شکند

سردار صفوی به تشریح فصل‌های کتاب «ژئوپلتیک و ژئواستراتژی جهان اسلام» پرداخت و به سوالات ابتدایی خود پرداخت و با بیان اینکه به‌نظر بنده و تعداد زیادی از اندیشمندان جغرافیای سیاسی و روابط بین‌الملل به‌نظر می‌رسد که جهان در حال یک تغییر و تحول دیگری است، گفت: به‌نظر می‌رسد که ساختار قدرت در نظام سیاسی و محیط بین‌المللی در دوره یک گذار ژئوپلتیکی، ژئواستراتژیکی، ژئواکونومی و حتی ژئوکالچر است. در بحث‌های فرهنگی و تمدنی معتقدم که ما یک گسل فرهنگی تمدنی بین اسلام و غرب داریم؛ غرب به‌طور خاص اروپا و امریکا از انقلاب کبیر فرانسه کاملا دین را از صحنه سیاست جدا کرد و با انقلاب اسلامی ایران برگشتیم به اینکه سیاست و حکومت می‌تواند منطبق شود. 

وی با تاکید براینکه طی ۲۰۰سال گذشته منطقه ما مورد تهاجم و غارت قرار داشته است، افزود: از نظر بنده و بسیاری از اساتید علوم سیاسی به‌طور قطع قدرت هژمون آمریکایی و غربی با شکست مواجهه شده است و جهان به‌سمت چند قطبی شدن یا چندجانبه‌گرایی در حوزه قدرت، سیاست و امنیت بین‌الملل حرکت می‌کند و مفاهیم امنیت و ارکان آن و الزامات قدرت و حتی شکل‌گیری قدرت‌های جدید ارکان متفاوتی دارد. از نظر بنده احتمال شکل‌گیری قدرت آسیایی با محوریت چین، روسیه، هند و ایران خصوصا در قالب همکاری شانگهای وجود دارد. 

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سلیمانی تاکید کرد: به‌نظر می‌رسد جهان آرام آرام به سمت نظم جدید جهانی در حرکت باشد و به‌وجود آمدن یک ساختار جدید دوبخشی شرقی و غربی در نظام قدرت جهانی متصور است. بروز و ظهور قدرت جهان اسلام در هندسه نظم جدید جهانی از نظر بنده قابل پیش‌بینی است که البته ارکان اصلی شکل‌گیری قدرت چند چیز است که اولین آن فرهنگ و احیای فرهنگ نوین اسلامی، اقتصاد جهان اسلام و سوم دانش و فناوری‌های جدید و توسعه آن در کشورهای اسلامی و قدرت نظامی و دفاعی خواهد بود. 

سردار صفوی به تشریح ظرفیت‌های مورد اشاره پرداخت و گفت: از نظر بنده عوامل قدرت‌ساز شامل ظرفیت‌های جغرافیایی، طبیعی و انسانی و جمعیت مسلمانان خواهد بود که تا سال۲۰۵۰ این جمعیت احتمالاً به بالای دو میلیارد نفر خواهد رسید که مسلمان‌ها پرجمعیت‌ترین دین جهان خواهد شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها